AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.049

Är det kamkedjan som låter?

jo
28
jonsson___
Bmw 325 -91
Tjena!!

Bmw 325 -91
Har märkt ett konstigt rasslande ljud från motorn. Har läst runt lite om kamkedjan att det förmodligen bara är kedjespännaren. Men själva rasslet kommer under motorn, liksom bakom kylarfläkten om man säger. Typ där kedjan går.

Kan det ändå bara vara spännaren? För spännaren sitter väll uppe i motorrummet under nån kåpa där?

Den låter endast då motorn är varm.

Tacksam för svar /niklas
Hej det låter som om vi har samma problem jag tycker att det rasslar även när min är varm... när den är kall är den så tyst och går hur fint som helst.. men jag har läst att du har ju 2 spännare en under ventilkåpan i framkant sen är det en längre ned på höger sida av motorn om du ser det inifrån bilen sett.. vi får hoppas vi kan få några tips här..... för det är endast vid varm motor som min vill rassla lite

Bimmer
Gl
11
Glommers
320 Coupe -94
Ajajajaj...
Känner igen det där, har bytt kamkedja på min 320 för 3 mån sedan, å när du beskriver hur det låter så känner jag igen det, för mig var sträckaren helt slut å kedjan hade blivit för "lång". Så skynda å kolla upp innan den slår i ventilerna...
jo
28
jonsson___
Bmw 325 -91
Aj då.. Låter inge vidare!

Köpte bilen för två månader sen av en bilhandlare! Automat lådan måste bytas för den växlar dåligt samt att oljan va svart o lukta bränt.
Men vi skulle gå halva vägen sa han. Så den känns bra.

Men kul om kedjan måste bytas med =/

Glommers! Vart kom ljudet ifrån? Uppe lr nere?

/J
Na
19
Nallepojken
320i -96
740ia -96
Halva vägen??? pressa han lite så han fixar allt kan jag nästan lova...
jo
28
jonsson___
Bmw 325 -91
Hmm ja du.. varför skulle han göra de?? Har ingen motorgaranti, bara trafiksäkerthetsgaranti. Så han behöver inte hjälpa mej ett skit igentligen!
jo
28
jonsson___
Bmw 325 -91
Har precis varit under min sänkta bil ;) Tror mej ha lokaliserat ljudet mer bakåt. Typ vid vxl lådan. Så förhoppningsvis försvinner det när lådan blir bytt.

Mer som ett knackande ljud.

/niklas
Gl
11
Glommers
320 Coupe -94
Hördes ljud både uppifrån å när man låg under bilen, men ljudet där uppe kom från en liten plastbit som gått sönder å låg å slog mot kåpan... Men hör du ett ljud underifrån så e d nog tyvärr kedjan... Inte kul... Lider med dig!!!
jo
28
jonsson___
Bmw 325 -91
Ja du, om ja säger att ljudet kommer mer från vxl lådan så tror ja att det är vxl lådan, eftersom kamkedjan och lådan sitter en bit ifrån varann så är det inte så svårt o höra med örat vart ljudet kommer ifrån!
sc
8
sccE36
325i coupe-93
Måla inte fan på väggen , inte hälsosamt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.