AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.458

BMW M5 är inget att ha i Finland

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag körde till Uleåborg i helgen. Det var en tur på 50 mil ca. Alla körde lagligt och höll hastighetsgränserna i Finland utom bara ca fyra personer på hela färden. Man kan lika gärna ha en BMW 523 då. Det är tydligen dagsböter på fortkörning så det verkar funka.

Snart i Sverige kommer vi nog ha GPS och dator i bilen som rapporterar minsta förseelse till polisen. Det skulle vara "döden" för BMW M5 och tråkigt.
Så vad är det du säger? Om man inte kan köra för fort på allmän väg utan att bli upptäckt finns ingen anledning att ha en motorstark bil? Isåfall håller jag inte med alls. Det finns många andra ställen att köra bil på än Svenska gator och torg, landsvägar och motorvägar - exempelvis närmaste motorbana. Många klarar det nu, så varför skulle vi inte klara det OM det skulle bli någon form av automatisk övervakning på allmän väg?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Flertalet köper dock inte en bil för att köra på bana utan dom köper bil för att köra på allmän väg. Det är nog få som kör på bana..
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag tyckte folk körde som blådårar i Finland. 2002 i alla fall. När jag var där på finska rallyt. Men det kan ju bero på just det...
Jag köpte nog inte min M5 för att köra som en dåre, jag köpte den för att det är just en M5. King of the road helt enkelt.

Visst gasar man ibland, gör snabba omkörningar *(ibland kan ju 170km/h sluthastighet förbi 2st lastbilar på tomväg anses onödigt:), och visst för ca ett år sedan körde jag faktiskt 190km/h ca 12på natten på en öde motorväg med 120km/h begränsning.

Visst kan man tänka att en 523 räcker, men då kan man lika bra tänka att en Lada 1200 räcker. Den går också framåt, och vips har vi kommunism:) glädjen att få köra vad man vill för bil är väl a och o? Inte behöver man ju köra som blådårar.

Visst finns det fartdårar i Finland också. Men man se dom verkligt sällan. Kanske de rör sig sent på kvällar?

Länk

Helga
Så Tom i Norr menar att en 523 som "bara" gör 230 är för lite men den duger i Finland. Håhåjaja

//Helga
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det samma gäller norge, fängelse och skyhöga böter gör att norrmän är väldigt kontrollerade på vägen. Ihop med väldigt många kameror, liksom vanliga och civila poliser.
Buspelle
Tacka vet jag Tyskland....
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hehe ännu en anledning att aldrig köpa någon ny bil, GPS i bilen som ger signaler till polisen om man kör för fort, haha det roligaste jag hört. Fast det är klart med denna regering vi har och har haft så skulle jag inte förvånas över detta förfarandet. Kommunism är farlig"
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tom i norr drar ju upp en mycket tvetydig sak här.

Det finns väl ingen branch i hela världen som är så dubbelmoralisk och falsk som ljust bilvärden.

Bilarna som rullar ut får mer och mer hk, vrid, acc och toppfart. Det är top of the line som ska promota hela utbudet för en tillverkare. Det ska vara M5, 507 hk, 10 ventiler och en motor som ska hinka in bensin fortare än länspump i tanken.....

Samtidig så går vi mot fartgupp, 30 överallt och 10000000 plåtpoliser.

Och på samma gång accelererar vi i 190 km/h mot bergväggen som sägar att snart är oljan slut, då ska vi fan ha så stora motorer att vi lyckas köra slut på den sista bensinen/oljan på rekordtid.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
10 ventiler är väl ändå inte mycket att skryta om? ;o)

kilroy
BMW_MAN*

Det finns många andra branscher där det fungerar likadant. Titta på musikbranschen...Hur många har inte hemmusikanläggningar där man utnyttjar en bråkdel av kapaciteten och där de tekniska landvinningarna ligger på en nivå som örat inte ens är i närheten att kunna registrera??

Visst kan det verka som en paradox att vi allt hastigare färdas mot en tillvaro utan bensin...i allt mer bensinslukande bilar.

Vi människor driver hela tiden utvecklingen framåt, antingen det behövs eller inte...har vi hittat på något nytt så skall det användas.

Vi som är unga idag kommer att få ett hårt uppvaknande om något årtionde (eller två) och våra barn kommer inte ens i närheten av den privatbilism som vi har idag.

Mvh kilroy

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Frågan är om det dör fler i Norge eller Finland trots att de sätter pappor i fängelset?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Körde motorvägen ut från Åbo på väg till Ekenäs för ca 1 månad sen. Kan inte direkt hålla med om att det gick sakta. 120km/h på den vägen, men medlet låg väl närmare 140-150km/h.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Det är dryga böter på fortkörning i finland den räknas ut med % på inkomst har jag för mig.
Wy
11
Wyatt
325i -94
GEN: Det stämmer bra. I Finland får man högre böter destå högre lön man har.
Övrigt angående fortkörning i Finland: Man kan hålla 11% överhastighet, dvs man kan köra 110km/h fast hastighetsbegränsningen är 100km/h utan att få böter. Om man överskrider hastighetsbegränsningen med över 40% ryker kortet, dvs 141 på 100 och du kan säga adjö till kortet. Naturligtvis finns det undantag. Erfarna förare som saknar krux i protokollet kan slippa undan med böter trots att de överskrider med 40+%.

Det skulle vara intressant att jämföra svensk och finsk "fortkörningspolitik", vem har värre straff?
Som exempel kan jag nämna en bekant som körde 190km/h på motorväg (fartbegr. 120km/h) i Finland. Han blev av med kortet i 1 helt år (minns inte hur mycket han bötade, dock inte mycket eftersom att han är studerande..)
J.Dredd:

Du var till min vackra barndomstad!:)

Länk

Wyatt:

Bor också i Helsingfors!

Det med procent stämmer väl inte riktigt. Var har du fått dom uppgifterna ifrån?

Alla poliser jag någonsin frågat denna fråga av säger att inget "procent system" existerar.

Man kan få böter för 1km/h överhastighet. Dock får man sällan om man inte överskrider eller kör 20km/h överhastighet böter.

Under eller jämt 20km/h går det efter en ordningsbot. Den är lika för alla, miljonärer som studerande den är väl ca 120€?

Efter 21km/h över gäller dagsböter. 10 dagsböter är inget konstigt alls för lite på 20km/h överhastighet.

Det med OK att köra 11% över köper jag inte nu om du inte kan länka till din källa, och den håller. T.ex för ca 4år sedan körde jag 115 på 80 och åkte fast. Detta är över 40%. Inget hände förutom en massa böter.:/

Min "dumma" bror körde 56km/h överhastighet i somras. 96 på 40. Kortet 3,5månader borta. Böter ca350€, han är studerande. Han får det om ca 3veckor:) Rätt åt honom.

Länk

Wy
11
Wyatt
325i -94
bayerischemotor: Du har säkerligen rätt. Procentuppgifterna som jag angav kommer från en polis som jag pratade med en gång. Poliser snackar troligtvis också skit som alla andra människor. Varför han gav felaktiga uppgifter åt mej är och kommer att förbli en gåta, vem vet kanske det bara var ett missförstånd. Mitt föregående inlägg var förhastat, jag ber om ursäkt :)

Om en M5:a är onödig i Finland är den knappast nödvändigare i Sverige.
Wyatt:

Angående din sista replik, kan jag inte göra annat än hålla med till 100%:)

Jag har också hört "%-grejen" i Finland många ggr från olika håll. Dock hävdar min fars goda vän (Kriminalkommisarie) att någon % inte finns, utan om du kör 81km/h på 80km/h kan polisen bötfälla dig.

Samtidigt kan man få ett lindrigare straff. T.ex en vän blev fast för 140på 100 och han fick inte kortet indraget, utan tvärtom fick han direkt fortsätta sin resa och komma litet senare efter böteslappen. Polisen gav honom tom "plus" och förlindring pga litet trafik och tid på dygnet (natt).

Så det stämmer nog att humöret på polisen du träffar på spelar väldigt stor roll.

En av mina andra vänner körde på "länsiväylä" dvs västerleden ut från Helsingfors mot Hangö, när han på motorvägen kör i vänsterfil märker han en svart passat med tonade rutor! som "fiser" i vänsterfilen. Han blir ursinnig, ljustutar, men ingen reaktion. Han kör om bilen på högersida, lägger sig tillbaka i vänsterfilen och bromsar och därigenom gör bilisten medveten om att han är i fel fil. Nåja färden förtsätter så en och anna knytnäve visades också. 20km senare i Kyrkslätt bestämmer min väns fru sig för att hon ska via alko! (Systembolaget i Finland) och de kör av vägen med rampen, när de är av vägen konstaterar hon att de lika gärna kan göra det i Ekenäs (dit de är påväg) min vän blir än mer ursinnigare, eftersom han har haft en lång arbetsdag och kvinnor har ju en förmåga att förgylla den ännu mer än chefen kan:) han accelererar tillbaka ut på rampen och vem ser han inte då? Jo samma jävla passat som "fisit" i vänsterfilen på motorvägen, han tänker, "den jävlen tänker jag inte hamna bakom igen", så han accelererar nerför rampen i ca 160km/h på 80km/h kommer knappt in framför passaten och förtsätter sedan i lite lugnare takt, men klart överhastighet. Efter ca 1km lägger Passaten på blåa och röda ljus...........

Han stannar går in i polisbilen, varpå han berättar om sin tunga dag och sin fru som "bitchar". Poliserna konstaterar att de är bakanta med situationen privat och han får en varning!

Han konstaterade åt mig att han vunnit på lotto, för oddsen för detta måste vara ca lika som en lottovinst.:)

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.