|
|
|
|---|---|
|
På min bil står det att man vid full last skall ha 3.0bar fram (235/45 17) samt 3.5bar bak (255/40 17). Men tittar man på däcket står det "USA & Canade Codes only: Max pressure 44PSi/30Kpa, dvs ca 3.0bar för bakdäcket)...På mina 235/35 -19 står det istället "Max presure 50PSI" återigen endast för USA & Canada... Varför står det så? O vilket är det maximala däckstryck man kan ha utan att däcken tar skada? Kör för övrigt 3.5bar i 19", dvs de max tillåtna trycket i USA & Canada... | |
| va är det för däck, är de E märkta | |
|
Hej jag har lite av samma problem...jag får max ha 2,9 bar men vill så järna har lite över 3bar!Kan jag ladda på mer utan att däcken tar skada? Mpower |
|
| betan, du vill öka ca 10%= inga problem, oftast går det ut lite ur däcken också så bättre 10% mer luft än 10% mindre. Det ska inte vara några problem, enligt de som kan. | |
|
Hönö: Det är E-märkta däck Snacka me en däckskille o han påstår att de "testade" hur mycket ett däck tål men de våga inte pumpa till mer än ca 6bar (16").... För övrigt har lastbillar ca 6-7 bar i däcken påstår han... Om man får tro på honom så är 4bar inga som helst problem....Frågan är då varför det står "Max pressure 50PSI USA&Canada Only"??? |
|
|
Dawwe! Nu jämför du äpplen och päron! Jag ska ha 12bar i min racercykel! Man bör nog inte pumpa hårdare än vad däckfabrikanten rekomenderar, det är ju trots allt dom som VET vad däcket håller för. Givetvis har dom ju säkerhetsmarginalen som gör att däcket tål lite till, men att tumma på dom är knappast förståndigt. Och vad ett däck tål att pumpa är ju helt irrelevant, belastningen blir ju nåt helt annat en solig dag med 5 pers i bilen 140km/h, och potthål i vägen... |
|
|
1600Touring: Men varför står då "Max Pressure 50PSI Canada & USA only"...Dvs varför får man inte pumpa däcken hårdare i dessa länder? O varför rekommenderar BMW 3.5bar i backdäcken (original däck/dim) när det i klar text står "Max pressure 44PSI Canada & USA only". Det är detta jag undrar över.... PS:44PSI är ungefär 3bar.... |
|
|
Du vet dom har hårdare luft där borta! Skämt åsido, nu är inte jag i däckbranschen. Men rent generellt så bör man inte överskrida en maxnivå, oavsett om vi pratar om antal personer i en hiss eller tryck i ett däck. Det regeln går före det som står i manualen. Men varför vill du ha högre tryck? Är bilen svajig? |
|
|
1600Touring: Läs vad jag skrev noga...Lite motstridiga uppgifter så att säga...BMW säger 3.5 bar i bakdäcket medans det på däcket står "Max pressure 44PSI Canada & USA only", observera CANADA & USA ONLY. Det är det som gör mig konfunderad...Ska man följa BMW:s rek. trycker man i 3.5bar i bakdäcken men det "får" man ju ej i USA & Canada... Kommer även fortsättningsvis att köra3.5bar i mina 19" vilket är ytterst marginellt mer än "Max Pressure 50PSI USA & Canada only", har "perfekt" slitbana o inga problem med svaj eller så... Jag sökte bara ett svar på varför det står som det gör på däcken |
|
|
Dawwe, Har förstått vad du skrev. Men tills du hittar en maxnivå för europa, så bör du följa den enda maxgräns du hittat. Men vad händer om du kör med lite lägre tryck? Går bilen sämre? Nöts däcken fel? Och 3.5bar är väl med orginaldim på däcken, du har ju 19", du måste nog byta till rekomenderad däckdimension också om du ska följa manualen till punkt och prick! Eller åtminstone skaffa däck som tål 3.5bar. Skulle du vilja hoppa bungyjump om du vägde 10% över maxvikten för linan? |
|
|
Det e ju det ja menar...på ORIGINAL däcken står det "Max pressure 44PSI...", 44PSI=3.0Bar...BMW rekommenderar däremot 3.5 bar i originaldäckem vid full last o högre farter (enligt etiketten på B-stolpen)...Väldigt motsägelsefulla uppgifter... Lite info finns här men blir ändå inte "klok" Länk |
|
|
Mailade STRO följande fråga tidigare: "Hej! Har 255/40 17 bakdäck på min bil…Bilabrikanten rekommenderar 3.5Bar vid full last o högre farter…På däckets sida står ”Max Pressure 44PSI USA&Canada only”. 3.5 bar är ju ca 50PSI…Vad gäller? Däcket i fråga är Fulda Extremo. Tacksam för svar Mvh David" Det "kryptiska" svaret blev: "Hej David, Skall du köra i USA eller Canada gäller texten på däcksidan. Hälsningar Torsten Johansson" Spännande:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.