|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Update! Det har kommit en förfrågan där den registrerade (Företaget) anmodas att uppge vem som körde bilen. Dock kommer det inte med någon bild? Hur skall man då kunna uppge vem som körde? Mvh Salesman |
|
|
Och ansvarsfrågan? "Oftast är det ju ägaren som kör, då jämför vi bilden med körkortsregistret. Om det inte är ägaren, då söker vi på familjemedlemmarna. Då har vi täckt in de flesta. I övriga fall frågar vi ägaren vill du tala om vem som körde? De måste inte berätta, men det flesta gör det ändå, säger Anders Wiman." Länk |
|
|
Hur kan de med säkerhet fastställa att det inte är någon som är lik en familjemedlem som har kört bilen? Jag skulle blåneka, skaffa alibi och kräva DNA test... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| jag vet ett tillfälle där gestapo ringt chefen på ett större företaget och krävt att få veta vem som kört ett fordon vid ett visst tillfälle samtidigt som han personligen krävde företaget på rapporter över vem som använt detta fordon om det inte kommer tillkänna hos honom på rikspolisstyrelsen omgående vem föraren var, jag kan berätta att de sedan fått sina uppgifterna illa kvickt då detta blev ett personligt hot mot chefen på företaget som i sin tur tvingades pressa sina anställda. | |
|
sura! Var har du blivit fotad, och är du säker på att kameran verkligen var aktiverad. Inga kamerskåp som jag kört förbi i Gbg eller på E20 mot Vara har varit aktiverade det sista året, enligt min radarvarnare. Förutom dom nya skåpen som börjat dyka upp. BMW CS #5206 |
|
|
Christer.. Ja det syns tydligt när man blir fotad. Infarten till Lundbytunneln bl.a. Riksväg 40 Ulricehamn. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det är inget brott att bli fotad bara en förseelse, då man ej kan ha en automatisk övervakning om det är ett brott. Det pga rättsintegriteten. Av den anledningen behöver inte arbgivare göra squat. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| hej på er alla, jag va me om en märklig sak för en månad sen. min pappa som bor i en stad 16 mil från mig lånade min bil och åkte till uppsala. på vägen blev han fotad av en kamera (dom nya). en vecka senare får han ett brev och en räkning hem till sig. hur kommer det sig? | |
|
Dom kollade kanske din far och mor om bilden stämde.. |
|
|
Jepp, det är standardförfarandet. Är det inte ägaren på bilden kollar man raskt upp närmaste familjen. Får man napp där så skickar man böterna dit istället. Numera är nästan allt datoriserat så det tar inte längre flera dagar att få fram passfoton. |
|
|
Nu ska ni få höra på ett gissel utan dess like,, Jag fastanade på en av de nya kamerorna vid en på en 90 väg vid arboga -västerås... Jag vete fan hur fort det gick, kan ha gått i 120-130... jag tog körkort för 4 månader sedan, med andra ord "försöksperiod" på två år.. jag åker i en firma bil... smack.... man missar inte när kameran tar kort.... jag finns på bilden.. Jag får panik.... min chef är nämligen en myndighets person, som enligt lag inte kan låta bli att ingripa vid lag brott.. jag ville inte få ett brev från kiruna till han om att han skulle peka ut vem det var.. så jag får panik.. jag ringer till kiruna, talar om att det va jag, med det person nummret, den dagen, den tiden... för jag vill dem ska skicka böterna hem till mig direkt och inte till jobbet... men nu börjar ja förstå va jag har gjort.......... om nu dem inte kan se på bilden att det är jag... kan dem ändå låta länstyrelsen ta mitt kort på grund av att jag har ringt?...... tänk om kortet är skit? och ja min dumma jävel har erkänt allt... det kanske gick 29 för fort...men det kan lika gärna va 31 för fort......... ahhh..... |
|
|
Har man firmabil så behöver inte chefen säga vem det var. Och det är INTE brottsligt att "inte veta vem det var som körde" som någon ville hävda. Står du själv på bilen och får hem ett brev, ja men svara inte då. Då ska polisen så småningom om komma hem på besök för att få ett svar eller se till att du fått handlingarna. Hur ofta tror ni dom lägger ner den energin? Min Länk Cabrio |
|
|
En annan sak.. Vid automatisk hastighetsövervakning krävs för fällande dom som regel bland annat att fordonet har en avläsbar främre registreringsskylt. Den som t.ex. på 90-väg kör 121 km/h eller fortare riskerar då 1.800-2.000 kr i böter och indraget körkort. Den som däremot kör för fort med en bil som saknar registreringsskylt framtill riskerar i praktiken endast 400 kr i böter och inget indraget körkort. Den som kör en bil med en oläslig registreringsskylt framtill riskerar i praktiken endast 300 kr i böter och inget indraget körkort. Min Länk Cabrio |
|
|
Nu ligger det till så att min chef, kan inte enligt lag ljuga om vem det var som körde... När det gäller dem andra tipsen så låter det skit bra.. har även hört att det finns någon list att köpa eller bygga själv som gör så att inte regnummer syns..eftersom dem tar snett uppifrån..men om man möter polisen så ser dem skylten på grund av att dem sitter i samma plan så att säga...men det blir väl aktuellt om ett halvår... när ja har tagit ett nytt kort... Måndag, Tisdag, Onsdag... då ligger det en lapp från kiruna hemma... vilken jävla ångest!!! |
|
Ug-Lee |
Man är inte skyldig att komma ihåg vem som körde bilen, det är inte brottsligt att vara glömsk, kan dom sen bevisa att du uppsåtligen varit glömsk, så kan du få problem. så länge det är polisen som är skyldig att finna bevisen så kan man ha sina minnesluckor. |
FredricF |
Ja det är inget problem med systemet i England, det funkar finfint. Dom som håller farten har inget att oroa sig för. Sedan sätter vi kameror i hemmen så att vi kan se att män inte misshandlar sin hustru eller tvärtom. Dom som "har rent mjöl i påsen" har inget att oroa sig för. Och kameror på muggen så att man kan se att alla spolar efter sig. Filmer raderas automatiskt när man spolar så dom som har rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för. Utan korrekt utbildning får man förresten inte byta en jordad stickpropp till diskmaskinen. Det kan vara farligt om man kopplar fel. Fler kameror löser problemet och tänk vad många arbetslösa som får jobb. Kameror förresten, nej "livräddare" heter det, det dör flera människor per år i elolyckor. Livräddare! Nollvision! De flesta lagar kan säkert övervakas mer eller mindre automatiskt. Samhället vet bäst så man har inget att oroa sig för. Inget alls. Älska din statsminister, älska Storebror. Lyckligtvis kräver ett system som englands en lagändring för att införas i sverige. /Fredric - Vägen till helvetet är kantad med goda intentioner. |
|
England är ju definitivt inget land att ta efter när det gäller dessa frågor. Det finns i stort sett inga platser i större Engelska städer där man inte filmas, men vill vi ha det så? Staten behöver existera för att skydda oss mot andra som vill oss illa. Problemet idag är att staten lägger mer energi och pengar på att skydda oss mot oss själva än mot utomstående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.