AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.833

Risker med att göra bilen strömlös?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp. Jag tänkte ladda mitt batteri, Tudor Tech.Tronik 100 Ah. Jag har införskaffat en C-Tek laddare modell xs 3600. Nu till frågorna:)

1. Det finns olika symboler på laddaren, Utropstecken, Bil, Snöflinga. Utropstecken vet jag vad det är. Bil tror jag är det jag bör ställa in den på eller? Men vad är snöflingan till för?

2. När laddaren indikerar full batteri kapacitet, är det färdigt då? Även om det bara laddat, låt oss säga 5 tim?

3. Den viktigaste frågan. Jag läste på Tudors hemsida att man ALDRIG fick göra bilen strömlös dvs. koppla ur batteriet en längre tid, därför att elektroniken i bilen kunde skadas. Enligt Bmw-manualen skall man ladda batteriet från pluspolen under motorhuven. Om man gör det bör man ha bagageluckan öppen för att sörja för god ventilation? Jag bor i lägenhet och har svårigheter att ladda mitt batteri i bilen. Kan jag koppla ur det och ta upp det i lägenheten (göra bilen strömlös i många timmar) med lugnt samvete?

5. Om man skall koppla ur batteriet, vilken pol kopplar man bort först? Vilken pol kopplar man dit först när batteriet är fulladdat?

Alla råd, tips, expertis är välkomna:)

Vh/ Kermit. (vilse i pannkakan....:)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
1. Snöflinga höjer laddspänningen något och används vid stark kyla.

2. Japp, det är fullt och laddaren går över till underhållsladdning.

3. Bilen klarar sig utan ström men en del inställningar kan tappas. Du behöver inte ha bagaget öppet. Ja du kan ta upp batteriet i lägenheten.

4. Jag burkar ta bort + först men det spelar ingen roll
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
bara ett råd, lossa alltid minus först! Detta bara för att skulle man evetuellt slå emot verktyget mot karossen när man lossar minus så händer inget. Gör man det däremot när man lossar plus först så blir det massa gnistor och kortis!

Tar man minus först så gör det inget att slå emot verktyget mot karossen sen när man lossar plusen heller för då är kretsen redan bruten...!

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
BMW_MAN, tarzan325: Tack för råden. Tar bort minus polen först sen plus polen. Bara att ladda upp batteriet:)

Vh/ Kermit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.