AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
951

Rattbyte tidig E39 utan MFL?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag har en 523:a, tillverkad 10/97, som saknar multiratt. Nu sitter det en treekrad sportratt i den, en BMW original, som förutom att den är ful är lite sliten då bilen har gått 20000 mil.

Så glad i hågen köpte jag en superfräsch fyrekrad "bussratt" från Karstorps med multiknappar, och tänkte koppla och dona allt vad jag orkade. Döm min förvåning när jag inte ens kan demontera den gamla ratten! Hur sjutton ska det gå till? De kontakter som sitter i ratten går omöjligen att luska ut hur de ska lossas. Möjligt att det räcker med mycket kraft, men jag vågar inte prova utan att veta att det är ok. Kan det vara så att släpringen hänger ihop med ratten? Dvs att den måste demonteras samtidigt?

Sedan kommer nästa fråga: Om jag köper en ny släpring och monterar den, kommer kabeln som kommer från rattstången att passa i baksidan på den nya släpringen? Eller är det en helt annan kabelstam i bilar utan multiratt?

Jag har monterat multiratt ett flertal gånger på E39:or nyare än 9/98, och då verkar det vara samma kablage och släpring, oavsett vilken modell på ratt. Då är det enkelt att eftermontera MFL, eller att byta ratt, eller bara att demontera ratten.

Tacksam för hjälp!

mvh Johan
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
Hej.Kan inte løse dine problemer,men er intreserad att kjøpe din gamle ratt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.