AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.692

SAAB FOBI !

Sida 1 av 3
Ci
531
CiM
325ciM-04
hej allihopa!
har ett problem, som kan, kanske vara bekant för många av er.
varför vill alla saab åkare leka rally förare så fort de ser en bmw i backspegeln? om de ändå kunde köra, men de är helt kass på det. får alltid en invitation om race. sist var det en 9-5 aero kombi, på E18 från stockholm, som fick bråttom, när jag skulle köra om honom. för att försvara bmw's heder, ställde jag upp.
är det flera av er som har liknande historier, får ni gärna berätta.
(obs, gissa vem som vann)
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Jorå, speciellt äldre herrrar som ska lära slyngeln i BMWn en läxa.
Njuren
ja du försökte iaf, bättre tur nästa gång ;-)
Hajar vad du menar, tom när jag surrar runt i min 316 vill folk "rejsa"
Något man får på köpet oavsett vilken BMW man köper tror jag....

BMW - i nöd och lust?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker det händer alldeles för sällan att någon vill rejsa. Allra värst är att i stort sett ingen vill rejsa när det blir krokigt.
Ci
531
CiM
325ciM-04
njure:

verkar som du inte har förtroende för bmw och bmw förare. JAG vann rejset!!!
han var chanslös, speciellt i kurvorna.hahaha
tror att han byter ut sin saab mot en bmw.
nockenwelle: jag avundas dig. å andra sidan har inte många bilar chans mot en 330. en mycket fin bil.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Rejs verkar vara hart när omöjligt att få till nu för tiden.

När man är ute och glider runt med bilen för att se om det ska dyka upp nåt intressant att ev. försöka pocka till att gasa lite, så ser man fan bara trötta vardagbilar överallt i de egna filerna. Men i mötande kan man se kraftigare BMW Porschar och annat muskulösare. Vad göra? Jo man vänder och åker åt andra hållet då. Men inte fan heller, då är det bara trötta standardbilar och de mer värdiga motståndarna eller de som ens är värt att slösa bränsle på finns återigen på fel körbana.....

Råkar man någon enstaka gång få syn på en saftigare bil i samma riktning som en själv, bakom eller framför, så när man väl har fått kontakt med den så är det 9 gånger av 10 en vilsen hemmafru med barnstol som fått ansvaret för familjens 540i typ. Och hon sitter där i laglig fart och fattar inget, och ska givetvis inte drista sig till att rejsa heller.

Skulle man mot förmodan råka på några ynglingar (som ju alltid brukar vara gasglada) i någon Nissan 200SX eller 328 till M3, och klipper till för att väcka deras intresse, så verkar de bli skrämda av min bil och visar inget intresse för att följa med i dansen. det funkar inte heller med att "vara i vägen" i trafiken, alltså att försöka stänga deras filbyte lite lätt, för att locka dem att gasa på. Nä då blinkar den bara in bakom.

Samma sak då man precis kommer ikapp nåt som kanske kunde vara nåt gasglatt som man skymtat långt framför. Då blinkar de av på första avfarten just när man fick för sig att tassa upp bredvid och kolla om de var lättrissade....

Tror fan jag ska skaffa en flourocerande skylt i rutan med texten "Rejsa NU?".... :-)

Det är inte lätt att råka på rejs nu för tiden.

Dr Tinnitus

No
5.161
Nockenwelle
Det gäller kanske att välja plats och tidpunkt så att man maximerar chansen att få till ett rejs, det har jag väl inte gjort i tillräcklig omfattning. Jag utmanar gärna sport-MC, men inte en gång under sommaren har jag fått till ett sådant rejs. Man är ju visserligen totalt chanslös, men det är ändå kul att se dem försvinna som meteorer, gärna på bakhjulet, samtidigt som det ljuva ljudet av en rejält högvarvig motor når öronen.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Banträffar?
Ci
531
CiM
325ciM-04
hehehe dr tinnitus

verkar som du har haft otur, eller så vågar de inte köra( lånad pappas bil kanske)
vet ej vad du har för bil, men bytt modellbeteckningen till något lättare.
så får de världens överraskning. hahahahahah
No
5.161
Nockenwelle
Jo, det blev några banträffar i år, men tyvärr bara tre dagar allt som allt. Det är för lite.
Visa användare
721
Constrictor

Suzuki Hayabusa
Edit 1: Nockenwelle hann före, mitt föregående inlägg var menat till Tinnitus.

Edit 2: Tinnitus, "det funkar inte heller med att "vara i vägen" i trafiken, alltså att försöka stänga deras filbyte lite lätt"

Hoppas att du blockerar en civilare nästa gång så kanske du lär dig att inte bete sig som ett svin i trafiken..
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Constrictor.

"Edit 2: Tinnitus, "det funkar inte heller med att "vara i vägen" i trafiken, alltså att försöka stänga deras filbyte lite lätt"

Hoppas att du blockerar en civilare nästa gång så kanske du lär dig att inte bete sig som ett svin i trafiken.. "

Hoppsan då, här kom det en kille med kort stubin.... *S*

Nu tror jag du drog lite förhastade slutsatser av det jag skrev. Jag beter min definitivt inte som ett svin i trafiken, ja möjligen min bil då som vissa säger går som ett svin...

Att vara i vägen i trafiken och stänga någons filbyte lite lätt behöver inte vara så dramatiskt som du antagligen tror!?

Man kan t ex. se i backspegeln att det kommer en bil bakifrån i vänsterfilen som verkar ha lite mer bråttom än de andra, som troligen ska byta till högerfilen efter korsningen för att ta avfarten till höger. När man då stannar vid rödljuset en bit före och har denna bil bredvid sig eller snett bakom på vänster sida. När han så väl kommer tassandes och uppenbart vill byta fil men inte ger tecken utan bara försöker glida om och byta till höger fil. Då kan man lite diskret peta lite på gasen så att han inte kommer om utan att bestämma sig ordentligt vad han ska göra, gasa på eller bromsa in.

Märk nu att det är hans skyldighet att ge tecken och tydligt visa vad han vill, och då är jag skyldig att underlätta för hans filbyte. Ger han inget tecken så kan ju inte folk vara tankeläsare och har full rätt att gasa på som de behagar i sin fil.

Jag är faktiskt mycket ordentlig och diciplinerad i trafiken, trots att jag gillar både fart och bus ibland.

För att du ska sova gott inatt så kan jag upplysa sig om att jag en gång faktiskt blockerat just en civilare på liknande sätt i trafiken. Inte blev han glad heller, och inte blev han muntrare när jag efter att de stoppat mig stilla frågade om det var nåt fel på blinkersen eller om han inte visste vad det var för nåt eller hade dispens på att kunna skita i att använda den.....

De blev rätt tysta då och jag fick åka vidare utan mer tjafs.

Dr Tinnitus
Visa användare
721
Constrictor

Suzuki Hayabusa
Ok! Nu känns det genast lite bättre... ;-)
Haha kaxigt Dr Tinnitus.Sånt gillar vi
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
CiM: Den Saab ägaren visste nog inte hur man kör bil. Aeron har trots sina kilon en hel del pulver över att rasta en 325:a med.

Dr Tinnitus: skaffa en annan hobby. Alt. ett besök hos hjärnskrynklaren.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Dr Tinnitus: skaffa en annan hobby. Alt. ett besök hos hjärnskrynklaren::Men han skriver av sig här ju då behöver han inte träffa en sån :))
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag är lite besviken på att aldrig någon vill rejsa nu när man kör bmw. Det har varit betydligt värre med andra bilar jag haft, exempelvis Saab turbo och 206 RC. Men att jag har m-paket och inga emblem på 525 kanske gör att många drar sig úr innan de ens försökt :)

CIM:
Du skrev att inte många bilar har en chans mot 330...!? Är det inte "bevisat" ett par gånger på forumet att en 330 och 9-5 aero går exakt jämt upp till 200+. Det finns ju praktiska tester av några personer här på forumet som visade det.
jodå bmw rejsar mer än gärna. jag fick uppmaning till full-fart-körning i förra veckan av en gammal e34 M5, men han va ganska snäll han höll min hastighet (220 på 120d) vi körde från malmö till lund o när vi kom i höjd med lund då stack han som ett skott, sen såg jag aldrig han mer. för övrigt så satt det 4 testosteronstinna 19-20 åringar i bilen...

Stil, Komfort o Sport. Thats BMW
Dr
342
Dredd
525d -10
Hopplöst svårt har jag att få till lite race. Ett enda har man fått till i Sverige på ett år. När man körde sämre bil var det jättelätt.

Hade däremot ett underbart race över två timmar med en audi (kunde inte se modellbeteckningen, det var mörkt) en natt på autobahn runt Kassel. Riktigt kul med fullfartsrace, som dessutom var lagligt ;)
Visa användare
721
Constrictor

Suzuki Hayabusa
Citerar mig själv: "Banträffar?"
Ci
531
CiM
325ciM-04
olja:
det har det säkert. men tro mig att saaben har svårt att hänga med i en kurva, bmw,n sitter som klistrat i kurvorna. hellt annat klass.

lexCom: på bana så kanske 330 drar inte från saab. men åk ut på en tom landsväg, så får du se på annat. man kan fixa en folka som sopar rent en m3 på bana. missförstå mig inte. jag pratar om standard bilar, på standard vägar. ställer gärna upp på en race mellan 2 adresser me en 330 i handen, t.o.m mot en Aero.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.