AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.240

Jaha då var det dags igen...Motorn tjuter!

Ai
31
Aikio
530ia-93
Redbull R1
Hej era BMW-gurus!Motorn har börjat tjuta på tomgång,ganska högt faktiskt.Tomgången har blivit lite orolig också.När jag tar bort olje-locket försvinner ljudet,det e ett jävla sug, min dammsugare hade rodnat!Har det nåt med vevhus-ventilationen tro? EGR-ventil? Jag vet bara att jag inte kan åka runt med bilen såhär.Tacksam för svar.
Hoppas det inte är ett dyrt fel,sommarens utgifter. knackar på dörren.

8 e`bättre än 6
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
du har inte nått läckage i olje locket?? alltså sug i motorn ska du ju ha men om du har ett läckage i locket till olje påfyllningen kan det upsstå ett tjut ljud, borde gå att kolla genom att ta bort locket och hålla för med handen eller nått annat som gör att det sluter hetl tät och då se om ljudet kommer tillbaka eller inte
Ai
31
Aikio
530ia-93
Redbull R1
Hej Joakim.Nä locket är det inget fel på.Tomgången stabiliseras när jag tar av locket dock.Skall det vara sånt kraftigt sug från vevhuset?Kan det vara en slang som e tät?Jag e ganska villrådig.

8 e`bättre än 6
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla av samtliga gummislangar som är anslutna till ventilkåpan och dess närhet på insug
Det kan nämligaen vara så här att en slang håller på attvulka isär sig invändigt vilket gör att de blir,
som visselpipor när hålet bara krymper, en halvtumsslang kan gå ihop till ett par millimetershål invändigt.Har råkat ut för det ngr.ggr undrer årens. lopp,Fick ett rejält missljud på min Volvo 740 relaterade det till kamremmens spännrulle och böt den, samma ljud. men rätt som det var slutade bromsarna att funka, gick att bromsa en gång, men sen ingen servoverkan,förrän efter ett bra tag, (Bromsplanering)
men jag tog mej hem, under hemresan hadejag listat ut var det var åkte och köpte ny bromsservoslang,tog bortden gamla och se ett hål på 3mm imitten därav tjutandet
och teorin var helt riktigt, nu slang tyst och perfekta
bromsar. Samma fenomen händer rätt ofta på bromsslangarna ute vid hjulen ,gummit löser upp sig tji broms på det hjulet eller broms men sen sitter den fast.men då inget oväsen så klart.

MVH
Hasso
rsarits
Motorn borde nästan stanna när du tar av oljelocket, stabiliserar den sig till normal tomgång?
Ai
31
Aikio
530ia-93
Redbull R1
Yes,det gör den.Jag har lämnat in den på verkstad,dom tror det är en bälg till vevhusventilationen som var trasig,det var visst inte ovanligt på min modell.Få se imirrn vad det kommer att kosta.Jag återkommer med svar.Tack för era inlägg.

8 e`bättre än 6
Ai
31
Aikio
530ia-93
Redbull R1
Då har jag hämtat bilen....Det gick på mer än jag räknat med,nästan 11000:-!Men då fick dom byta en hel del grejer.Mitt insugsrör hade gått sönder+backventilen till vevhusventilationen+en massa annat smått.Bilen går kanon,värre e det med plånboken.Det kostar att ligga på topp....

8 e`bättre än 6
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.