|
|
|
|---|---|
|
Min bil har gått fruktansvärt dåligt på tomgången de senaste månaderna, det har bara blivit värre och värre hela tiden. Ibland går den hyffsat bra men sen helt plötsligt kan tomgången börja svaja väldigt mycket, nästan så att motorn dör. Jag kollade efter allt möjligt; tjuvluft kring insuget, strul med luftmängdmätaren, tomgångsventilen osv... hittade inget fel med dessa. Idag när jag stod och klurade i motorrummet med motorn på så drog jag åt lite slangklämmor osv vid "gummibälgarna". Sen utav någon underlig anledning kollade jag på spjällhuset och lade märke till en svart liten kantformad låda som tydligen kallas spjällägesgivare. Hrmm, tänkte jag, man kanske skulle prova att koppla ur kontakten som sitter på den där svarta lilla boxen (spjällägesgivaren)... Så jag ryckte ur kontakten med motorn igång och helt plötsligt lade sig tomgången på ca 800 varv, helt jämn gång... Jag gasade lite för att se om tomgången hade tendenser till att börja flexa... men den kompenserade direkt och lade sig återigen helt jämnt på 800 varv. Vad exakt gör denna spjällägesgivare, om den nu går helt perfekt utan den inkopplad? Det borde alltså vara fel på den, är det bara att köpa en ny och sätta dit, eller är det något som behöver ställas in? | |
| ingen som har lust att dela med sig av sina kunskaper? | |
|
Jag citerar svintoleffe nu. "den givaren justerra när du har låg -mellan o hög gas, den sitter vi gasspjället." Länk Har själv ett problem som jag tror kan orsakas av den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.