AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.416

Var får man tag i plastkulorna till ZF-5HP30 ?

to
4
tomash
540iA Sedan -93
Ja, rubriken säger väl allt. Jag hade tänk byta plastkulorna i växellåda på min nyinskaffade 540iA från 93 eftersom det verkar kunna bli dyrt om man låter bli.

Den är körd 22000 mil men har inga av dom symptom som beskrivs uppkomma när kulorna börjar bli dåliga ännu.

Men, för säkerhetsskull. Bara jag kunde hitta dom !

Någon som vet var man kan beställa dom ??
Hej och välkommen,

Det finns ingen mening med att byta plastkulorna innan problemen börjar komma. Kanske byter du förgäves. Har kompisar vars bilar gått både 25 000 och 28 000 mil med 5HP30 utan att plastkulorna bytts.

Se under Gör-det-själv->Mektips. Här finns en guide till hur du byter kulorna och jag har för mig att det där även står information om var man köper nya kulor.

Men som sagt, du behöver ju inte straffa dig själv i onödan :)

Mvh,
Kalle
to
4
tomash
540iA Sedan -93
Jasså, i såfall väntar jag nog tills det visar sig några symptom. Jag trodde det var nåt som kan komma plötsligt som man ångrar att man inte gjort sen.

Tackar för upplysningen.
tomash,

Såvida du inte ska ut på en väldigt lång resa, innan en sådan kan det ju alltid vara trevligt att veta att allt är i sin ordning :)

Mvh,
Kalle
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
tomash:

Däremot är oljepumpsbultarna viktiga att kolla i tid. Länk

Mvh
to
4
tomash
540iA Sedan -93
Det verkade ju vara en rätt enkel grej att göra så det kan man ju alltid roa sig med nån kväll, att meka med bilen är ju nästan lika roligt som att köra :)

32
39
325 cab
bmw 325 cab -90
bmw 540 touring -94
KG-knutsson har repsats med kulorna till växellådan....
to
4
tomash
540iA Sedan -93
Jag kan inte hitta dom, vad har repsatsen för artickelnummer ?

Sjöhagan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.