|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| "Borde" den inte vara snabbare 0-100 än 5 blankt; med den effekten?!... 5,9 sek gör ju 3.0:an (iaf "gamla") det på - 112 hk i diff ändå... Och bättre fäste, får man anta. | |
|
BMW AG vill väl inte att E46M skall framstå som en snigel bredvid Z4M... ;) Ändra diffen så blir det nog bättre fart på Z4M. |
|
|
Angående Cayman VS BMW MZ4 och kostnader; Cayman S är många gånger billigare än MZ4'an kommer bli. Inköpet är visserligen detsamma, och visst lockar BMW med gratis service dom första tre åren. Men den tämligen blyga kostnaden äts upp så fort du kört ut BMW'n från hallen (ja, jag pratar värdeminskningen). Att Porschen sjunker mindre i pris jämfört med BMW är bara de facto, ingen kan påstå annat. Att sedan Porsche har många gånger förmånligare lån till sin bil är också en faktor man måste räkna med i sin "budget-kalkyl". Sist men inte minst, för en som betalar 16k/helår för en BMW Z3 Coupé i försäkring så är den kostnaden minst sagt intressant eftersom det är en kostnad som under förutsättning att jag inte råkar ut för en olycka går rätt ner i papperskorgen, och där har Porsche mycket mycket förmånliga erbjudanden som inte bara sträcker sig 6 månader (som tillexempel bmw's prova på försäkring) och som inte heller baserar sig på ålder/boende. Med dagens ränteläge är en tusenlapp i månaden mer i försäkringskostnad i princip jämförbart med 150k i extra lån. Då får man ha i åtanke att ett lån är pengar du betalar till dig själv, och dessutom får du en viss skattelättnad. Jag har gjort flera kalkyler och kunnat räkna ut att äga t.ex en ny Porsche för dyrare inköp kan kosta mig i månaden lika mycket som att äga en begagnad Z3. Då betalar jag dessutom i månadskostnaden pengar till mig själv eftersom jag i relation till BMW'n har en högre grad lånkostnad och en lägre grad försäkringskostnad. ... Och då har jag i denna högst förenklade kalkyl inte ens räknat med värdeminsknigen som under alla omständigheter är MER på BMW'n. Bara en åsikt från mig, sen vad jag har för personlig åsikt om hurivida man ska äga Porsche eller BMW och vilken som är bäst/snyggast/coolast är irrelevant. Detta skriver jag endast ur en ekonomisk synvinkel. /Vol |
|
|
volatile, Ur en ekonomisk synvinkel så ska man inte äga en bil alls :) |
|
| .....Och just pga skillnaderna i andrahandsvärde blir en Z4M betydligt attraktivare för oss som köper lätt begagnade bilar! Detta plus att Z4M bör bli en betydligt "hårigare" körupplevelse än Boxster S gör att framtiden ser bra ut... | |
|
Hobbe, Det har du självklart rätt i, svårt att säga emot. :-) Jag ville bara klargöra för några att en dyrare bil, där service inte ingår nödvändigtvis inte är dyrare när allt kommer till. Det är viktigt att titta på alla kostnader och vilka av kostnaderna som går tillbaka till dig själv jämfört med vad som är rena utgifter. /Vol |
|
|
Beppo, Jag är också inne på att köpa en begagnad Z4M om någon alls. Alternativet till Z4M för mig är en begagnad 997 CS. Angående köp av Z4M: En liten kompressor i min nuvarande, och vips så drar den ifrån Z4M... Kompressormatade 350 hk/400 NM blir mer än vad Z4M mäktar med. Kostnaden blir så mycket lägre jämfört med att byta in sin nuvarande Z4. Dessutom blir försäkringskostnaden betydligt mindre (Z4M vs Z4 3.0). Har man även en vänlig återförsäljare/verkstad som tycker det är kul om en kompressor monterades så blir ju valet givet :) Z4M prestandan jämfört med Z4 3.0 tycker jag nämligen inte är värd prisskillnaden. |
|
| Beppo, blanda inte ihop Boxter och Cajman. Peron och äpplen, i alla fall enligt dem som har nöjen att testköra nya Cajman. | |
| Det var inte jag som drog in Cayman i diskusionen, varför den kom med vet jag inte, när det inte är Z4M Coupe som diskuteras. Därför ansåg jag Boxstern som mer relevant som jämförelseobjekt. Dessutomn tror jag inte att andrahandsvärdet kommer skilja sig så mkt mellan Cayman och boxster. | |
|
Den engelska versionen av Z4M flash demo. Snygg bil och härligt ljud från Z4M ...lyssna och njut. För att snabbt komma dit, klicka: -more about the BMW Z4M roadster -experience -continue -activate search mode Länk |
|
|
Porchen är rejält mycket dyrare att laga om nått går sönder. Keep Your Distance! |
|
|
Haha, bakgrundljudet har de lånat ifrån Tiger Woods PGA- spel.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Clubsport: Rejält dyrare än att byta hela motorn som i E46 M3s fall? Eller vanos problemen som hos M5an? Vad exakt är dyrare hos Porschen, jag bara undrar? |
|
| Angående kalkyler kan jag rekommendera gratistjänsten www.bilkalkyl.be som jag själv använder ganska ofta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.