AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.420

Vad är det som knarrar bak?

an
255
anma0572
520dA Touring -12
När jag kör min 520 -94 över ojämnheter hör jag i lägre farter ett knarr eller kanske gnirk från bakvagnen? Vad tror ni att det sannolikt är? Jag märker inget på bilens vägegenskaper, å andra sidan har jag inte haft den så länge. Jag inbillar mig att det låter mer när det är kallt ute.

Kan en stötdämpare som är slut ge ifrån sig ett sådant här ljud? Övre lagringen till stötdämpare? Silentblock, kan de börja knarra?

Hoppas att någon har några tips då jag börjar tröttna på detta knarrande och snart vill göra något år det!

Anders
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är de bussningar eller någonting i upphägningen brukar de oftast vara ett "klonk" ljud,de är de inte?
Men om de nu "knarrar" kan de ju va nåt med fjädern kanske....men har du inte hissat upp på båda sidorna å kollat?
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag kan inte se någon skada på fjädrarna iallafall. Kan det vara något annat fel med fjädrar än att de är av och allmänt slappa förstås?

Jag tycker att det närmast "knarrar" eller kanske gnäller, fast inte på ett gällt sätt. Hörs bara när jag kör över ojämnheter.

Ett klonkljud har jag om jag gör en oförsiktig växling. Dålig hardyskiva eller? Dålig kardanklump? Min bil har gått över 27 000 mil så det är väl inte omöjligt.

Anders
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Jag hade ett liknande fenomen på en 528 en gång i tiden.
Det berodde på följande:
På varje sida (bak) sitter ett väldigt kort stag med en kulled i varje ända.
Tror att de skall stabilisera bakhjulen i sidled, vid hård kurvtagning.
När dessa kulleder rostar fast, så brukar det knaka när bakhjulen fjädrar upp
eller ned.

/FB
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Intressant. Vet du vad det staget kallas? Sitter det högt upp, långt ner, eller mittemellan?

Anders
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Kommer inte ihåg vad beteckningen var...
Det sitter inte så långt från "silent-blocket". Det är bara c:a 1 dm långt.
Ena änden är bultad i den fasta tvärbalken som går mellan silenrblocken.
Den andra änden är bultad i den rörliga armen som bakhjulet sitter i.

/FB
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det måste vara ett av "hundbenen" som finns där bak ni menar.

Ett hundben fungerar som typ krängningshämmarstag, nummer 6
i denna bild Länk

Men det är nog inte det hundbenet "fb" menar utan det borde
vara nummer 6 i denna bild Länk

Något som känns igen? (Såg att den kallas för "pitman arm", men säger man det tänker man väl mer på den lilla styrarmen som sitter på styrsystem som kör med snäckstyrning). E28:an hade en mer eller mindre identisk bakvagnskonstruktion som E34:an. Minns jag rätt har jag dock för mig att de ändrade lite vinklar till E34:an för att få ordning på den ibland något "vilda" beteendet på bakvagnen.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Du tror alltså att mitt knarrproblem är nr 6 i din andra skiss, dvs den som beskriver support/wheel suspension? Är det ett stort jobb för en verkstad att byta denna del? Jag har varken lokal, kunskap eller prylar för att pilla själv.

Anders
Jag skulle tro att det är fjäderbenslagringen som e helt slut.... Det va så på min å d gnirka som fan!
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, jag gjorde mer ett försök att peka ut vilken del "fb" hade problem med tidigare och som gav liknande felsymptom.

Det är inget större jobb att byta den. Men det behöver inte vara den delen. Det kan likväl vara fjäderbenslagringen som "black" nämner.

Kan du höra något knarr om bilen står stilla och du gungar på bilen, hissar upp en sidan eller dylikt? Om det är så, bör man kunna lyssna sig fram var knarret uppstår.
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Det är riktigt som "bmw-slangen säger. Det var "pitman arm" som var mitt problem.
Jag diagnosticerade genom att hissa upp bakvagnen, grabba tag i pitman-armen med handen
och långsamt sänka bakvagnen igen. Kunde då känna att den inte rörde sig kontinuerligt, utan
snäppte till då och då.
De är väldigt enkla att byta, men jag har ett svagt minne att de var irriterande dyra med tanke på
att det är en ganska enkel komponent.

/FB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.