|
|
|
|---|---|
| hej. Jag fixade en buckla på bilen förrut och när jag skulle spraya maskera jag för nära så det blev en linje. Hur får man bort den på bästa sätt? Har testat med vax och autosol men inget hjälper. Ska försöka ta en bild sen. | |
|
Rubbing Rubbing Rubbing och en polermaskin i bästa fall. Om inte så kan den bli mindre synlig. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
| okay. vad ska man rubba med? | |
|
Åk in på en butik som hanterar bilfärger, de har säkert något bra tips... Här i Uppsala handlade jag 3M's Fast Cut Compound (har jag för mig att den heter), svart flaska med vit kork (färgen på korken skiljer produkterna åt)... En mycket stark rubbing som jag vet många billackerare i staden använder /M |
|
|
Att rubba bort en kant kan vara vanskligt för man vill ju inte rubba bort färgen utanför kanten. Ett tips i en annan tråd på forumet är att inte trycka till maskeringstejpen den centimeter som är närmast stället som ska lackas. Då slipper man den skarpa kant som annars blir, för en del färg kan leta sig in under tejpkanten. Har provat själv och det funkade kanon. Fast detta tips var väl i senaste laget?? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| jo det var lite sent tips tyvärr. jag fick bort en sådan kant på ett annat ställe med hjälp av autosol. och autosol är väl rubbing? | |
|
Autosol är väl inte per definition en rubbing gjord för lacker... snarare en polish för metalldelar... Men det funkar säkert på samma sätt däremot skulle jag aldrig våga använda autosol på en lackad yta... känns som den skulle kunna lämna mycket oönskade repor som man inte skulle få med motsvarande compound/rubbing |
|
| Använd inte autosol på lack för i h_vete ! | |
bustorp |
Svårt att rubba bort en kant så att det blir bra. Jag hade slipat ner kanten o lackat om lite utanför utan maskering för att sedan rubba ut kanten. Det finns inga genvägar till ett bra resultat...... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Kan nog tyvärr bli svårt att polera ner kanten med t.ex. rubbing så att det blir bra. Slipa med fint våtslippapper är ett annat alternativ, inte det enklaste om man är ovan dock. Jag anser att det bästa är att slipa ner kanterna med t.ex. våtslipning och lackera om. Går antagligen snabbare och är enklare. Vik upp maskeringen som VillaRosa beskriver så slipper du kanten. Ska du sedan lägga på klarlack drar du upp maskeringen lite till efter att du lagt på grundlacken för att även dimma ut klarlacken. |
|
| jag ska låta bli att använda autosol då. men det blev bra på det jag använde den till iaf. ska köpa annan rubbing istället | |
|
Enda sätt att få snyggt är att våtslipa där du vill ha skarven och lägga basen en bit ifrån , sen lägger du klarlacken 2 svängar den första svängen lite i från tejpen, vik tejpen liten på kanten så det blir en mjuk övergång. Sen när det härdat våtslipar du igen över skarven och lite till åt bägge håll , sen polerar du med vanlig rubbing , ex Lahega no 11. Använd våtslip 2000 korn o mycket vatten. //Jocke |
|
bustorp |
jocke7718: Menar du att du maskerar intill en bättring? Jag trodde proffs dimmade ut på fri hand o sen rubbade. Har aldrig sett något annat......så fick jag lära mig. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Dimma på fri hand?? Ska man ha klarlacksdamm överallt då , eller? Man måste ju maska för den ytan man inte vill ha färgdamm på. Om man inte tycker det är askul att thinnertorka färgdamm och polera i o f s. Man dimmar visserligen basen en bit ifrån maskeringen om det var det du menade. så att man får klarlacken närmare . Sen måste man våtslipa INNAN man polerar , annars ser det ut som RHG. |
|
bustorp |
jocke7718: Jag skrev "maskerar INTILL en bättring". Självklart täcker man bilen i övrigt. Jag menar maskerar så nära så att du får en skarv av masktejpen som du måste slipa ner. Det brukar väl räcka att rubba om man dimmat bra? RHG? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Nej det räcker inte med att polera hur bra man än har dimmat. jag lägger alltid sista vändan klarlack några cm innan tejpen så man inte får en kant, det är svårt att få till sen. Efter man våtslipat o polerat går nästan inte se var skarven är. Om man gjort rätt vill säga... RHG? Runt Hörnet Garanti :) //Jocke |
|
bustorp |
Ok, då får jag testa det vid lämpligt tillfälle. Jag har bara rubbat och tycker att det blir ganska hyfsat, lite beroende på var på bilen det är. Skärmkant, dörrkanter o sånt tycker jag att det räckt bra med rubbing. I o f s så skiljer det väl en hel del också mellan klarlacken på spray o din. Har bara bättrat med klarlack på spray då jag inte har lärt mig annat och inte haft grejor hemma att öva med, men det har jag nu. När jag jobbade som rekondare på bilfirma så bättrade man bara ex.vis blästrade dörrhörn o skärmkanter med spray. Större grejor gick till lackeraren. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Ska spackla ett litet hål i vingen, jag ska göra såhär -spackla -slipa plant -lite grund så basen fäster bra -på med basen, går bra att dimma på fri hand här, hela bagage m.m. är ju maskerat Efter en liten stund ska jag dra på klarlacken "våt i våt" .. Nudå? Ska jag alltså våtslipa nu innan rubbing/polish/whatever.. Isåfall, vilket nummer? Kan tänka mig minst 1200 iallafall.. rekomendationer? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.