AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
750

knackningar vid kallt väder 520i-93

wi
23
wild
520i-93
knackningar vid kallt väder d v s -2 grader
som varar ett par sekunder som sedan försviner
bör man bli orolig
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kan vara illa, oljetrycket är som bekant högre desto kallare det är ute och just vid kallstart är det högst, därför ska man aldrig dra ur motorn då. Problemet kan vara att vevlagren/ramlagret är dåliga och det lär i så fall höras mer desto kallare det blir. Mitt råd är att ta det väldigt lugnt när ljudet hörs, lager håller normalt hyggligt länge fast de är dåliga men har du otur kan det haverera med tråkig följd. Ha motorn på tomgång och sätt en stav/spett mot motorn så kan du kontrolera om ljudet kommer från blocket eller toppen. Kamaxeln kan ha blivit dålig av offulständigt oljetryck/smörjning och väsnas innan oljan hunnit smörja upp den.
Vad har du för olja/har du bytt nyligen/olika oljor? Kolla kamnockarna på kamaxeln genom att plocka loss ventilkåpan, de ska inte vara slitna eller torra!
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Är det inte hydrauliska lyftare på den motorn? Om det är det ska det väl inte vara någon fara. Bara att ta det lugnt tills tickandet försvinner. Om det inte försvinner alls har man problem...
wi
23
wild
520i-93
jo det är hydrauliska lyftare på denna motorn
och knackningarna hörs endast vid kall start vid -2-3 grader kallt väderlek
hörs ca 2-3 sek sedan så försviner det sen kan man köra hela dagen utan att man hör något
kan det vara så att man behöver tunnare olja i motorn
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vad har du för olja i då ? Ju högre viskositet på oljan ju svårare får den ju att ta sig fram genom systemet då kylan slår till. Tjock olja blir som sirap när det blir kallt. Det är därför du hör dina knackningar ett tag. Ventillyftarna har inte "mättats" av oljan än. Jag tror inte det är någon fara alls.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vad har du för olja i då ? Ju högre viskositet på oljan ju svårare får den ju att ta sig fram genom systemet då kylan slår till. Tjock olja blir som sirap när det blir kallt. Det är därför du hör dina knackningar ett tag. Ventillyftarna har inte "mättats" av oljan än. Jag tror inte det är någon fara alls.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
fastnade knappen heller:)

Mvh Andreas
wi
23
wild
520i-93
hej jag har i "BMW-rekommendation 5w/50
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
5W-50 är i tjockaste laget - framförallt om man inte har motorvärmare vintertid, var det länge sen du bytte oljan?

En 5W-40 eller ännu hellre 0W-40 är bra på vintern och helt ok för vardagskörning på sommarn.

Mvh
wi
23
wild
520i-93
jag byte olja för en ca 700 mil sedan
tack för tipset
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.