AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.137

Metallic eller utökad klimat?

Sida 1 av 3
Jag är på väg att beställa ny tjänstebil. Det blir en 523i Touring. Den går precis in i mitt "tjänstebilspaket", sånär som på 8000 kronor. För dessa 8000 som är kvar väljer jag mellan att lägga dem på antingen Metallic lack eller den utökade Klimatautomatiken.

Det blir alltså ett av två alternativ:
1. 523i Touring, Svart II, Utökad klimatautomatik
2. 523i Touring, Metallic, standard klimatautomatik

Vad säger ni?

Bob
Njuren
metallic

BMW - i nöd och lust?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utökad klima!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Vågar man be om en motivering till varför Njuren säger "Metallic" och Johan B säger "Utökad klima"?

Bob
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utökad klima är en komfortsak för förare/passagerare och metallic är enbart för ögonen för de som står utanför... ;o)

Jag skulle välja utökad klima utan att tveka!

Svart II är snygg (när den är ren och polerad), så förbättringen blir inte så stor mot en metalliclack i mina ögon. Dessutom har alla lacker från BMW numer klarlack.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Utökad klima, eftersom då får man något för pengarna, metalliclack skulle jag bara välja om jag var helt såld på en viss färg, men Carbonsvart går inte att få om man inte väljer M-Paket "Individual ryms ännu mindre i budget" så valet är mycket enkelt.

Mvh Stephan
Njuren
Metallic,tja de beror väl på om man gillar tvätta bil som jag?

BMW - i nöd och lust?
Ok. Tack för synpunkterna. Jag tänker så här.

- Svart II är snygg, men blir lätt repad och ser snabbt smutsig ut (och jag är ingen biltvättarfantast...). En lackkonservering kanske hade löst det problemet? Å andra sidan är jag inne på Svart metallic, som kanske lika lätt ser smutsig ut...?

- Utökad klimat - jag hade detta på förra 5-serie touringen. Om jag inte har det på den nya kommer jag att sakna individuell temperaturinställning för förare/passagerare, Max utblås på framrutan, AUC, etc. Men är det verkligen värt 8000 spänn...?

förvirrad...
mvh

Bob
Njuren
Bobban, tycker du ska lotta fram det, har lämnat många beslut åt lotto-ödet och jag har nästan alltid blivit nöjd =)

BMW - i nöd och lust?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Utökad klima, helt klart.

Tex tycker jag att "solstrålningsmätaren" är kanon, har haft det på alla mina japsbilar och tempen blir jämnare.

Men sen att ett fotomotstånd som kostar 50 öre blir 8000 på utrustninglistan är väl tungt.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Imsensorn är värd mycket.
/M

Min bil:
Länk
Vad har du mer på utrustningslistan? Vi kanske kan välja bort något annat åt dig så att du får både och...

/Udo Dirkelsniff

Länk
sorry Udo, men det enda som finns på utrustningslistan förrutom bilen är en farthållare och ett larm (not optional). Så det finns inte mycket att välja bort tyvärr.

Bob
Skippa båda och köp sportstolar istället, blir mitt högst uppriktiga pris. Provsitt så förstår du :)

Utökad klima är klart overkill, och Metallic lite för dyrt för sitt eget bästa när det finns snygga solidfärger som Schwarz II och Alpinweiss III!

Mvh,
Kalle
Tråkigt... Mina tjänstebilspengar räckte inte till en 5-serie och knappt till en 3:a heller men lyckades få ihop rätt mycket extrautrustning. Det enda jag ångrar är att jag valde CD-växlar förberedd och inte belysningspaket. Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Låter som majoriteten röstar på Utökad Klima.
tveksam...

Bob
Utökad klima. Det är inte SÅ stor skillnad mellan Schwarz II och metallic, men du kommer att märka skillnad mellan de olika klimatanläggningarna. Ta den utökade kliman och kosta på bilen en lackbehandling varje halvår så blir det kanon. :)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag har fortfarande inte bestämt mig, jag velar ju också runt och funderar på 523i som jag just provkört. Go bil att köra men grymt tunn motor om man inte tokvarvar.

Har ju jämfört med V70 och där räcker samma pengar till stark motor, tonnvis med utrusting, t.o.m läder, maffig stereo, bi-xenon, awd, osv osv.... men den är ju bra träig att köra på vägen.

Ok, tack alla för inlägg i debatten. Om jag nu tar Svart II, vad säger expertisen om lackkonservering? Gör det stor skillnad? Slipper jag helt fula repor (vid normal användning)? Klarlacken som numera ligger på, hjälper inte den? Finns det några "rekondare" i forumet som kan svaret?

Bob
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Är inte själv rekondare men min far är billackerare/rekondare.

Enligt honom ska man inte göra sådant på bilen under minst 1 år. allt annat är bara "vaste of money" och sliter bara i onödan på lackens egen yta som är minst lika bra som lackförseglingen.

Däremot är det mycket bra att göra det efter 1.2 år för att återställa skyddet när ytterlagret varit med ett tag.
Tack BMW_Man. Det verkar finnas lite olika åsikter om hur man skall göra. BMW handlaren jag talade med sa att de brukar rekommendera att man gör en lackkonservering (just för att det är en solid Svart lack som jag förstod det).

Någon mer som har erfarenhet av Svart II och lackkonservering?

Bob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.