AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
735

Kulbult höger fram ?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej igen.. =)

Efter 148 st undersökningar på BMW verkstad där man kommit fram till att olika saker i framvagnen behöver bytas för att komma tillrätta med mitt problem med klonkande ljud vid körning upp för trottoarkant, mest tydligt på höger sida, har man nu senast kommit fram till att det är "Kulbult höger fram" som eventuellt är något dålig.

De andra sakerna dom trodde "eventuellt kanske kunde vara lite glapp" har varit styrstag och stab-stag, vilka är bytta utan förändring.

Tror ni det kan vara denna kulbult? (Jag vet inte ens vad dom menar för del, men det kanske ni vet?)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Förmodligen, jag hade samma elände på min 540 och bröt många ggr på den leden utan att få fram glapp eller sklillnad mot andra sidan., men tillslut så hamnade den i rätt läge upphissad , glappade rejält byte till en ny så blev det tyst.

///MVH Hasso
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kanon!

Min pärla ska få sig en liten genomgång snarast:

Bromsskivor + kulbult = Fast och vibrationsfritt
Ny olja i automaten = Förhoppningsvis mildare växlingar med kall låda
Försöka fixa gnisslet i instrumenpanelen
Summa: Nybilskänsla

Sen såg jag ju det här med plastkåpor för sparklådorna.. kanske skulle det vara pricken över I'et om det inte är allt för dyrt!

Vad ska man med pengar till när man kan få en BMW i toppskick i stället? =)
Paap Reeder
Johan! kör jesperados tips: rulla sakta typ 6,4 kmh och smådutta på bromsen.
Klonkar det då = casterstagen.
Min kulbult höll nästan på att hoppa ur ...

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hehe tackar.. ska försöka pricka in 6,4 km/h och dutta =)
casterstag och kulbult är inte samma sak förmodar jag?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kulbult= spindelled, sitter i främre änden på casterstaget...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
= Man måste byta casterstag för att få ny kulbult?
Paap Reeder
... yes sir!

MVH /// Paap R

.. om det är på E38 som på E32 så får du bara casterstaget UTAN bussning. Bussningen ankommer löst med ett annat resdelsnummer ... sedan skall den pressas i casterstaget..
... mycket problem är det ...
Paap Reeder
.. hela kalaset går på 2 Kkr per sida excl pressning och montering. Är du 08:a-bo så kan du i morgon köpa en eller två dylika på klubbkvällen.
Är du inte anmäld kan du komma ändå och bli medlem på "stående casterstag" ... och jag kan avstå från två korvar med bröd (.. hade tänkt mig ca 4 st) så blir det ingen oordning i korvberäkningslistorna.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... virrigt det här. 20% rabatt på 4000:- blir i a f nästan en halv tank ....

MVH /// Paap R
Johan_S:
Som sagt, kommer du till träffen i morgon kan du få det billigare.. dessutom säljs bussningen ENDAST i 2-pack.. Jag har beställt ett casterstag och 2 bussningar till i morgon, är du där och intresserad kan vi dela på bussningarna, jag har inte någon större nytta av den andra nämligen ;)

/M

P.S
Enligt priserna jag fick på telefon så ligger staget på 1365 + bussningar 350, sedan 20% rabatt på det då...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej!

Tackar för info och erbjudande! Jag känner inte till vad ni pratar om för träff dock.. antar att det är i Sthlms området? Jag har isf 100 mil att köra, så det blir nog inte så för mig :/.

Nu måste jag säga att jag blir inte klok på hur det hela hänger ihop - När ni pratar om att man måste köpa ny bussning till casterstaget, menar ni då att "kulbulten" = bussning? Eller måste jag köpa stag + bussning + kulbult? Om man ändå sätter i ny bussning i staget - varför skulle man behöva köpa själva staget, det är väl bussningen som slits? En enkel förklaring från scratch vore trevligt =)
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Hej
Om jag har förstått tråden rätt så behöver du byta nr5 (se länk) Länk och därmed byter man även 6 . Eller tvärtom , vilket fall som helst verkar det dumt att bara byta en utav dom.

Mvh
Janne
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Är det så att kulleden sitter fast i casterstaget (nr 5), och att man självklart också byter nr 6 samtidigt? Är det möjligen kulleden som är längst ned på casterstaget (enligt bild i ovan länk)?
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Just så.
Johan_S: Helt korrekt uppfattat!

I och med att kulleden sitter fast i casterstaget byts hela staget (det är därför jag byter). I och med att man byter staget så byter man självklart även gummibussningen (nr 6)

/M

P.S
Ah, synd att du inte var i stockholmsområdet.. Det är nämligen en träff ikväll hos BMW i Solna där vi har 20% rabatt på alla förbeställda delar
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tack! Då ska jag genast åka och beställa lite prylar!
Känns skönt att ha saker och ting helt klart för sig =)

Jag gjorde "Jesperados test" men det var lite svårt att framkalla klonket på det sättet, kanske är glappet inte nog stort för det. Däremot märks det tydligt när man kör upp och ner för en trottoarkant.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag var förbi på bilprovningen och gjorde en besiktning, där fick jag se med egna ögon att det var del nr. 10 "Wishbone" som var glapp! Tydligen var det detta man menade på min bmw verkstad också. Nr 5 var helt tajt enligt besiktningsmannen.

Tyvärr fick jag nu också ombesiktning på kärran pga min nyfikenhet att få klarhet i vad som var glapp. Man underkände alltså den kulbult som verkstaden knappt kunde hitta ett glappt i.. kändes lite snopet. Sen var visserligen också P-bromsen otillräcklig, vilken jag hade tänkt åtgärda i samband med byte av staget i framvagnen samt byte av bromsskivor. Jag som älskar blanka protokoll.. typiskt! Jag kan ju inte påstå att min bil var speciellt aktut trafikfarlig pga dessa två punkter... Jag förklarade också för besiktningsmannen redan i förväg om dessa två saker och varför jag kom in redan nu, men han valde alltså att underkänna ändå. Nåja, säkert rätt, men känns snopet som sagt. Nu är iaf tid bokad får genomgång av detta och lite andra småfix.
Glappet var alltså i kulbultsdelen av nr 10?
Tur att du fick det verifierat innan du skaffade delar iaf! (Förhoppningsvis får jag rätt delar i alla fall, jag byter mest för att jag såg att damasken på kulbulten var dålig vid förra hjulbytet + ett klonkande ljud.. har man otur är det stag 5 + stag 10 som behövs bytas för mig då antar jag)

Paap Reeder
... hoppar undre bärarmen ur så är läget inte så bra s a s.
Hjulet bryts ut och sannoligt blir hon ramsned på kuppen ... bara att köra till pressningen ... om man nu skall raljera över en kamrats litet olyckliga läge! Men allvarligt är det..
Tycker det var helt rätt av bilprovningen.
Den kulleden är svårare att testa med Jesperados metod eftersom man har svårt att få till ngn bra vinkelkraft mot staget.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.