|
|
|
|---|---|
|
Undrar om man får på 17" fälg på min m3a eller är 18 minsta storlek? Har brukat sök funk. men kan tyvärr inte hitta något. Denna fråga borde ju ha varit uppe på tappeten förr! Gärna lite tips på något schysst däck mönster/märke... Min bil Länk | |
|
Martin_mcs: Minsta är 225/45/17 fungera bra på vintern i alla fall om man bor i stan(stockholm) körde med odubbat Pireelli |
|
|
Länk / Mvh Joakim Länk |
|
| tackar.. då ska det bli svart plåt med 17 =) | |
|
martin: tänk på att E46 M3 behöver annan inpressning på iaf bakfälgarna, framfälgar går nog bra att använda från vanliga 3-serien men bakfälgarna har som sagt annan inpressning. BMW har en m-sport fälgar i 17" med special inpressning för att just passa e46 m3 som vinterfälg. Skulle förvåna mig om du skulle hitta plåtfälgar med passande inpressning. |
|
|
jag blev lite nyfiken själv o tog fram lite mer fakta kring detta. BMWs 17" fälgar för e46 m3 har ET25 bak och är 7,5" breda. Även fram är dom 7,5" breda dock med ET47, detta är alltså M double spoke 68 fälgar specialanpassade för e46 m3. Notera att vanliga M double spoke 68 fälgar till 3-serien är 7,5" breda fram med ET41, bakfälgrna 8,5" med ET50 |
|
| Hänger inte med ?? ET ?? är det fälg djup ?? | |
|
ET är måttet som anger hur mycket fälgen breddar ut/in. Ju högre mått, ju mer kommer fälgen inåt mot hjulhuset. Är du med? |
|
| Japp.. vilket är minimum måttet för at det ska passa ??? et 25 bak o et 47 fram eller ??? | |
|
Martin: ET = Inpressning på fälgen, mätt i mm. Ja det stämmer, ET41 fram och ET 25 bak på 7,5" bred fälg i 17" Detta var rekomenderade värden från bmw på en 7,5" bred fälg i 17". ET-måttet är ett riktvärde och man kan nog säga att +/-3mm på ET går att använda så är man på den säkra sidan. Eftersom jag tror att det blir svårt att hitta plåtfälgar med passande ET så är det troligen bäst att du köper begagnade 18" M67 orginal fälgar och slänger på vinterdäck, alternativt köper du nya 17" M68 på bmw. |
|
|
Och även om ET är rätt på ett par andra 17" fälgar så kan de ändå ta i bromsoken fram då det också beror på design av fälgen och ekrarna. Så jag håller med Harris i att det bästa är original 18" M67 fälgar eller special M3 17" M68 (jag kanska ska sälja mina då jag inte använder dem). /RS2 |
|
|
Jag är intresserad av att köpa 17" M68 (M3) fälgar som vinterdäck. Är det sommar eller vinterdäck på? Hur är skicket? Tror du man kan använda dessa på E90:an också? Tänkte nämligen köpa en nästa år och det hade varit bra om man kunde använda samma vinterdäck. |
|
|
tackar för allt svar.... Dom M68 var ju lite små feta ... sådana får man ju ha.=) |
|
| Det funkar ju utmärkt att köpa med ET45 och sätta på en 20mm spacerplatta. Så kör jag med r-däcken på bana, då jag inte ville kosta på några finare fälgar. | |
|
Hej, lyfter denna tråd igen och frågar om man kan ha 225/40-18 på orginal 18" M3 e46 fälgarna. Skall nog skaffa mig en sån inom några dagar och bakdäcken är slut som sitter på nu. Så min tanke är att lägga på vinterdäck på org 18" fälgarna och skaffa 19" till våren. Mvh Fredde |
|
|
Ska till att beställa däck till M3 och blev lite fundersam över profilen. Hoppas kunna få lite råd här. Orginal sommardäck fram är ju 225/45-18 och bak 255/40-18. Vinterdäcken jag tänkt köpa är Nokian hakka 4 dubb som monteras på 17" fälg, men ska dom då vara 225/45-17 eller 225/50-17? Spontant känns det senare alternativet mest rätt och det känns bättre med mer profil på vinterdäck tycker jag, men vad jag läst lite på forumet så verkar många ha 225/45-17 så nu är jag kluven. Blir inte rullomkretsen mindre då också? |
|
|
ryk 330xi: Det fungerade bra med 225/45-17 i stan i alla fall kanske lite värre med ute på landet. Är dock osäker på om du kan ha 225/50-17 någoting säger mig att du inte kan ha det på M3:an |
|
|
Ryk 330xi, BMW rekommenderar de mindre 225/45-17 bara för att man ska få plats med snökedjor i Alperna så du har helt rätt i att 225/50-17 ligger närmare original storlek. Men 235/45-17 är en annan dimension som också går att använda eftersom vinterdäck generellt är smalare i sin design än sommardäck i samma dimension. /RS2 |
|
| Tackar för dom snabba svaren. Det får bli 225/50-17. Bilen kommer inte rulla så mycket under vintern så snökjedjor kommer jag inte behöva, dock håller jag mig till så smala däck som möjligt och hoppas på lite bättre fäste då det är halt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.