AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
789

finns det kunskap?

Hej har aldrig ägt bmw men har haft turen att få prova.Tack bmw. Nu vill jag köpa en 530 touring tror jag,men vet inte vilken modell som är bäst?önskar lite motor samt komfort och pålitlighet.Är bmw rätt bil?Vilken modell bör jag rikta in mig på?Bensin eller disel? kör ca 2000 mil. Navigator strular det mkt?Handlare eller import?Som ni märker är jag helt borta bland bilar i synnerhet bmw.

den okunniga
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Välkommen till forumet!

Givetvis så är BMW rätt bil ;) Vilken motor du ska välja är kanske svårare att ge dig råd om. Kör du 2000 mil per år så bör en diesel bli några kronor billigare att äga men det är för få mil för att bli en riktig "sparbössa". Motorkaraktärerna skiljer sig en hel del mellan 530i och 530d så jag skulle råda dig till att pröva båda för att se vilken du trivs bäst med. Här Länk finns lite mer info om de olika modellerna i 5-serien (E39)

Navigator är ett trevligt tillval som jag personligen använder en hel del, både i jobbet och på semesterresor. Har aldrig haft några problem i de två bilar jag haft med navi.

Att köpa en begagnad 5-serie i Sverige kräver lite undersökning då det tyvärr finns gott om bilar som inte är "ärliga", dvs felaktig mätarställning och/eller krockade. Risken att stöta på dessa ökar om man letar de billigaste på Blocket som precis kommit in i landet även om det med all säkerhet finns schyssta exemplar bland dessa också. Om du funderar på import så skulle jag rekomendera att köpa av en auktoriserad BMW-handlare i Tyskland. Kolla på Länk så är det bara att ange modell etc. Dessa bilar bland de tryggaste du kan köpa och i regel i bättre skick än de du hittar hos svenska BMW-handlare. Var själv nere och köpte min i sommras. Läs även Länk

___
//Ulf
Hej Ulf tack för hjälp.Det var väldigt nyttiga sidor och info för mig.Jag söker en bil som din tror jag.. med M-paket för bilen blir mkt snyggare.Men jag undrar en grej.Har sett att det finns olika sk. inredningar titanium osv men mest trä.Helst skulle jag nog önska titanium? Vilka årmodeller kom dom?? Eller är det ett utrustningspaket? Vad heter den i så fall? Även sett att det verkar vara någon typ av andra hastighetsmätare någon form av krom? Det är grymt elegant tycker jag.Om man köper en 02 finns det någon garanti kvar då? Vad tror du att man kan köpa en ovanstående bil för.I tyskland och i Sverige? Jag är ledsen för alla dessa frågor men som sagt är jag mkt okunnig.Man behöver inte uppfinna hjulet 2 gånger... Tack att du bidrar till att detta forum känns bra!

Mvh Patrick

den okunniga
Här kan du läsa om Programmers import... Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bmw530: titanlister var standard på bilar med M-sportpaketet men som alltid så fanns det möjligheter att välja trä istället. Kromringar runt mätartavlorna kom fr o m bilar tillverkade 09/2001 eller 10/2001 (har sett olika uppgifter på detta) och ingick även det i M-sportpaketet. Dessa ringar går också att eftermontera.

Någon nybilsgaranti finns ej kvar på en -02 men lite beroende på var du köper så är det ju möjligt att få garanti. En hel del bilar som säljs begagnade hos BMW-handlare i Tyskland går att få med sk Europlus-garanti. Den fungerar så att om du under garantidtiden får problem så anmäler du detta och får OK att lämna bilen till en BMW-verkstad i t ex Sverige. Du får lägga ut för reperationen själv för att senare erhålla ersättning.

Vad en 530 med M-sportpaket kostar beror ju lite på hur långt den har rullat och vilken utrustning den har. Du kan ju själv få en uppfattning om du kollar på www.bmw.de och väljer 530 och sedan kryssar i "sportpaket" + eventuell annan utrustning du önskar. Vill man ha en -02 med navi, skinn, elstolar, mm mm och som rullat under 10' mil så gissar jag att priserna ligger på 20-25'€. Letar man på www.mobile.de så finns det säkert någon billigare men ibland står dessa hos något mindre seriösa handlare. I Sverige så kan du hitta en del svensksålda för ungefär samma pengar men då är de oftast inte lika välutrustade. Dom importerade ligger nog även dom på samma pengar men då gäller det verkligen att trippelkolla bilen. Bara för någon vecka sedan så var det en liknande bil som var till salu på Blocket och som senare visade sig ha rullat rätt så många fler mil än vad som angavs...Länk

___
//Ulf
NAVIGATOR FINNS TYDLIGEN I 2 FORMAT? Är det skillnad annan än stl på skärm?Behöver jag göra något speciellt? skivor etc? Det verkar som bmw har väldigt mycket elektronik i hela bilen?är det oroväckande eller funkar det bra generellt? Svor jag nu i kyrkan? Är svart färg sämre alternativ,svårare att sälja etc. Har du även någon aning om vad ca kostnaden för Europlusgarantin?

Mvh Patrick

den okunniga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.