AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.278

passar m30 b34 lådan på m30 b35 motorn?.

har letat svar men inte fått det bekräftat... nån som vet?
Jopp.
Samma motor, samma låda.

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
jo tycker det borde stämma,, får se om jag får nåre fler savar under dagen.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Inte exakt samma motor eller växellåda......
B35 eller 535 E34/735 E32 har en Lambdastyrd Motronicmotor, medans B34 535 E28/735 E23 m.fl har en äldre variant av Motronicen.

Därmed skilljer sig lådorna åt också, som bekant har den äldre 2st uttag för lägesgivare på kopplingskåpan, den nyare tar den signal från framkant på vevaxel genom svängningsdämparen.

Men att sätta en äldre låda i en nyare bil (ex.vis: E28 till E34) ska inte möta nått hinder på den biten, (tvärt om är svårare!)

Däremot kan kardanlängden skiljas åt, finns dock olika höjd på medbringaren på utgående axel att tillgå genom årgångarna!

För övrigt passar dom rent fysiskt på motorn utan problem!

///Magnus
Motorn i sig är då "samma".
Allt som är byggt på M30 är M30.

Men fint inflikande av dig annars.

- Men jag kan ju ha fel!

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Camata: varför ens säga emot nu, det är ett flertal saker som skilljer mellan ex.vis: E28 o E34 M30 3.5 motorn: det är inte samma topp, inte samma kolvar, inte samma insugsventiler, inte samma oljepump eller oljetråg, inte samma vxl-låda, inte samma styrsystem.....ja listan blir lång.....
men visst det är M30 båda två, men likväl inte samma innehåll rakt igenom!

///Magnus
Tjurskalle.
"Motor" i mitt samhälle betyder "motorblock".

Jag har varken topp, insugsventiler, oljepump, oljetråg, vxl-låda, styrsystem i min motor. (endast kolvar, stakar och vev I mitt motorblock)

Och även om andra anser att toppen, kolvar och insugsventiler hör till motorn, så innefattar inte motorn styrsystem och vxl-låda.

Som sagt i mitt första inlägg:
Samma motor(block) och samma växellåda (fast du får gärna tjurskalla om att sprängkåpan skiljer sig, pga givare)

- Men jag kan ju ha fel!

sluta sandlåda nu:D jag har fått veta vad jag ville veta:P att gammla m30ins låda passar på den nya tack så mycket,....
Getrag 260 passar bra på både gamla och nya, trots att den har uttag för givare (går ju att plugga hålen).
262 och 265 passar från "gamla" till "nya", tvärtom måste du ha en sprängkåpa med uttag för givarna.

- Men jag kan ju ha fel!

okej :P säger mig inte så mycket:D ... kan du dra up en lista på från vilka bilar av vanliga modeler ej m5 å dylikt som passar motorn jag har en m30 b35 från en e32 735...
Länk

Notera att 260 inte har löstagbar sprängkåpa.

På vilka bilar de sitter är lite klurigt... Jag vet inte säkert, men här är en fingervisning:
265: Länk Länk Länk Länk
260: Länk Länk

- Men jag kan ju ha fel!

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Camata: jag orkar inte ens kommentera ditt inlägg......det faller i sig själv.....

motor=bara motorblock....hahaha
Ja, du har fel!

Knoddas:
Rent fysiskt passar alla lådor imellan som suttit på nån form av M30-motor, eller M102, M88 eller S38 el dylig motor som bygger på samma motorblock.

men sen inte sagt att motorn går o starta o köra......

Nu lamnar jag denna sandlåda/lekstuga med tonåringar.......

///Magnus
jag letar up en 535 låda från en e28:D så var saken frågan avklarad:D:P hahah tackar tackar,,,
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

TOPP + BLOCK = MOTOR!!
Rent fysiskt passar endast Getrag 260, utav de tre ovan nämnda växellådor, på M30-motorn. (med undantag för "hemmabygda" lösningar)
Rent fysiskt passar de andra två endast sina respektive sprängkåpor samt kardanstänger (med undantag för "hemmabygda" lösningar)
SPRÄNGKÅPA + VÄXELLÅDA /= VÄXELLÅDA

Med vänlig hälsning,

Tonåringen från Lappland, där ordet "bakval" är ett ord för "vindskydd med eldplats".

- Men jag kan ju ha fel!

Okej men e28 535ans låda passar på e32ans 735 motor,,, eller har jag fel?:D
Jopp.

- Men jag kan ju ha fel!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.