AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.666

Centrallås e36 - säkringen går

Har en 320i Coupe -92

Säkringen till centrallåset går hela tiden.

När man sätter en ny säkring, fungerar allt som det ska. Fönsterhissar, taklucka, centrallås och dimmer på innebelysningen. Även om man provar om och om igen.

Men nån gång mellan att man startat bilen, kört, stängt av och låst bilen igen så går säkringen likförbannat.

Har inte kunnat särskilja nåt riktigt mönster.

Har försökt söka på forumet, men det ger inget bra resultat.

Har du haft liknande problem eller har du nåt tips?

/mr B
Kolla kabeln vid bakluckan om det inte är så att några ledare är av eller nåt så det blir kortslutning eller så. Är vanligt att de går av. Bara ett tips..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Tack för tipset Spookshow

Har kollat kabeln och lagat ett område där kabeln var avskavd, men felet kvarstår.

Fortsätt gärna komma med tips.

mvh
/Johan

/mr B
I själva bygeln som sitter i b-stolpen sitter det en brytare också som kan glappa. Ha in lite elektronikrengöring i dem också så kanske det kan bli bättre.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Detta har jag inte kollat.

(Utgår från att B-stolpen är den stolpe som går i bakkant av framdörren.)

Har du lust att förklara vad du menar med bygeln?
Är det en svartfärgad tryckknapp som trycks in när man stänger och som sitter ungefär i knähöjd?

/mr B
Rätt på alla punkter. Vart den sitter och vilken grej det är :-)
Så jag behöver inte förklara..

Tackar!

Ska hem och kolla den ikväll.

/mr B
Det var inte det som var felet... :(

Har dock lockaliserat ett mönster nu. Säkringen går precis när man startar motorn så det verkar inte var något fel på brytare eller knappar.

Är det nån som haft detta fel?
Kom gärna med tips.

BMW skulle ha 1200 bara för att titta på det, utan att garantera att dom hittar felet. Svider lite....

/mr B
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej!

Har samma problem med min bil.

säkring nr7 går hela tiden, har provat en massa olika storlekar men funkar inte ändån.

vet inte om jag kan hålla med att säkringen går vid start för mina fönsterhissar brukar funka efter start också min teori är att det har med centrallåset i förrardörren att göra eller den databox som kontrollerar dörrarna.

det skumma med min bil är att det har varit bra i en vecka sen jag bytte säkringen förra gången men nu igår gick säkringen igen när jag skulle låsa bilen.

det jag gjorde igår som jag inte gjort tidigare i veckan var att jag hissade ner rutan på förar sidan helt och upp igen, detta kanske har påverkat problemet.

jag som trodde det hade självläkt a:) :P

förmodligen ett glapp i dörren alltså.

vad tror ni?
En uppdatering knappt fyra år senare.... ;)

Det var en liten, liten skada på kabelhärvan i förardörren. Lokaliserade felet genom säkringen gick oftast när jag öppna och stängde dörren. Inte när jag startade motorn.

Löstes genom att öppna dörren och skruva loss och skjuta "gummistrumpan" (som sitter ovanför gångjärnet om jag minns rätt) åt sidan och sen isoleringstejpa två av kablarna. Sen försvann problemet helt.

Hoppas du som läser har samma fel, för då blir det billigt... ;)
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Tack för svar :D
roligt när en trå varar länge :P

skall ta mig en titt dr i förardörren tror också att felet kan vara där :) har tittat lite smått där och verkar som den gamla tejpen på kablarna där har slitits bort.

tack återigen för svar.

mvh johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.