|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det börjar vara dags för nya skivor (fram i alla fall). Som rubriken antyder.. vad tror ni om slitsade skivor? Mekonomen kan beställa hem sådana åt mig.. Jag får mkt bra pris, men det blir ju ändå vesäntligt dyrare än standard. Är det värt det? Är det en bra grej över huvud taget? Som det är nu tycker jag att bromsarna relativt snabbt tappar effektivitet vid hård körning. Det är ju 2 ton som ska bromsas in... Har EBC GreenStuff bromsbelägg runt om kan ju också nämnas om det har någon betydelse. /Johan | |
|
köp brembo bromsskivor. köpte nya i måndags runtom = superkvalite. MVH-V8 |
|
Alter Schwede |
Hej, Du kan även slitsa dina originalskivor om du vill. Kolla rolleslitz.se ..såg nu i efterhand att du bodde i Norrland.. det kanske inte är någon vits med tanke på frakt osv.? Mvh |
|
Johan, Vad har du för bromsvätska, och när bytte du den sist? Jag kör alltid ATE Super Blue Racing i mina bilar och har aldrig varit med om att bromsarna börjat tappa verkan, trots originalbromsar i övrigt. Det kan ju vara så att dina originalskivor är så pass slitna att de tappat i kylförmåga. Jag skulle satsa på nya originalskivor och belägg (eller grejor av motsvarande kvalité, exempelvis Brembo, ATE, Zimmermann, Road House, Textar, Jurid, Ferodo...och skippa eventuellt EBC. Har inte hört odelat goda omdömen om dessa. Mvh, Kalle |
|
|
Läser man vad bankör-folket säger om greenstuff och andra stuff belägg så är det nog där felet ligger. Sämre eller mycket sämre än original brukar det sägas. //Magnus |
|
|
Kolla in denna länk: Länk En tysk sida som säljer bromsar. Har själv köpt borrade Zimmerman. ca. 40 euro i frakt till Malmö för 4 skivor + belägg (ligger i Bremen). Mvh Tomas |
|
| Jag köpte BLACK DIAMONDs borrade och slitsade skivor i fram till min mb 600a,med tillhörande bromsklossar,vad vet ni om dom skivorna???Kompisen köpte samtidigt till sin bmw e38.Har inte monterat dom än. | |
|
Jag har nu beställt Tarox slitsade skivor, så vi får se om det är något att komma med! Angående bromsvätska, dom ska få byta den på BMW.. Dom skulle hälla i DOT4, duger denna till hård körning? Eller ska man satsa på något i stil med det Kalle Hansen nämner, Super Blue Racing? BMW kunde inte erbjuda något annat än den dom har till alla bilar, men jag kan ju säkert beställa via Mekonomen och ta med till BMW. En gång har jag haft bromspellen i mattan.. kändes minst sagt otrevligt.. |
|
|
byt vätskan själv annars.. är inte speciellt svårt..! Jag vet inte vad kalle och övriga bankör-folket tycker om tex. DOT5.1 oljan.. den har jag i bilen nu. Bromsvätskan är som sagt väldigt viktigt att byta med intervall.. Jag kan berätta om när jag köpte min förra bil, en 525 tdsa-93. Det är ingen racer men dock en tung bil, och jag tyckte bromsade mattades på ingen tid alls. Köpte lite ny olja och började byta fram. Det som kom ut ur oken fram var mer likt skummad mjölk än olja. Efter bytet var det helt annat! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
BMW rekommenderar inget annat än DOT4 vätska, vilket ju är väldigt märkligt med tanke på att DOT5.1 olja rekommenderas till alla bilar specifikt med ABS. På BMW kan man inte erbjuda annat än DOT4, så jag kommer helt enkelt att ta med mig DOT5.1 vätska till verkstaden. Vad säger ni - är det inte konstigt att man häller i sämre DOT4 olja i stora tunga bilar med ABS. DOT5.1 har ju förutom högre temperaturtålighet ett additiv som minskar/förhindrar skumbildning. tarzan: Jag låter dom byta för dom ska ändå göra en massa annat samtidigt.. Men visst skulle man meka (nästan) allt själv om man hade tid! Förresten: Att bilen pulserar i längsled (bromskraften ökar/minskar vågformat) när man bromsar borde väl bero på dåliga skivor? Har inte kännt av sådant symptom på någon annan bil, det brukar ju mest vibrera i ratten om skivorna är dåliga. Men det kanske har att göra med i vilken fas i förhållande till varandra skivorna är för tillfället? |
|
|
Jag tror inte man kan säga att DOT5.1 rakt över är bättre än DOT4. Racingvätskor som klarar massor av misshandel är automatiskt inte DOT5.1 utan kan vara DOT4 för att de kanske inte klarar nått krav på ålderbeständighet eller annat som krävs enligt DOT5.1. Den av bmw rekomenderade vätskan är säkert utmärkt så länge den byts ut som tänkt. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.