AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.662

Rost på oljestickan, 318 (E46)?

Ma
22
Magnus S
318i Touring -02.08
Har en 02:ans 318 (E46).

Jag har ganska mycket rost på oljestickan, är det normalt?

Bilen har gått 8 000 mil och motorn går så bra som den ska, dock kommer effekten lite ojämn under gaspådrag när den är kall (men det är väl kanske normalt?). Bilen går fint när den är varm.

Bilen var på inspektion för ca 2 månader sedan, redan då var oljestickan rostig.

Mvh
Magnus
Jag har en E46 325i-01 som har gått 6000 mil och jag har också rost på oljestickan. Jag tror inte det är något att oroa sig för, men visst känns det lite billigt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad in i !!...ROSTANDE oljesticka?

Har nu t.o.m. oljestickan utförts i sådant mtrl att den inte motstår "rostmasken"?

Märkligt...Nu blir jag lite sådär som de säger "bakåtsträvande" men inte har jag haft sådana problem med mina oljestickor på mina gamla vagnar hur som helst...
Nåja,jag kanske har för höga krav på mina bilar ;)

Mvh Janne.
Janne: Det rör sig inte om någon epedemi direkt.
Detta är ett fenomen som finns på alla bilar vad jag vet. Körs bilarna korta sträckor bildas det mycket kondens i motorn. Eftersom oljestickan är av vanligt "bond-stål" så bildas lätt ytrost.
Det är helt enkelt kopplat till en ogynsam körprofil.

Jag har sett det på många olika bmw bilar, även e32:or.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Det finns alltså på alla bilar som körs korta sträckor med kondens som följd. Lite otydlig ovan.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,visst..spetsade väl till det lite :)...Kanske ändå kan vara en indikation om bilägaren kollar oljan så frekvent som man "bör" :)

M.a.o...Har bilägaren t.ex aldrig kollat oljan mellan inspectionerna så blir det naturligtvis ökad risk för rost på den stackars stickan...Ett begagnatbilköpstips kanske ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dvs man kan se på stickan om vagnen verkar ha körts i de förhållandena som ägaren säger...ev.

Mvh Janne.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hahaha.. du är rolig du Janne!

Bilens egentliga mätarställning kan enkelt bekräftast genom att mäta mängden rost på oljestickan. :-)

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...

Har du rostig oljesticka så gå nu ut och torka bort det...Omedelbums,annars så kommer spekulanterna att börja ifrågasätta din bils skötsel ;)

Mvh Janne.
I så fall måste min bil vara exemplariskt skött, den oljestickan är helt rostfri, trots 20 års ålder... :-) Tror iofs att stickan på min är i rostfritt stål...

Pärlan: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.