AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.254

Bensin...Läckage BTR.

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
En fråga...

Har precis köpt vinterbilen, en gammal 318i -88 med M10 motorn.
Har gjort det vanliga när bilen är hemma på gården, bytt olja/filter, justerat ventilerna m.m. Passade även på köra en långtur i helgen Sthlm - Falun t.u.r.

Så klart funkar inte allt.... En liten fläck bensin framför vänster bakhjul... Var under och kikade, blött på bränsletrycksregulatorn eller vad det nu är för liten grunka som sitter brevid bensinpumpen. Rostig och ful var den, lätt murkna soppaslangar till den också. Hoprostade slangklämmor.... party...
Tätade den och tog mig hem.

Fråga: måste jag byta btr:en? Hörde att de var dyra på BMW. Eller kan jag skarva med slang/rör?
Skarvar jag riskerar jag att bilen blir svårstartad(soppan rinner tillbaka) eller går den dåligt på tomgång?
Är grunkan en btr?

Tacksam för tips!

Gr8ride
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är inte det bränslefiltret?

Mvh
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Humm...

Det vore toppen om det är ett litet filter som sitter där.
Det är ingen stor colaburk, som filtrerna på 320/520, utan en liten rund sal med en skarv på kanten och en skruvgäng som sticker ut.

Fler förslag!

/

Gr8ride
svintoleffe
Det är ingen backventil.?

soppa filret brular sitta motorrummet, om det inte är golf då, dom brukar kunna sitta bak vid tanken.

Men jag tror dte är en backventil

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Top!

Jag tror att du har rätt.
Det är säkert en backventil. Har lämnat in åket nu till den lokala verkstan, så får vi se vad det blir av den.

Tack för tips.

Gr8ride
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alltså bränsletrycksaccamulatorn har ingenting med att bilen läcker att göra, förvisso kan den vara genomrostad och därför läcka men min är superdålig med helt trasig backventil så soppan rinner tillbaka ner i tanken igen. -15 är gränsen för att kunna starta bilen och redan från -grader får man nöta några sekunder, men att nöta sliter både batteri + startmotor bla och kostnaderna för dessa bägge på min 323a är (600+2200)= 2800kr vilket är mer än en ny accamulator. Min nya accamulator + 2 stycken rör går endats att få tag på från BMW och kostar ca 1700kr, men det är det värt i det långa loppet dvs omman vill ha kvar sin bil mer än något år.

Bensin är tunnt och letar sig på allt möjligt kontrollera var läckan sitter, kan mycket väl vara ett rör eller slang. Är du osäker på om accamulatorn är dålig så mät bränsletrycket från bränslehuvudet efter 30minuter och 5 timmar. Efter 5 timmar ska trycket åtminstonde vara 1.5-2bar för att accamulatorn ska vara godkänd, jag har 0 bar efter 5 timmar!

Bränsletrycksregulatorn sitter som sagt i motorutrymmet.
svintoleffe
På 325, så fort du har stängt av den, då har du noll tryck , men den startar ialal fall på engång.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Denna princip tillämpade jag. Se sista sidan: Länk

Mvh Johan
Tilläggas kan att bilen fungerade klanderfritt även vintertid.

Mvh Johan
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
svintoleffe, hur kan 325 ha 0 bar i tryck i ledningarna efter avstängning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.