|
|
|
|---|---|
|
En kamrats E36 320 -92 har stått stilla i månader och efter ett par dagars körning så lyser laddlampan/batterilampan och bilen tappar ström. HAr tagit ur generatorn och lämnat till en lokal fiirma som renoverat den(flitiga elektriker inga jönsar) min kamrat har köpt ett nytt batteri men problemet kvarstår. Min fråga är nu : vart sitter laddrelät?, vart är generatorn jordad?, Remmen slirar inte så inte kan det väl vara den?, Vad mer kan påverka bilens laddning? Fri osynlig flaska med hallonsaft till den som ger svaret som löser problemet! | |
| Nr 13 kanske Länk | |
| kolen menar du? de förväntar jag mig att de fungerar då generatorn är repad på verkstad, själv har jag konstaterat att de är i hyffsat skick oxo, men tack iaf | |
Hälge |
Har du renoverat generatorn samt bytt batteriet ? och det fortfarande ej laddar som det ska, då bör nog felet ligga i kablaget mellan generatorn & batteriet. Ta en multimeter och mät upp spänningen mellan batt-generator.(motorn på tomgång) spänningen bör vara ca: 14-15v annars uteblir laddningen. PS. Såg att Biltema börjat sälja Nya 65A Bosch generatorer för otroliga 695:- (Billigare än att rep den gamla) |
parolof |
Kokerskan, kolen är nummer 14 på bilden |
|
Kolen sitter ju ihop med laddregulatorn så lätt att se fel.... Killen har köpt en ny sådan iaf då batteriet bara får ca 11v på tomgång och generatorn laddar ungefär lika mycket så felet verkar ligga i generatorn. Tyvärr så upptäckte jag att regulatorn inte passade så imorgon skall en annan monteras in...... Tröttsamt det här..... |
|
|
Lampan lyser eftersom generatorn inte ger någon egen spänning, lampkretsen jordas då genom generatorn och den lyser. När generatorn laddar så matar den ut B+ på det stiftet, lampan får då B+ från 2 håll och den slocknar. |
|
|
har skrivit en avhandling om detta om du söker på "varför laddas batteriet ur?" Lååååångt inlägg ang generator, kol, m.m. osv etc.. :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.