|
|
|
|---|---|
|
God morgon alla! Nu när jag satt här och pratade med min bror, så slog det mig att på torsdag är det dags för vinterförvaring för min ögonsten (E24an så klart)! Det är ju så att man redan längtar efter den, trots att den står utanför huset nu! Anledningen att vi pratade om bilen (som man egentligen inte behöver någon andledning till att prata om) var den att till våren så skall nya fälgar införskaffas och antagligen ny lack. Skulle gärna vilja höra vad ni här på forumet tycker passar bäst på bilen, både vad gäller fälgar och färg. Även olika kombinationer av färg och fälg skulle sitta fint. Jag funderar även på att byta ut all kromlister runt rutor och front osv. någon som har några tips på vart man kan hitta sånt? Med hopp om många positiva svar! MvH / Markus | |
|
Tycker du ska behålla den i orginalkulören. Om den inte är extremt ful, vilket jag inte tror eftersom det rör sig om en -85:a. Dock är en del 70-talare orginallackade i skumma kulörer. Ska du nödvändigtvis byta kulör bör du nog satsa på någon som fanns till E24 orginal. Dvs inte Inkagul, RS-blå eller saffran, om du förstår vad jag menar. Kromet tycker jag du ska behålla. Är dom i fint skick och du ändå vill ha svarta kan du ju försöka leta upp några som börjat bli lite skabbiga och lacka dom. Nya lister är svindyra och fina begagnade är svårt att få tag på! Angående fälgar tycker en uppsättning 17"-18" BBS- (helst RS-modellen), Schnitzer-, eller Alpinafälgar borde göra susen. Eller kanske från en M5 3,8? Tycker dock inte detta rätt modell att börja mixtra med och bygga om, eftersom det är en relativt ovanlig modell. Fälgar och sänkning är ju förstås aldrig fel och det går ju dessutom lätt att återställa. Hoppas du inte tog illa upp, men du bad om åsikter och nu har du fått min i alla fall! |
|
|
Tjena Micke80! Förstår vad du menar. Och jag har inte tänkt mixtra med den, gillar verkligen originalstuket på den. Grejen är den att Bilen redan var omlackad när jag köpte den (dock bara delvis och självfallet i original färg- cosmosblue metallic) själva lacken är ganska okej, men en hel del repor och stenskott. Fälgarna som sitter på är ett par trista 15tumare som verkligen inte passar bilen. Jag hade tänkt mig ett par 17 tums Rondel Y-design 058. Angående kormet så är de rätt slitet, liksom fattas lite krom på själva kromet, om du förstår vad jag menar. Här är en länk där du kan kolla på bilen Länk Skall behålla den i originalskick, bara fräscha upp den! MvH / Markus |
|
|
Ok, låter vettigt! Såg den framför mig i pippigul lack och tonade rutor ett tag... Personligen tycker jag att den passar bra i den nuvarande färgen. Inte den allra roligaste kanske, men ganska stilren, speciellt ihop med kromet. Såg ut att vara lite lackbättringar på den, bla vid bakre skärmkanten? Var har du gjort av stötfångare bak? Undrar hur färgen hade passat ihop med svarta lister. Om kromet, eller vad det nu är för material, är dåligt kan det ju vara värt att prova! Vill du byta kulör på bilen är ju diamantsvart klockrent till shadowline-lister. Rondell's Y-design-fälgar funkar ju oftast bra utseendemässigt. Lycka till! |
|
|
Tjena! Hehe kofångaren plockades av för att jag och en grind inte kom riktigt överens, har satt tillbaka den nu efter lite riktning av den! Ja de e ju lite lackförbättringar här och där,(4 ställen) mest pga av att jag lagat rost, det blir dock inte riktigt bra med färgen, bilens färgkod säger att det är cosmosblue metallic, men den stämmer inte(antagligen för att förra ägaren lackerat om den i annan färg). Har dock hittat den färg som närmast stämmer överens med bilens färg, skall målas en gång till, då med riktigt färgspruta! Angående kromet så skall jag behålla "kromet" alltså inte shadowline lister. Hur är det med din 528i då? är den i tip top skick eller? Ha d bra Mvh Markus |
|
|
Ok! Måste erkänna att jag också är sugen på en E24. Nja, den är väl inte i toppskick direkt... Men man kan väl säga att den är i bra brukskick. Ingen "synlig" rost i alla fall, men det finns lite runt nummerskyltsbelysningen och på insidan av nån dörr. Har haft den sen -98 och då har den stått avställd varje vinter. Länk Länk |
|
|
Skönt att höra att du inte tänker byta bort kromlisterna. Jag har en fin kromram för höger baklyse om du behöver. Själv tänker jag också byta ut mina fälgar, men inte nåt för stort (16", möjligen 17") och då skall det vara nåt som fanns -88 eller åtminstone liknar nåt som fanns då, ex vis BBS krysseker (split kanske). Nyare fälgar tycker jag inte passar så kalasbra på E24orna, det märks på nåt sätt att de inte hör ihop med bilen. Speciellt alltför stora. 16" är snyggast om du frågar mig. 17" kan funka i undantagsfall. Jag fick med original-TRX-fälgarna då jag bytte till mig bilen och ibland får jag lust att slänga på dem istället. Ett par av däcken är dock alltför risiga för att köra med. TRX-däck är dessutom hutlöst dyra så det får bli om jag dyker på ett fräscht par till rätt pris. Håller helt med Micke80 att man inte skall bygga om de här bilarna särskilt mycket (helst inte alls). Det behövs ju verkligen inte, de är så snygga som de är redan från början! |
|
| Alpina fälgar blir väldigt fint! Passar bra ihop med bilen tycker jag. | |
|
Hallå igen! PurreP: Den där kromlisten låter mycket intresant, då min högra sådan list är lite bucklig! Måste Misstycka med dig angående på hur stora fälgar som passar på bilen. Tycker att 16" och mindre inte alls passar,det känns som de inte fyller upp hjulhusen ordentligt! Men samtidigt så känns 19" ALLDELES för stort! 17" ch 18" tycker jag sitter som handen i handsken! Du kan väll höra av dig om listen! MD: Håller med dig! De passar verkligen mycket bra på bilen! Det står i princip mellan alpinas och Rondells fälgar! Nu har bilen gått i ide för vintern! Så man ha ett tag på sig att fundera på vilka fälgar man skall välja! Mvh Markus |
|
|
Micke80: Mycket fin bil du har! Mvh / Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.