AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
675

Växelllådsras? 325i E36

Lådan verkar ha låst sig på bilen. Den funkade lika perfekt som vanligt i går kväll, men idag på morgonen så är den fast på tvåan, som jag hade parkerat på. Tar man i ordentligt, så känns det nästan som om man får i någon annan växel, men tvåan är fortfarande kvar. Tänkte det berodde på frosten först, så jag tog en sväng genom stan på min enda växel, men den var fortfarande likadan en halvtimme senare.

Vad tror ni, går det att laga en växellåda? Vad i lådan kan orsaka detta? Jag har aldrig plockat isär en låda förut, jag antar att det inte är särskillt enkelt.

Lådan från E36 320i, passar den? Den är väll klenare förstås, men är de yttre dimensionerna samma?

Går det att plocka lös lådan utan att sänka ner motorn? Det ser väldigt trångt ut på baksidan, men det kanske går.
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Kolla så att inte sprinten till Växelföraren har gett sig. Gjorde det på min 320 jag hade. tillslut så fanns det inga växlar alls. Men jag upplevde precis samma som dig innan. Kanske inte rdigt så illa, men jag slet till ordentligt. Kan vara så att den är på väg ut och på så sätt låst sig. trångt o bökigt att kolla den underfrån, men det går.

St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Glömde svara på att du behöver inte sänka ned Motorn för att lossa lådan. Väck med staget som håller upp lådan likaså bort med kardanen och sådant som är i vägen Innan du lossa lådan. Du kan använda dig av några förlängare för att nå och lossa torxbultarna som håller ihop lådan o motorn. Lite pill på det sättet, men inga problem. Redig belysning som gäller bara.

Skall kolla upp det där med sprinten, tack för det!

Men faktum är att lådan har fixat till sig igen. Jag skulle köra in den i garaget för att undersöka lite noggrannare. Hade parkerat utanför, vid sidan av, så jag puttade bak för hand och hörde sedan in på den spärrade tvåans växel. Kom ett par meter, sedan small det till och friläget hoppade i. Efter det så funkade växellådan precis som den skall. Har kört en tur på femtio mil nu under kvällen, och det har fungerat utmärkt. Skumt, men det kan vara den där sprinten som kanske var på väg ur, men hoppade rätt igen. Bäst att jag kollar upp det innan det händer igen, vid något olämpligt tillfälle.
_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
Ste : d e väll några special torxbultar till bmw fick låna special verktyg på en bil firma för att få loss bultarna mellan lådan o motorn... var lite knepigt
Det är väll samma torx som på E28 eller E30? Jag köpte ett par hylor på Micro här i stan. Väldigt bra att ha när man skruvar bmw.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
E10, E12 och E14 är bra att ha i verktygslådan om man ska lossa växellådan på en BMW.

_______
//Niklas
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
_skar_:
Baalzamon: Ja det är samma. Köpte mina verktyg när jag skulle lyfta toppen på min gamla E30 innan. På E36an mellan motor o låda tror jag det är E12 och E14. Som Koni säger väldigt bra att ha dessa om man meka BMW.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.