|
|
|
|---|---|
|
Har monterat ett nytt slutsteg (Blaupunkt BGA 250) i min E39:a sedan som matar en subwoofer. Signal tar jag fran de bakre hogtalarna. 12 volt tar jag fran kablel stammen brevid batteriet och remote-on fran antenn-forstarkaren i C-stolpen. Allt funkar fint forrutom att nar jag stanger av radion och slar pa den igen. Radion gar pa men inget ljud gar ut i hogtalarna. Radion verkar "kanna av" att nagot ar fel och stanger av signal ut. Problemet loser sig da jag kopplar bort ingangs-kablarna till slutsteget. Da kommer ljudet tillbaka. Om jag kopplar in dessa igen till slutsteget sa fungerar allt utmarkt. Kan det vara ett hog-lag niva problem? Eller nagot att gora med remote-on? Om slutsteget har permanent 12V pa sa fosvinner problemet ocksa. Vet ej om BGA 250 ar hog eller lag-niva....maste fraga butiken... Tack pa forhand!! Diesel är bäst! | |
| Flytta remote kabeln till annan källa , tror du skall leta efter vit/lila färgade kablar ovan batteriet som brukar gå över tändn. | |
|
Nu ar problemet lost! Bytte ut Blaupunkten mot en Sony Xplod som bade tar hog- och lag-niva ingang. Blaupunktens ingangs-kanslighet gjick att justera mellan 300mV och 8V. Men detta var inte tillrackligt for att monteras som hog-niva. Det var detta som gjorde att radion "tystnade" sjalvmant. Tur att BMW-radion ar "smart" och skyddar sig mot kortslutningar/fel impedanser !! Diesel är bäst! |
|
|
Det var nog så att du orsakade ett jordfel på högtalaranslutningarna från bilens kablage. Huvudenheterna har bryggkopplade inbyggda slutsteg, det ligger därför likspänning på kablarna gentimot chassi/matningsspänningens minus, och på stegets signalingång är i regel minuspolen direkt jordad i chassi/minus osv. Problemet var knappast för hög nivå, i synnerhet inte med steget ställt på 8V, utan en jordisolator hade löst det hela. Huvudenhetens skyddskretsar gjorde sitt jobb och löste ut. FP |
|
| Du skulle ha anslutit endast högtalarnas + kablar och dragit minus kablarna från slutstegets högnivå ingång till radions chassie så hade det nog funkat. | |
|
Hmmm... Men varfor funkade det fint med permanent pa-slag (ej via remote on/off)?? En annan ledtrad: nar ingangs-kansligheten stalldes pa max (=8V) sa funka Blaupunkten ocksa (tog lite langre tid for radion att spela bara), men nar jag stallde in pa lite lagre spanning an 8V sa ville ej radion spela alls. |
|
|
Mystiska saker sker ibland... Om det vore en direkt slutning till jord så skulle huvudenheten slå ifrån omgående, om skyddsfunktionen finns. Alternativet är strömrusning i slutstegen som strax drar sin sista suck. Detta givetvis oavsett om du remotestartar via stereons remote plus eller från annan plus, tändningen, direkt på batteriet osv. Hewi: Finns ett par risker med ditt förslag. Dels skapar man en regelrätt jordslinga i installationen med stor chans för generatorstörning osv. Men största risken är att du kommer med en LF-signal in på steget som har en likspänning på 6-7 volt överlagrad. Om det sitter en liten elektrolyt på stegets ingång (vanligt) så har den minussidan ut mot ingånskontakten. Resultatet brukar inte låta vänta på sig.... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.