|
|
|
|---|---|
|
Tja alla BMW freaks!Är det någon som vet om stötdämparna fram på en M5:a-92,passar till en 525 Touring-95:a fram?. Eller passar det att byta hela fjäderbenet,är det samma fästen?. har tillgång till dessa dämpare,vore bra att vet innan jag river ner dom gamla på min 525-95:a. Jensa | |
| M5 har elektroniska EDC dämpare, alltså måste du ha styrbox till dom också. | |
|
Tja Roffa!Gäller det även framdämparna? Eller är det bara bak som EDC:n sitter? Min tanke är att bara använda stötdämparen,och ha kvar orginalfjädrebenet. Är det bara att instalera styrboxen då? Mvh ensa |
|
|
Jens, Det gäller alla dämpare. Det framstår som poänglöst och nästan lite dumt att montera dessa dämpare i din bil såvida du inte kommit över helt nya dämpare till fyndpris. Köp en ny väghållningssats istället. Mvh, Kalle |
|
|
Ja det förstår jag med,att inte montera "gamla"dämpare,men i detta fall så är det både riktigt bra pris,samt att dom är i mycket gått skick. Annars hade jag investerat i orginaldämpare som skall vara till bilen. Men om de passar vore det lite kul att ha EDC på en diesel Touring,hur vanligt är de?mon tro. men har inte fått något bra svar ännu,om dom passar eller ej. Mvh Jensa |
|
|
Om du inte monterar dämparna så är jag intresserad av att köpa dom. Mvh Ulf |
|
|
Om du har EDC eller inte beror på om du har en 3,6 eller 3,8! 3,6 har vanliga stötdämpare (med insatsdämpare fram) 3,8 har EDC (fjäderben och stötdämpare är en enhet fram och måste bytas tillsammans! I båda fallen (tror jag. För 3,8 vet jag) får du med aut. nivåreglering bak som måste kopplas in i bilens styrservooljekrets. Troligen går det att sätta dit EDC på din bil men då måste du ha följande: - 4 st EDC-dämpare (fram inklusive fjäderbenen. Måste troligen också ha nya skivor och bromsok också) - Kabelstam - Elektronikbox - Ca 4 givare (mäter styrutslag, acceleration/retardation samt hur ojämn vägen är vid framhjulen och bakhjulen) Dessutom måste du veta hur du kopplar in systemet i bilens elsystem. Bla behöver systemet ström och hastighetssignal. Här kan du läsa mer (man måste vara medlem i Yahoo BMW E34 M5 Mailing List): Länk Per L |
|
|
Tja Per!!Äntligen lite riktiga svar,skall under söka hur dämparna ser ut,och vilken typ av M5:a dom kommer från,är det som du beskriver verkar det inkl matrial bli både krångligare och säkert dyrare att skaffa all matrial,som skall till,får se hur det bli,återkommer med utfallet. En sak som slår mig,varför kan man inte sätta dit dom utan att koppla in EDC systemet?? Jensa |
|
|
Det är klart att du kan sätta dit EDC-dämpare utan att koppla in EDC-funktionen! Men det blir knappast bättre än om du sätter dit vanliga dämpare i din egen bils originalgrejor. En vanlig dämpare i mycket hög kvalitet tex Bilstein eller Koni kostar 1500-2000 kr/st. En EDC-dämpare kan du bara köpa på BMW (tror jag! Förutom begagnade förstås. Så var det i alla fall 2003 då jag sålde min M5 -95) och den kostar runt 6-7000 kr/st. Då är fabrikatet Boge och enligt min erfarenhet är dom avsevärt sämre vad gäller livslängd jämfört med "riktiga" kvalitetsdämpare. På min M5 tog båda framdämparna tvärslut (dämpoljan rann tom ur dom) vid ca 12-13.000 mil. Rena skiten skulle jag vilja säga i förhållande till vad man får betala. Jag har kört min 3.0S med Bilsteindämpare i 20-30.000 mil och är helnöjd med dom. Det alternativet (alternativt andra bra fabrikat) är vad jag rekommenderar att du sätter dit. PS! Du kan lätt känna igen en EDC-dämpare på att den långt ner på stötdämparröret har två stora runda "burkar" som sticker ut (ca4-5 cm i diameter och ca3-4 cm höga). Från båda "burkarna" kommer det ut en elkabel med en rund kabelanslutning. Du ser "burkarna" på sid 5 om du öppnar länken ovan! Per L |
|
|
Tja Per L!!Då är det bra att dom här dämparna är just Bilsteindämpare,skall under söka vad det är för typ,och sedan får jag se hur jag gör,men att montera dit EDC verkar mer krångligt,så är det sådana dämpare,ja då blir det orginal dämpare. Har redan fått en spekulant på dom här i denna diskussion(Ulf). Man tackar för bra info,återkommer om utfallet. Jensa |
|
|
Förstår jag dig rätt att du vet att det är fabrikat Bilstein på dom dämparna du frågar om här ovan och som du undra om dom går att sätta på din bil?! I så fall är det inte dämpare med EDC-funktion. Kommer dom från en M5 -92 så är det i så fall en 3,6 liters M5. Dessutom är det högst troligt ingen nivåreglering bak vilket är mindre bra. Kör du fort (>150-180) med tung last så kan bakdäcken ta skada pga för mycket snedbelastning. Löses ju i och för sig genom att inte köra så fort vid tung last. Är det EDC-funktion på dom är det alltid fabrikat Boge och det går inte att byta bara stötdämparna. Man måste byta hela fjäderbenet. Det är bla därför dom är så dyra! Per L |
|
|
Tja Per!!Skall kika på dämparna i morron Fredag,bra att ha med sig fakta om vad som är vad. Skall bli intressant och se hur frächa dom är,enligt utsaga skall dom va så bra att det lönar sig att köpa dom,vi får väll se. Är dom fina och,även om dom inte skulle passa så köper jag dom nog ändå,verkar som Ulf,som deltagit i diskussionen är intresserad av att köpa dämparna,tror att han hade en M5:a-92:a. Info kommer om hur det slutade. Jensa |
|
|
Tja Per L,och andra som deltagit i denna diskussion,så här blev der,åkte och kikade på dämparen nu i Lördags,såg direkt att det är hur fina grejor som helst. Det är Gula Bil steins dämpare,som setat på en M5:3,6L alltså ingen EDC,köpte Bak dämparena,samt hela fjäder benen fram inkl dämparna för 500kr,helt otroligt,killen hade provat att ev monterad det på en 325:a,som är om byggd till en riktig hårig gatbil(ca:550hk),men insåg att det inte skulle passa. Så han ville bara bli av med alltihopa,gick igeom grejorna i Löradax,konstaterade att det är helt friska och i princip helt oanvända dämpare. Monterade dit alla fyra dämparna idag,passade hur fint som helst,och vilken väghållning det blev,vilken skillnad. fick på det viset en hel del bra å ha grejor med på köpet. Fundera på att åka och köpa en lott,turen kanske håller i sig. En mycket nöjd BMW ägare. Mvh Jensa |
|
|
Bara att grattulera till en kanonaffär. Alltid lika kul när det händer.. |
|
|
Jag vill också ha sådan tur! Fast då skall dom passa en 3.0S -72, en 630CS -76 eller en Saab 9-3 Aero -00! Per L |
|
|
Jo tack,det är inte ofta det händer att man lyckas,men man har lärt sig en sak,att inte springa och köpa nya grejor hela tiden,utan att kanske lägga lite energi på att leta på olika sidor,som tex denna sida,för det finns grejor som florera runt detta land. Den som söker finner ibland. Jensa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.