AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.307

Partikelfilter - nedsatt prestanda och 'ojaemn' effekt!?

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Koer diesel med partikelfilter. Upplever nu att bilen har foersaemrad kraft av och till vid hoegre effekt och hoegre hastigheter, samma kaensla som om turbon laegger av, av och till, men vet att turbo samt motorstyrenhet aer ok, daerfoer kanske det aer partikelfiltret som ' stoppat' igen sig. Laeste en artikel i Tyska Auto Motor und Sport, daer det bekraeftas att partikel filter kan foerstoppa sig med minskad och ojaemn effekt som foeljd.

Koer mycket Autobahn (dagligen) med mycket motorbroms och kickdown, och undrar nu om det finns nagon annan som kor bil med partikelfilter daer kaensla av avtagande effekt finns??

Mvh marineutter
Din första diesel bil??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det du märker är kanske att diesel filtret renas ibland.. Oero här på forumet kör en 530dA med partikelfilter, och har märkt samma sak har jag för mig, med jämna intervall..

Har läst på andra sidor på nätet att flera har haft samma "problem", alltså att bilen stryps, eller saknar ner under en viss period, vilket tydligen beror på att filtret är fullt och en förbränning sätts igång..

Har tyvärr inte partikelfilter på vår, då den tillverkades två (!) veckor innan filtret kom...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Tack för feedback! Sim, var har du läst om andra som upplever denna 'strypning' av effekt som jag upplever. Länkar?

Du har kanske 'tur' i otur att du inte har detta filter, då det renar mer och inte släpper ut sot o svartrök, men att du o andra sidan har en bil som inte beter sig ä konstigt. Fastän man kör som en 'galning' och verkligen sotar ut motorn varje dag (+200km/t) så går den ner i effekt nät amn behöver effekt. kanske man ska chippa bilen, och så sett bli av med denna 'skyddsrening' av partikelfiltret. Men då har man säkert ett havererat filter inom kort.....Det är bara så jäkla jobbigt att köpa sig en ny bil som har konstiga saker för sig. Om det jag nu upplever verkligen ska vara så gör ju saken ännu värre......Ska ringa BMW o höra vad de säger!

Gasar-Magnus; Trodde att du hade skickat med en länk?? har redan sökt efter inlägg gällande detta kag upplever men inte hittat något. Om du har någon länk vänligen
Har en dieselbil av annat fabrikat med partikelfilter, även där märks reningen, under ca. 10 minuter per 60 mil, bilen går lite (märks nästan inte) ryckigt, ett relä klickar av och till samt om man stannar och kliver ur så luktar det lite bränt...
Har kört 12000 mil nu och det funkar fortfarande...

/T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.