|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt mig att köpa en Bmw 325 E30 snart men vill först ha reda på vad den kostar i skatt, försäkring om reservdelarna är dyra eller normaldyra och vad man ska kolla efter när man köper bilen såsom rost, svaga punkter som är vanliga m.m Allt av intresse!! Svaren är avgörande om det blir en 325 eller inte!!! //Martin | |
|
Angående "svaga punkter" är väl Begagnatguiden här på AP att varmt rekommendera! Försäkring är ju väldigt individuellt(såklart). Skatten hittar du under "Diverse-->Lathundar" här på sidan. |
|
|
Sök gamla inlägg. Finns mkt info. Jag lägger ca 7-8000kr varje år på reparationer. Men det är endast förebyggande reparationer och min bil är i mycket bra tekniskt skick just nu. Faktum är att det är flera år sen min bil var sönder så att den inte gick att köra med. Och den gången var det generatorn som kostade 500.- att reparera. Mkt felfri bil om man sköter dem. Delarna tycker jag är förhållandevis billiga om du jämför med vad man får betala för delarna på nyare bilar. Jag har helförsäkrat för 4500kr året. Skatten är väl ca 1800kr året. Jag kan nog inte ha billigare bilägande. I alla fall inte kombinationen körglädje/pris. mvh |
|
|
Ok jag ska titta efter gamla trådar men tack för svaren!!! //Martin |
|
|
Nån annan som vet nåt som är värt att veta??? //Martin |
|
|
Ang. soppa förbrukning så tycker ja inte att den drar mycket mer än min 318 när man kör lungt.... Men när gör man det??? räkna med 1,5-2liter /milen efter som man mestadels håller fullt... Det är ju efter 4500prm som den börjar yla gott!!! _______ /Chrille |
|
|
Jo det är klart men man måste ju köra lite lugnt iblandt.Har ej så mycket pengar eftersom jag går i skolan!! //Martin |
|
|
Hur man lyckas få upp en 325:a i 2 liter milen är för mig obegripligt. Inte ens under studentkörning i juni lyckas jag komma över 1,3 l/mil Å inte ens under min fabulösa trip från Dresden-Lübeck (60mil) i somras med en färddatorsnittfart på 142 km/h lyckades jag komma upp i 1,1 l/mil. Endast banracing lär dra 2l/mil. |
|
|
Bor i centrala Göteborg massa skadefria år Länsförsäkringar eller om det var folksam ville ha 11000/år HALVFÖRSÄKRIG!!! på min e30 325 -85a. Tror det kostade 7500/år halvförsäkring med IF inte jättebra men lite bättre. Blir till att sätta egensvetsat rattlås och elektronisk startspärr och köra med trafik. *suck//M Länk |
|
| om den skulle stå på mig helförsäkring skulle det kosta 40 000/år. är bara att skratta år det. den står på farsan istället för 5000 halvförsäkring..låter mer rimligt | |
| Inga pengar ingen sexa. Titta på en 318is istället vettja. Och så kollar du rosten, när du har gjort det så kollar du rosten, därefter så kollar du rosten ;) Typ överallt... Länk | |
| Min har aldrig tagit över 0,97 stan 0.75 landsväg. | |
nazze |
troligt :) |
|
Reservdelar? Huh? Vad är det? Kört 5000 mil med min, inte ett skit har hänt. Har servat den regelbundet och bytte vattenpumpen nyss. betalar 4800 helförsäkring, helår inkl assistans och allt skit man får till. Har den i Carport och bor lite utanför storstan. Maila mig om du vill ha mer info om försäkringen. |
|
|
Jag betalar 3348:- i endast trafikförsäkring -500mil, för min 323a från ´86. Fast sen är man "ung, kille, i Stockholmsregionen" också. Mvh, /Carl |
|
|
Jag har inte haft min bil så länge.. och den är trimmad mm.. Har 4.10 utväxling... = varvar mer. Har dragit mellan 1,28 och 1,47l/mil sen jag köpte den.. Men då har jag buskört eller bara kört i stan... så det är väl inte så konstigt... Tror jag ska kunna komma ner på 0,9-1l/mil om jag kör lite landsväg. __ Nisse Ljung |
|
| Nisse977: Nu vet jag inte vad jag har för utväxling. Men håller man sig under 100 km/h på landsvägen klarar man sig lätt på 0,75 l/mil. Det händer ju dock aldrig att man håller sig under 100 km/h. Men ändå! :) | |
|
Ja tyckte inte de var dyrt att äga 325 men det finns alltid billigare bilar, betalade 665:-/månad på mig halvförsäkrad, bara blandad körning och den drog kring 0,9/mil. Reservdelar är inte dyrare än till nån annan bil, min vattenpump t.e.x som ja böt kostade mindre än vad en vattenpump till volvo kostar, och de var ingen beggad sak ja köpte. =) MvH Björn |
|
|
Jag har ganska nyligt köpt min E30 325(4-5 månader sen) och jag har inte lagt ut så mycket på reservdelar än... va endast tvungen att byta dämpare + fjädrar runt om då dom läckte olja =/, blev en billig sänksats då. Kamremen är ju inte så farligt dyr heller 700-900kr, hjullager går på ca 1200kr, avgassystem halv-sats ca2900 kr..... betalar ungefär 700kr/månad i halvförsäkring och bilen står på mig (första bilen för mig) och bor i en liten by utanför Umeå, bilen har larm och startspärr (dock ej ett godkännt, men bättre än ingenting alls) BMW CS Nr:06086 Länk |
|
|
glömde nämna att rost kring skyltbelysningen är vanligt.. väldigt lite på min än så länge OCH läckande tacklucka (listen runt takluckan måste bytas)... förresten.. är den listen svår att byta själv? måste göra det på min.. BMW CS Nr:06086 Länk |
|
|
Okej nu har jag fått en del info. Tack så mycket alla som har skrivit!!! Ni kan gärna fortsätta skriva...alltid intresserad av vad ni tycker. Jag tyckte att försäkringen var lie dyr för en skolungdom men jag sätter försäkringen på mamma så blir den billigare=) Jag tror att det blir en 325 eller en 320 med 325 motor för det är väl körglädjen och ljudet av den härliga 6:an man är lite svag för!!!! //Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.