AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.612

Kolla Oljenivå Automatväxellåda?

Pr
2
PredatorRacing
525i Touring -93
Kanske en dum fråga men nog så viktig. är nyligen ägare till en bmw 525 Touring Automat. tänkte jag skulle kolla oljenivå + kvalitet på olja i Automatväxellådan men hittar ej något påfyllningsrör finns det ej? eller är jag blind. Att tilläga är att instruktionsboken är på Tyska pga importerad. Tacksam för svar.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Hej!
har du 2 stickor för olja under huven isåf är den närmast torpedväggen till lådan,kör bilen ordentligt varm och dra upp stickan med bilen igång...
sen är det till att ha en liten tratt om du ska fylla på och det gör du genom röret där stickan sitter...

Mvh Andreas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr finns det inget påfyllnigsrör/mätsticka, nivån kollas underifrån (och då krävs det en lyft). Länk Nr.7 är påfyllning och kontrollhål, nr.9 är avtappning. Tänk på att oljan ska vara max 20-30´C annars blir det för lite olja i lådan. Du behöver en sån här Länk för att kunna fylla på olja. Länk

Mvh
Pr
2
PredatorRacing
525i Touring -93
Tackar så mycket misstänkte att det var en såkallad evighetsolja. men jag ska ta och kolla nivå och kvalitet nu när jag vet hur jag gör.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Aha..jasså det är så på m50in bättre då på m30in med mätsticka:)

Mvh Andreas
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Tänk på att motorn ska vara igång, och gå i genom alla vxl lägen med början och avslut på P.
Kolla sedan nivån (fortfarande med motorn igång) det ska då rinna lite från påfyllningshålet. Om inte fyll på tills det sipprar ut lite.
Lådan kan hålla en temp på uppemot 50`C utan att nivån blir fel.
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Har en 530ia-93 och undrar om det är samma typ av påfyllningshål på den,
är det den stora insexskruven på undersidan eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.