AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
702

Min radio vill ej spela med mitt slutsteg !

di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Har monterat ett nytt slutsteg (Blaupunkt BGA 250) i min E39:a sedan som matar en subwoofer. Signal tar jag fran de bakre hogtalarna. 12 volt tar jag fran kablel stammen brevid batteriet och remote-on fran antenn-forstarkaren i C-stolpen.

Allt funkar fint forrutom att nar jag stanger av radion och slar pa den igen. Radion gar pa men inget ljud gar ut i hogtalarna. Radion verkar "kanna av" att nagot ar fel och stanger av signal ut.

Problemet loser sig da jag kopplar bort ingangs-kablarna till slutsteget. Da kommer ljudet tillbaka. Om jag kopplar in dessa igen till slutsteget sa fungerar allt utmarkt.

Kan det vara ett hog-lag niva problem? Eller nagot att gora med remote-on? Om slutsteget har permanent 12V pa sa fosvinner problemet ocksa.

Vet ej om BGA 250 ar hog eller lag-niva....maste fraga butiken...

Tack pa forhand!!

Diesel är bäst!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Flytta remote kabeln till annan källa , tror du skall leta efter vit/lila färgade kablar ovan batteriet som brukar gå över tändn.
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Nu ar problemet lost!

Bytte ut Blaupunkten mot en Sony Xplod som bade tar hog- och lag-niva ingang.

Blaupunktens ingangs-kanslighet gjick att justera mellan 300mV och 8V. Men detta var inte tillrackligt for att monteras som hog-niva. Det var detta som gjorde att radion "tystnade" sjalvmant.

Tur att BMW-radion ar "smart" och skyddar sig mot kortslutningar/fel impedanser !!

Diesel är bäst!
Det var nog så att du orsakade ett jordfel på högtalaranslutningarna från bilens kablage. Huvudenheterna har bryggkopplade inbyggda slutsteg, det ligger därför likspänning på kablarna gentimot chassi/matningsspänningens minus, och på stegets signalingång är i regel minuspolen direkt jordad i chassi/minus osv.
Problemet var knappast för hög nivå, i synnerhet inte med steget ställt på 8V, utan en jordisolator hade löst det hela. Huvudenhetens skyddskretsar gjorde sitt jobb och löste ut.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du skulle ha anslutit endast högtalarnas + kablar och dragit minus kablarna från slutstegets högnivå ingång till radions chassie så hade det nog funkat.
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Hmmm...

Men varfor funkade det fint med permanent pa-slag (ej via remote on/off)??

En annan ledtrad: nar ingangs-kansligheten stalldes pa max (=8V) sa funka Blaupunkten ocksa (tog lite langre tid for radion att spela bara), men nar jag stallde in pa lite lagre spanning an 8V sa ville ej radion spela alls.

Mystiska saker sker ibland... Om det vore en direkt slutning till jord så skulle huvudenheten slå ifrån omgående, om skyddsfunktionen finns. Alternativet är strömrusning i slutstegen som strax drar sin sista suck. Detta givetvis oavsett om du remotestartar via stereons remote plus eller från annan plus, tändningen, direkt på batteriet osv.
Hewi: Finns ett par risker med ditt förslag. Dels skapar man en regelrätt jordslinga i installationen med stor chans för generatorstörning osv. Men största risken är att du kommer med en LF-signal in på steget som har en likspänning på 6-7 volt överlagrad. Om det sitter en liten elektrolyt på stegets ingång (vanligt) så har den minussidan ut mot ingånskontakten. Resultatet brukar inte låta vänta på sig....

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.