|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Någon som kan förklara en gång för alla om man har två års nybilsgaranti även på importared BMW?? //Jocke | |
|
Är inte helt säker, men det kan väl inte vara importören som är den som är ansvarig för garantin utan tillverkaren av bilen. Att det sen är deras förlängda arm i Sverige som klarar ut garantiåtgärden är en annan sak. Sverige debiterar sitt arbete till tyskland. Det är ändå tyskarna som betalar fr alla åtgärder. BMW som tillverkare är ansvarig.. eller har BMW Group Sverige också tillverkning av bilar (de svensksålda) T |
|
|
Samma garantier gäller för import som svensksålt. Dock ej fri service och vagnskadegarantin dom inte är garantier utan förmåner som BMW Sverige inkluderar i priset för svensksålda bilar. /Mats |
|
| Tack Mats!! Då litar jag på detta! | |
|
Nybilsgaranti är ett svenskt påfund vad jag vet och existerar inte på importerade bilar. Hurvida det finns motsvarande garanti i landet du importerar ifrån får vara osagt. Men de måste ju variera från land till land. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Eftersom garantilängden varierar mellan länder så måste det rimligtvis vara landets generalagent som står för garantin. Saab hade för några år sedan 5 års nybilsgaranti i USA men bara 1 år i Sverige. Det borde betyda att nybilsgarantin på en bil såld i Tyskland inte gäller i Sverige, men det finns samtidigt tillverkare som utfärdar "europagaranti", tror att Audi gör det. Vet ej hur BMW sköter det. |
|
|
För att reda ut detta så har jag nu pratat med BMW Sverige! Dom säger följande: 2 års nybilsgaranti 12 års rostskyddsgaranti 3 års lackgaranti ingår i, och gäller i, hela EU på EU-importerade BMW!! Då vet vi det! //Jocke |
|
| 12 års rostskyddsgaranti för gäller endast för nyare bilar. Tidigare var det 6 år. Men som nämnt tidigare, nybilsgaranti och rostskyddsgaranti är samma som svensksålda bilar. Längden beror på när bilen är uttagen. | |
|
wendtan: Nybilsgaranti är absolut inte ett svensk påhitt. Finns i samtliga europeiska länder och gäller även i Sverige om bilen är importerad. Garantin sträcker sig i regel 2 år men i vissa fall längre pga att vissa biltillverkare är mer generösa. Föreslår att vi avslutar denna disskution nu eftersom flertalet förstå-sig-påare annars kommer att röra till det ännu mer. VSG är däremot ett svenskt påfund och existerar ingen annastans i världen, mig veterligen. |
|
|
Är det 2 med obegränsade mil eller finns det en maxgräns? ___ //Ulf |
|
|
"2 år" ska det vara... ___ //Ulf |
|
|
Programmer: nej, ingen maxgräns milmässigt. Jag har släkt i tyskland som påstår att motsvarighet till nybilsgaranti där inte existerar. Inte i den utsträckningen som den fungerar här. Det finns en form av fabriksgaranti, den innefattar dock inte allt som den gör här. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Från vilket år började bmw med 12 års rostskydds garanti? |
|
|
A_persson. april 2004. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: tack för svaret! Då har jag ännu ett argument till varför farsan ska köpa sig en 535d ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.