AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.078

flytta tändlägesgivare!?

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
när man väl fixat ett problem så kommer ju naturligtvis nästa inte långt därefter...
får ingen gnista på min nyinstallerade 745-snurra.
problem: 745-motronicsystemet behöver signaler från två givare som ska sitta i sprängkåpan.
jag har däremot en växellåda från e34 där dess givare eller urtag inte finns...
på e34 sitter ist dessa givare fram på motorn.

nån som har nån ide på hur jag skulle kunna lösa detta för att slippa byta låda, svänghjul å koppling?

borde väl kunna gå att lösa på nåt enklare sätt!?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
ok, ingen som vet...men ingen som sagt att det inte går för den delen heller!:)

på nyare motronic har man ju en givare på en av tändkablarna och en som mäter på svängningsdämparn...
på äldre motronic har man ju istället två givare som mäter på svänghjulet...

borde det inte kunna gå att använda sig av de nyare givarna till det gamla systemet?

bevis/motbevis? någon?
Paap Reeder
... bara att sätta dit en ny sprängåpa ty att eftermontera kräver sin CAD att mäta ut platsen för var du skall borra.

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jo men oturligt nog så har jag ju ingen löstagbar kåpa utan låda och kåpa är i ett stycke!:(

verkar lite väl krångligt att borra å sätta dit givarna själv så det är nog ingen ide att ge sig in på.

jag tänkte mer på om man kunde använda sig av givarna som finns på nyare m30 och att ha dom på de ställen de sitter på nyare m30 oxå!?
Paap Reeder
... jonaz ... mitt förstånd räcker inte till för detta men din ide verkar ju OK om att ta "nyare" delar.
Men å andra sidan handlar det ju bara om att hitta ÖD samt att konstatera att svänghjulet snurrar.
Du måste nog ha det ursprungliga givarna till den Motronic box du kör på ty signalnivån och signelen som sådan måste stämma.

Om man ställer motorn i ÖD på cyl 1 och flyttarstiftet för den givaren ... så måste det väl fungera.
Den andra givaren för rpm kan man väl ha var som helst ... bara så att stiftet passerar.

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
hehe jo jag är väl inte så där jättehaj på dessa grejer jag heller men med lite logiskt tänkande kommer man långt!
jag tänkte åka ut till garaget i helgen å experimentera lite men atar tacksamt emot mer ideer om hur det skulle kunna funka eller varför det inte skulle funka!

om det nu skulle vara så att det går att lösa det på detta sätt så kan man ju skifta lådor mellan många olika bmw utan problem...
Paap Reeder
... kikade just i kväll på min.
Ett fastsvetsat kraftigt "L" triggar snesorerna. Jag hade fel om stiftet. Det är bara till för stroboskåpet .... som man f.ö inte kan se på min iaf.

Det "L":et kan man inte få dit utan att riva svänghjulet enligt min mening.
Skall man MIG:a fast den via ventilationsgallret framför sprängkåpan ... blir det trångt.
Anser att det spåret inte leder upp på Kebnekajses topp.

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
tackar så mycket! då vet man ju ungefär hur det ser ut iaf.
jag funderade på en sak till: sitter ju en givare framme vid remskivan oxå (antar att det ser lika ut på din e28 Paap) som enbart går till diagnosuttaget.
detta är ju tydligen oxå en positionsgivare, funderade om denna kan ha samma eller liknande funktion och signal som den bak vid svänghjulet?
fast logiskt sett hade det ju isf varit enklare att bara ta diagnos-signalen från den givare som sitter där bak då...
Paap Reeder
... man skulle ju kunna scopa signalen på resp ställe ....
MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
är å experimenterar lite nu men det går tungt!
diagnosgivaren på svängdämparn gick iaf inte att använda...
har jämfört de två motorerna lite:

den nyare motorn har ju en tandad svängningsdämpare där en givare mäter både referenspunkt och varvtal.

den äldre motorn har ej tandad svändämpare utan bara ett stift för diagnos å påverkar ju inte motorstyrningen alls.

funderade ett tag om det skulle gå att flytta över givare och svängdämpare från nya till gamla men antar att det inte går då den givaren mäter både varv-och referens...??

näe nu vart det för mycket att tänka på så nu lär man ta å lugna hjärnan med lite öl!

noterade dock att det det fanns gjutet för givarna på lådan men inga hål men det borde inte vara några större problem att borra upp om det ändå slutar med att man måste göra det...
Paap Reeder
... sätt en för referensen och den andra som mäter varvet kan du ju sätta varsomhelst varvet runt.

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jo referensen borde man ju kunna fixa på det sättet men hastighetsgivaren mäter väl tänderna på startkransen!??
den blir väl isf lite klurigare att få till.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min Motronicmotor sitter det två givare på sprängkåpan vid svänghjulet!
En mäter startkransens kuggar (mäter gissningsvis varvtalet) och en mäter varje gång ett stift på svänghjulet "åker förbi" givaren (mäter gissningsvis ÖD eller ngt liknande för att ge rätt tidpunkt för tändpulsen)!

Förmodligen måste den ena givaren ha ett bestämt antal pulser per varv (= antalet kuggar på startkransen) för att mäte varvtalet rätt!

Sten Jarl på Jarls Bilservice utanför Helsingborg berättade för mig i slutet av 80-talet att han visste (och hade ritning på det) hur man skulle "borra in" givarna i en sprängkåpa som inte var avsedd för dessa givare! Kolla med honom!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.