AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
8.078

Spacers rekommenders eller inte?

Es
83
EstorilMroadster
BMW 420d xDrive M-sport -18
BMW 118d xDrive M-sport -17
Spacers rekommenderas eller inte?
Jag har ET 41 fram å 8 bak (tror jag) på min M-roadster. Om jag vill sätta på 19" fälgar med ÉT 47 fram å ET 27 bak behöver jag 15mm spacers fram och 20mm bak?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vad är det för bredd på fälgarna?? På orginalfälgarna kan man slänga på 15mm spacers utan problem (eller 20mm som jag har med lite däckskrap ibland..).

Om det är 9" bak och 7,5" fram så behöver Du 5mm fram och 20mm bak för att få orginalspårvidd, men det kan med fördel monteras tjockare. Om det är den bredden på fälgarna skulle jag dock valt 35mm bak och 20mm fram för utseendets skull. H&R har spacers som bultas fast från 20mm.
Es
83
EstorilMroadster
Det är 8X19 fram och 9.5X19 bak.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
De är alltså 1/2" bredare än orginal. Du kan köra med 5mm fram resp 20mm bak och därigenom bibehålla spårvidden, men rent estetisk vore det snyggare med 15mm fram och 30mm bak, då hamnar hjulen nästan exakt i linje med bilen.

Kolla på bilderna på min bil Länk Jag har orginalfälg med 20mm spacers runt om, dvs de är ca 5mm längre ut än det jag föreslår för dig (mina bakhjul tar i skärmkanten vid extremt hård körning)

/Caspar

Z Go-Cart 26/11 15.30 Länk
Es
83
EstorilMroadster
Vart köper man spacers och hur mycket kostar dom??
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag köpte min hos Guson däck & fälg här i Stockholm, men vilken däcktomte som helst bör ha spacers i sitt sortiment.

H&R spacers kör jag med, de håller mycket hög kvalite samtidigt som de är lätta. Det finns säkert andra bra märken. Väljer Du dimensioner från 20mm och uppåt så bör de bara sådana som bultas fast och som har "nya" hål för hjulbultarna. På de tunnare krävs längre hjulbult än orginal.

Priser ligger kring 500kr för 5mm upp till ca 2000kr för 30mm per par. Kolla på H&R's hemsida Länk för mer info (på DR spacers går hjulbultarna rakt igenom och på DRA så bultar man fast spacern och fäster hjulen i spacern).

/Caspar

Det viktiga med spacers är att man gör ordentlig 4-hjulsinställning när spacers är på plats. Det gäller också påpeka för den som gör intällningen att det inte är standard intsällningar han ska gå på utan att spacers sitter på. Många däckfirmor klarar inte att göra en ordentlig 4-hjulsinställning om du ändrar så pass mycket mot original. Det krävs en del jobb med svets och lite våld för att få till det ordentligt. Sök dig gärna till någon med tävlingserfarenhet för sånt jobb. Det du riskerar vid slarvig inställningsjobb är att sabba bussningar och lager.
Det finns även risk för nervös gång i höga hastigheter.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Thomas: Det går inte att göra någon 4-hjulsinställning på Z'an, bakhjulen är fixerade. Det enda som går att ställa är toe på framhjulen, inget annat.. Har BMW Solna lurat i Dig något annat så är det trist. Det finns dock eftermarknadsprylar för att fixa ställbart camber/caster fram.

Skulle dock inte påstå att spacers sabbar så mycket, har inte ens märkt någon skillnad på spårigheten vilket borde vara det första som händer. Svets och en fet hammare kanske behövs när man sänker mycket men definitivt inte med spacers.

Dessutom är det ju så att om EstorilMRoadster "bara" använder 5mm resp 20mm så är orginal spårvidd bevarad = orginal hjulinställning är optimalt. Tror det är svårt att få tag på någon som "kan" säga hur man skall ställa in bilen pga förändrad spårvidd, det måste nog provas fram. Jag har orginal toe och det funkar helt klockrent (tom stadigare i höga farter nu).

/Caspar

Es
83
EstorilMroadster
Ringde Oclbrorssons å dom föreslog 10mm fram och 20mm bak.
Powertec är det ett bra märke?
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Funkar då galant med spacers på min Roadster!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ta då hellre 5mm fram så bibehåller Du orginal spårvidd. Känner inte till Powertec.. :-(

/Caspar

Es
83
EstorilMroadster
Är det någon som har tips på bra billiga spacers??
ca 2900:- för 10+20 mm är väl lite väl häftigt,eller?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kolla med Forza Länk de säljer H&R spacers. I Staterna kostar 5, 10 resp 20mm $49.95, $95.00 resp $99.95 per par. De svenska priserna ligger ca 10-20% över så 1000-1500 spänn borde Du få loss dem för.

/Caspar

sök på ebay.de
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.