AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.034

Vanligt att bmw "lämnar ut" inbytta bilar på andra firmor?

Märker ofta när jag kollar bilars historik att bilen först har bytts in hos en bmwfirma och sedan "Lämnats ut" till en annan firma...
Är det så här ofta? Varför isåfall? vill bmw bara ha nyare bilar inne? I detta fallet är det en 00a det handlar om.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja det är vanligt att äldre bilar eller udda bilmodeller säljs vidare till andra handlare. De passar väl helt enkelt inte in i sortimentet.

Don't dream it, drive it
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ja alla märkeshandlare har avtal med mindre firmor som de säljer inbytesbilarna till.

Ibland så är det så att när man byter in en (äldre) bil så ringer de upp handlaren och frågar vad han vill ge för bilen och så får man byta in bilen för det priset.

På så sätt behåller de bara bilar som de tycker är tillräckligt fina, lågmilade, välutrustade, nya eller på annat sätt kvalificerar sig till att bli utställda i hallen.

Många gånger går bilen till en mindre handlare för att BMW inte vill ta ansvar för bilen. En auktoriserad firma måste ju lämna garantier och måste lämna ifrån sig en bil där allt funkar, något som en mindre handlare inte behöver på samma sätt. om du förstår hur jag menar.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Mugge vad skulle det vara för skillnad mellan garantierna både bmw och en liten gårdsfirma har samma skyldigheter enligt lagen
Njuren
jag förstår mugge. Alla mina bilar jag ägt som köptes på aukt firma tog ansvar och brydde sig om ngt uppstod. Sen har jag köpt bil e gång på "gårdsfirma" och de sket i mig, skyllde på att det var gammal bil osv en massa ursäkter när jag fick problem.Därför handlar jag hädanefter bara på aukt.

BMW - i nöd och lust?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om man köper en bil av en aukt. BMW verkstad, så förväntar man sig en viss standard, garanti eller ej.

Mina föräldrar köpte en E39 från begagnat hallen på BMW Group Göteborg, jag var själv med och kollade på bilen provkörde och sa till att vissa moment utfördes på bilen. Bilen såldes med 3 månaders garanti.

Efter ett tag (bara några dagar kvar på garantin) fick vi lite problem med bilen, styrenheten till kliman strulade. Vi kontaktade verkstaden och fick veta att garantin bara innefattar det som besiktningen kan tänkas klaga på, saker som rör trafiksäkerhet. Dvs inget som täcker strulande AC.

Så vi går upp till säljaren som sålde bilen och förklarar läget, har man köpt en begagnad bil av en autk handlare för över 160 000 kr så ska man inte behöva dras med dylika problem. Det var inga problem och inga bortförklaringar, det som hände var att han tog nycklarna till E39an och räckte över nycklarna till en Z4 2.5 som vi kunde ha under tiden.

Det var inget som han var tvungen att göra enligt lag, men som en aukt. handlare har han ett rykte att leva upp till och en viss standard att leva upp till. Det är inget som en gårdshandlare hade gjort.

Jag har flera liknande exempel.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Njuren
Hade en gång en 523im *snyft* som köptes på förenade bil malmö, ena sidorrutan ramlade! ner i dörren under körning och då hade jag haft bilen mer än 5mån.Fixades utan snack.

BMW - i nöd och lust?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Svårt val, inget är ju gratis här i livet. Gårdshandlaren som inte ger garanti kan ju sälja bilen rejält billigare än vad BMW hallen tar med alla garantier.
Jirar
BMW i Solna tar t.ex endast in bilar från 01- samt max 8000mil, med vissa undantag.
En minde handlare har precis samma skyldigheter som en större handlare.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
skyldigheter ja, men man kanske vill ha bättre service än det minimum som lagen kräver.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Det handlas friskt mellan bilhandlare, exempelvis är det vanligt att BMW-handlaren säljer en inbytt Volvo till lokala Volvohandlaren och tvärtom. Bilar som stått länge i hallen kan också "flyttas ner" till en mindre handlare för att göra plats för nya bilar.

Vad gäller "garantier" så antar jag att det är MRF-garantin som avses, den gäller endast MRF-anslutna handlare och är frivillig även för dem.
Jag var med om detta när jag letade 330 för 3 år sedan:
kollade en 330xi hos lokala Volvo-handlaren, hade börjat diskutera ev inbyte av min dåvarande bil osv
Helt plötsligt är bilen borta, och jag får beskedet att det är "min" säljares chef som beslutat att den skulle dealas till lokala BMW-handlaren...och när jag väl hittar bilen där, så är det begärda priset 30' högre...det blev ingen affär...

/ Mvh Joakim

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.