|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Från ett annat forum: Here are the specs of the new engines for the '06 model of the Z4 (facelift included). Kw / hp / fuel consumption litres-100 km city/90 constant/mix / "CO emission" and German base price. Z4 2.0i 4/4 1995ccm 110 (150) 10,8 / 5,6 / 7,5 181 28.900,– Z4 2.5i 6/4 2497ccm 130 (177) 11,8 / 6,1 / 8,2 197 31.400,– Z4 2.5si 6/4 2497ccm 160 (218) 12,0 / 6,3 / 8,4 202 34.400,– Z4 3.0si 6/4 2996ccm 195 (265) 12,8 / 6,3 / 8,6 207 40.400,– Z4 M Roadster 6/4 3246ccm 252 (343) 18,2 / 8,6 / 12,1 292 57.900,– all can be ordered as of 25/10/2005. All are 6 spd. no more 2.2 and 2 versions of 2.5 :) Z4 3.0 Kelleners Länk | |
| Z4 M-roadster lär bli en riktig hingst ! | |
|
Hästar är långt ifrån allt men jag tycker ändå att steget från Z3 M-roadster med 321 hästar till 343 hästar i Z4 M-roadster ca 9 år senare är på tok för lite. Jag hade hoppats att det skulle bli runt 360-380. Vare sig bilen har 343hk eller 383hk så kommer den iaf att bli underbar:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Andersson. Det kommer säkert att bli mer krut vad det lider. Även M versioner uppdateras. Den lär i alla fall räcka till för att smiska Z3M... Nu väntar jag bara på Z4M Coupe :) Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
Hobbe: Jo det hoppas jag och ser som ett måste om bilen ska stå sig några år. När du säger att den kommer slå Z3M har du dock fel, både du och jag vet att Z4 alltid kommer att vara underlägsen Z3 speciellt vad det gäller vridstyvhet:))))) Z4M Coupé låter som ett trevligt inslag i "Hobbegaraget", då kan du passa på och ge mig din Z4 i studentpresent :) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Andersson, Jo, Z3 Roadsters vridstyvhet är ju ökänd :) Det blir ingen mer Roadster för mig utan jag får vänta på Coupen i stället. Dagarna jag körde med vindrufs denna säsong var inte många. Z4 Coupe lär dessutom bli ännu roligare på banan uppstyvad med tak ! Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
Jag förstår att du väntar på Z4M coupé istället med tanke på bankörningen. Därför ger du mig Z4an så jag får något lungt att träna i innan jag köper en M Coupé själv:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Ge och ge... Bara 10 år kvar av sommarjobb sedan har du pengarna för mitt vrålåk ! Tills dess får du allt puttra runt i din 318is :) Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
Fråga: Känns inte 343h/k lite väl dyr om man jämför med 3.0? Det skiljer 17K är det värt det tro? och är det något man för extra utöver motorn? |
|
|
starre, En M motor är en dyr historia. Förutom M stolar, M ratt, och trevliga M dekaler som den stora massan bryr sig om så blir chassi, diff, avgassystem, däck ,och fälgar M anpassat. Kostnaden blir hög snabbt. Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
Hobbe Z4: Jag vet hade en M3-02:)) Nu kommer jag inte ihåg vad 330-02 kostade i grundpris men var det verkligen samma pris diff som det är på Z-serien? Priset känns inte genomtänkt av Tyskarna alltså deras pris startegi förstår jag mig inte på när det gäller Z-serien |
|
| Z4 M-versionen är dubbelt så dyr som Z4 2.0 alltså.. Jag tror jag vet vilken bil som kommer bli best-seller av dom två. | |
|
M-modellerna är väl knappast tänkta att generera volym. |
|
|
acey: Men det ska generar en bra marketing för Bmw och M-modelrna då ska den vara rätt pris satt ur flera aspekter. ps.I dag släpps den:)) |
|
|
acey: Hmm nåja.. BMW är ju ett vinstinriktat företag som alla andra. De tillverkar ju inte en bilmodell för skojs skull... |
|
| Tycker det är lite synd de släpper den med 2-litersmotor, men visst, det blir en trevlig bil till ett rimligt pris. | |
| highway star: Det finns något som kallas märkesstatus!! | |
|
Vad är som skiljer mellan dessa 2,5 litermotorer? det är ju 40 bhp mer i "iS" från samma slagvolym. Är det turbo som det har snackas så mycket om ? Jag skulle vilaj se specs för båda... |
|
|
Highway Star: Jo, men BMW skulle aldrig överleva på M-modeller. M-modellerna är till för att locka folk, och låta BMWs-motorsport image leva vidare. Av samma anledning som BMW är med och spenderar miljarder i F1. Imagebyggande, och för att sälja fler bilar. Men man är knappast med i F1 för att sälja fler M-bilar. Sen finns en annan intresasnt aspekt, om man tar bort m-modellerna, undra med hur många procent BMWs mediautrymme skulle minska med (motorprogram, tidningar osv). I proportion med hur många man säljer så väldigt mycket. Skulle man kunna gissa att den iaf minskar med 30%? M-bilarna gör så mycket mer än att tjäna pengar åt BMW (genom försäljning) men driver volym av övriga modeller, och är imagebyggande för varumärket bmw generellt och motorsportdelen i synnerhet. |
|
| Thomas: Bägge 2.5:orna finns redan i nuvarande utbud i 3- och 5-serien. 177 hk versionen är en nedtrimmad variant av 218 hk versionen, med syftet att skapa en instegsmodell för 5-serien, nu när 520i har utgått. | |
|
Beppo: Då återstår ju bara frågan hur enkelt och till vilken kostnad man trimmar upp den nedtrimmade till 218hk igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.