AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.391

Rättsläge fartkamera - tjänstebil?

Sida 1 av 2
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Ärade BMW vänner, rent hypotetiskt:
Om man blir fotad av en fartkamera i en tjänstebil, dvs som är regad på företaget man arbetar åt. Kommer företaget att få en förfrågan om vem som körde och i sådana fall, är man skyldig att uppge detta? Någon som har koll på rättsläget?

Mvh

Salesman
En kollega till mig körde en bil registrerad på företaget när en kamera fotade honom. Chefen fick ett brev från polisen med en anmodan att uppge vem som kört bilen vid det aktuella tillfället.

Han ska nu kontrollera huruvida han måste uppge detta, men en förfrågan har kommit med en anmodan som sagt.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vi har ingen angiverilag i Sverige så nej, arbetsgivaren är inte skyldig att uppge vem som körde bilen.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
kilroy
Vi har ingen angiverilag i Sverige men det finns en lag i brottsbalken som handlar om skyddande av brottsling:

"17 Kap 11§
Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, dömes för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst två år."

I vilken omfattning den är andvändbar när det gäller identifikation av fartsyndare vet jag faktiskt inte.

Mvh kilroy
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
kilroy---> gäller inte det om brottet som begåtts kan rendera fängelsestraff?? annars skulle det ju inte vara någon diskussion vilket varit.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om inte chefen var med i bilen kan han aldrig veta vem som körde.
Jag är givetvis ingen jurist, men det torde vara viss skillnad på att dölja något och att inte *ta reda på* vem som har genomfört den hemska fortkörningen.
kilroy
Limpur*

Du har kanske rätt i det fallet. Det är kanske så också att brottet måste omfattas av brottsbalken för att 17 Kap 11§ skall vara tillämplig.

Mvh kilroy
limpur har rätt
jag har en kompis som blev fotad och brev kom till chefen och han sa att han inte visste vem som kört bilen och så var den saken ur världen
Min bil blev fotad två ggr samma dag och det gick inte att se vem som kört bilen, så jag blev kallad till förhör. Som kan samanfattas enligt följande.

Jag möttes av en dessilusionerad polisman, som mest pratade väder och vind. Och förklarade att jag var misstänkt.
Jag sa att bilen körts av en kompis till mig, och att jag inte ville säga vem han var.
Polismannen svarade: Jaha, ja det behöver du ju inte göra heller.

Det hela var över på max 15min.

Len
Finns det inte.........nåågot som heter skyddande av brottsling?????

Och kan int´ polisen börja annonsera i tidningarna, att de söker förare som brukar köra bil XX hos företaget YY, samt att de just utreder ett begånget brott?!?!?!?!

S.k. Positiv Företetags-PR.

L.
Len, hur mycket tid och pengar och arbetstimmar tror du inte det skulle kosta polisen?
Len
svar: MASSOR (som dom iofs inte HAR).
Fast ifall det hände så tror jag att "VDn" plötsligt skulle bli VÄLDIGT angelägen om att det fördes kör-journal för varje meters färd med firmans bilar. sic.

L.
Ni bekymrar er för mycket!
Känner även till en ett mindre företag(5-10 anställda) som fick sin bil fotad, där blev sonen(min kusin) till ägaren inkallad till förhör eftersom han var mest lik bilden. Han blev hårt pressad men nekade. Så inget mer hände. Bör väl tillägga att sonen var anställd i bolaget.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det bästa är att helt sonika säga att man inte vet, så är saken ur världen.
En som inget vet kan inte skydda en brottsling, iallafall inte medvetet och detta är omöjligt att bevisa i de flesta fallen.
DEt är betydligt enklare att säga att man vet men tänker itne tala om det.
Då slipper man alla följdfrågor.

Jag ahr själv blivit fotograferad ett antal gånger när bilen stod på farsan så han ahr sagt "tänker jag inte tala om" ett flertal gånger.

Angående skyddande av brottsling så är det som någon var inne på endast brott från brottsbalken som gäller.

Det finns alltså ingen som helst skyldighet för något företag eller privatperson att tala om vem som kört bilen.
Jag jobbade på ett företag där en medarbetare körde för fort emd en målad firmabil och vår chef blev lite skrämd av polisen och lämnade ut namnet.

Sedan kan ju ett företag ha den sunda inställningen att om man kör för fort med firmabilen så samarbetar vi med polisen, kör inte för fort med vår bil!!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Just så resonerar chefen på jobbet.. Blir vi plåtade i tjänstebilarna samarbetar han med polisen. Sen är det upp till oss att lösa det med polisen.
Med trafiksäkerhetspolicyar och allt har jag full förståelse att han löser det så. Jag har ju betalt för varje timme i bilen :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Len: Here we go again. Var bor du? Skulle gärna vilja lägga en lång lakrits utanför... När kommer dina videofilmer upp till publik visning förresten? Jag kan stå för server om du behöver ha lite plats. Då kanske hela sverige kan delta i jakten på terroristerna...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
I England tar fartkamerorna bara kort på nummerplåten(finns ca 7000 kameror..) Brev kommer till ägaren där man antingen erkänner att man kört bilen själv eller anger vem som körde.

Man kan säga att man inte vet vem som körde bilen men eftersom man är skyldig att veta detta så blir det böter för det också och den boten är högre än fortkörningsboten.

Ett enkelt och effektivt system där man slipper se på kort och förhöra folk.
Systemet är så effektivt att dom flesta inte orkar köra för fort. Finns fortfarande några motorvägar utan kameror men inte länge till....

MVH/Dan
Jag har blivit fotad flera gånger med tjänstebilen ,och aldrig hört något efteråt.
"Har tagit del men ej förståt" och skicka tillbaka funkar bra det med.

Brukar aldrig hända nå mer....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.