|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Förmodligen är det inte lika enkelt som på saabs 150-175 hk motorer, dvs bara programvara...... | |
| när kommer det bilder på z4m | |
|
Z4M börjar tillverkas i februari, så bilder lär dyka upp runt jul kanske? Beppo: En liten rättelse om Saabs motorer. 2,0t/150 i 9-5 2,0t respektive 2,0t/175 i 9-3 2,0t är inte samma motor. 9-5 har den gamla Saab-motorn från 9000-modellen (!) medan 9-3 har en Opelmotor. Olika block med andra ord. Men hur som helst lär 2,5i/177 hk säkert gå att chippa till en 2,5is/218 hk. Dock har jag för mig att det är mer som skiljer motorerna åt, än programvaran. Frågan har varit uppe tidigare på forumet och då tycker jag mig ha läst att skillnaderna är större än man kan tro. Bl a utväxling, avgassystem mm |
|
|
Vad gäller motorerna så är det garanterat mer skillnader än programvaran. Att det går att byta pgm och få ut de 218 råder inget tvivel om, men resten kanske inte håller. MB har tom gått så långt att det är samma motor i 180, 200 och vad nu nästa heter, skillnaden är programvaran och div delar i motorn som framför allt håller högre kvalité på det "större" modellerna. Tyckte det lät trist redan i tidigare tråd där det angavs 360hk för Z4M, nu ÄNNU mindre!! Som Andersson sa 9 år senare och ett vridstyvt chassi borde de trycka ner mer mos i. Visst säger inte antalet hästar allt, men de ger en ganska tydlig fingervisning om resten. Antagligen är det väl återigen marknadsval för M3'an fördel. :-( Sätt in M5 motorn i Z4'an så blir den lika galet underbart övermotoriserad som Z3M!! Hobbe: Möjligen kan Du slå mig när Du har Z4M Coupén på banan, men då hämtar jag bara nya leksaken.. :-) Bilen är aldrig snabbare än föraren som Du säger, men hojen, den är det!! /Caspar Z Go-Cart 26/11 15.30 Länk |
|
|
acey: Håller med dig till 100% om M-bilarnas roll för bmw. Det finns dock ytterligare en anledning att ha bmw´s m-modeller. Alla ///M-tillbehör, allt från växelspakar till kompletta sportpaket. Detta måste vara en enorm inkomstkälla för bmw. Tänk vad tillverkningskostnaden är på en M-front som konsumenten gladerligen betalar tusentalskronor för bara för att få bilen att bli mer lik M5an eller M3an som man egentligen vill ha.:) Säger absolut inte att det är något fel att köpa m-paket, gör själv det men det är ändå ganska lustigt när man sitter när och tänker på det. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Bmw_chrille: jag menade faktiskt skillnaden mellan saab 9-3 1.8t och 2.0t. Där är det enbart programvara som skiljer. | |
|
Jag ser att Z4M ligger prismässigt i paritet med Porsche Cajman S. Runt 55K EUR. Om det ska sitta en S54 i Z4M så väljer jag nog Porschen... |
|
|
Z3c 4 ever!: Håller med dig ! |
|
| Jag har i o f s hellre 343 hk än 280..... | |
| Jag väljer alltid Z4 framför Boxster eller Cayman :) | |
|
295 i cayman... |
|
| bmw:n kommer bli både starkare och snabbare och ja tror även att den blir snyggare...tycker inte om baken på cayman eller resten av bilen för den delen | |
| Jag lägger hellre mina pengar på en bil på 299hk som håller värdet skapligt än på en med 343hk som inte gör det .... | |
|
Grattis Highway ! Då äger du en 293 hk stark sköldpadda som ingen kan skilja vad som är fram och bak på med hög servicekostnad: ) Smak är personligt...som tur är ! Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
| som hobbe z4 säger så är servicekostnaderna höga på en porsche... hos bmw är det gratis dem tre första åren vilket man tjänar rätt mycket på..sen är ju bmw:n snabbare så valet faller helt klart på z4m | |
|
Svårt val tycker jag. De är två bilar som båda är skarpt riktade mot samma nischmarknad. En provkörning kommer nog avgöra varåt jag lutar, men produceras MZ4 coupé i en begränsad upplaga som MZ3:n kan den bli mer intressant av den anledningen.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Hobbe Z4: Bara önsketänkande att jag ägde en sån .. :) Jag skulle självklart hellre ha en Z4M om jag slapp betala själv. För mycket pengar för mig helt enkelt. |
|
| har ändrat åsikt lite kring cayman..tycker den är väldigt snygg men har fortfarande lite problem med baken på den..kommer bli itnressant att se hur kampen med z4 går | |
|
8.11 runt Nurburgring ger respekt! |
|
|
Acey: onekligen så ja. Några spekulationer kring vad en MZ4 skulle kunna prestera? M3 klarar det på 8.22 vilket är samma som Z3 M coupé. Själklart blir det en förbättring men hur mycket är egentligen möjligt, med samma motoralternativ? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.