AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
436

Hjälp mig med ett mektipps! (320 -85)

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hallå!
Jag har för avsikt att byta motor i min gamla Triumph GT6 från 1970. Efter som det är svårt att hitta en originalmotor, tänker jag byta till den som sitter i min uttjänta BMW. Det är en 320 från -85 (L-jetronic). Min fundering är de kablar som går mellan instrumentbrädan och Styrenheten, bakom hanskfacket. Går det att klippa bort dessa kablar eller är det något som påverkar motorn? Det är en svart, en grön, en gul/vit och en röd/brun. Den rödbruna går själv, medand de andra tre sitter samlade i en kontakt. Vad används dessa till? Är det någon form av styrning i dessa? Tacksam för svar till: Addpac@hotmail.com
MVH// Matts
Du kan ju alltid testa att koppla ur den boxen när motorn sitter i BMW:n för att se vad som händer........

Mvh
Patrik 325i -92
GT
107
GT6
Hejsan och tack för ditt svar! Tyvär så har jag kommit så långt att det mesta redan är urplockat och tillvarataget. så det går inte att starta motorn. :-(
Jag har så trångt i garaget att jag är tvungen att köra bort BMW:n innan jag kan meka vidare. Då måste ju alla delarna vara urplockade, annars får jag problem!

Vet du om några signaler går från instrumentpanelen till styrboxen? Jag tycker det verkar konstigt, men jag är ju inte helt säker...

pay-325
Nix inga singnaler Lycka till med det du gör
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
tror en av kontakterna används till färdatorn och den andra till varvräknaren.

GT
107
GT6
Hej igen!
...Om det nu i värsta fall är så att färddator och varvräknare är inblandade. Innebär det inte någon risk att klippa bort de kablarna? Varvtalet påverkar troligen funktionen av motorstyrningen, men styr verkligen varvräknaren funktionen i styrboxen? (Borde inte styrboxen uppdatera varvräknaren i så fall?) Vill bara vara säker så att jag inte gör bort mig...

Gu
80
Gum
320 Touring -05
hej, vaddå gör bort dej, det går alltid o skarva ihop igen:) har svårt o tänka mej att det har nåt med motorns gång o göra så det blir inga problem. Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.