AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.709

330 vs 330, vilken ska jag köpa?

Sida 1 av 2
Jag är i valet och kvalet mellan två 330 Touring, vilken ska jag välja?

Alt 1:
330i Touring -01 icke facelift
2700 mil
Komfortpaket, Xenon, Silvermetallic, Svart läder
180 000:-

Alt 2:
330i Touring -02 facelift
5200 mil
Komfortpaket, Mörkgrön metallic, Cremefärgat läder
185 000:-

Båda bilar är svensksålda. Jag kör väldigt mycket i jobbet, därför lutar jag åt den lågmilade 01:an. Vad tycker ni? Argumentera gärna!

Jens
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Den med face lift ska du ta! Om du kör mycket så är ju inte skillnaden så stor om ett par år, medan bilen kommer kännas fräschare och ha ett bättre andrahandsvärde pga facelift.

Mr C
Du låter väldigt säker på din sak. Tittade på 01:an igår och den är som ny, har t o m kvar nybilsdoft i stolarna. Den enda synbara slitningen är i förarsätet, resten av bilen är i nyskick. Har inte sett 02:an än men den ska vara i väldigt bra skick enligt ägaren. Tvivlar dock på att den är lika fin som 01:an med tanke på milen och att den tillhör en småbarnsfamilj. Är det ett solklart fall att välja facelift!?

Jens
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Faceliftbilen känns mer prisvärd om du frågar mig.
Är själv på jakt efter en bättre beg touring i samma prisklass som du, och om jag personligen skulle välja en av dessa bilar för att ha ett längre tag så blev det den silverfärgade med svart skinn, finfin färgkombination och knappt inkörd, sen saknar bägge två sportstolar vilket jag tycker är lite märkligt på en 330...
Den faceliftade är naturligtvis att föredra rent marknadsmässigt sett, den kommer att vara mer lättsåld och betinga ett högre värde än den "gamla" den dagen du ska sälja...så om känslorna ska styra så blir det silver, ekonomiskt sett så vinner den gröna...

thunderswede; Tänker precis som du. Hjärtat säger 01:an men hjärnan tycker 02:an är ett bättre köp.

Jens
Tänk på att gröna bilar är "svårsålda" enligt de flesta. Men facelift är viktigt. Priset var det ju ingen skilnad på. Kör på den gröna, själv tycker jag gröna bilar är helt ok spec med den inredningen som du beskriver.

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har också ett tag letat E46T (dock ej 330) och var till en början också öppen för pre-facelift och hittade också ett par fina 01:or men har väl efterhand kommit fram till att det nog får bli en 02:a då den trots allt ser nyare ut och i förlängningen bör hålla värde "mindre dåligt". Personligen så tillhör Oxfordgrön en av mina favoritfärger och jag har inte upplevt att gröna bilar skulle vara mer svårsålda men det är många som säger det.

Titta på 02:an och är den i närheten skickmässigt så skulle jag ta den.

___
//Ulf
01:an, lägre miltal samt xenon avgör, jag skulle inte köpa en 330 utan xenon, eller någon bil för dessa pengar utan, det är ju ingen snikbil, Skoda Fabia går att få med xenon;) Självklart är det inte enbart prestige utan det är ett mycket bra hjälpmedel, speciellt nu när den mörka årstiden kommer.

Jag tror marknandsmässigt tar specifikationerna utan varandra.

Mvh Stephan
Ska titta på 02:an i eftermiddag. Tydligen så har den några småmärken på kofångaren fram och en liten buckla under takrelingen på ena sidan. Fälgarna ska också ha en del skrapmärken eftersom den gått inne i stan, inredningen ska däremot vara i fint skick.

Jens
Ingen av dem hade ju M-sportpaket så jag hade valt 01an. Facelift utan M-paket ser riktigt hemsk ut framifrån IMHO
Stephan735i; Xenon är inget måste för mig men jag lockas ändå mer av 01:an, dels tack vare färgkombinationen och dels tack vare att den endast haft en ägare. 02:an har haft två ägare på relativt kort tid och verkar inte vara i lika fint skick. Ska som sagt titta på den gröna i eftermiddag, är den i likvärdigt skick så köper jag nog den med tanke på att jag ska sälja den en dag.

Jens
Mr328; Har hört det av flera men jag kan inte hålla med. Tycket nya fronten är ett klart lyft och får E46:an att närma sig E90/E91 designmässigt. Sen kan man ju alltid montera M-Sport II i efterhand.

Jens
Hej Jens,
Du ska absolut titta på -02'an, speciellt touringen ser betyligt bättre ut med facelift. Håller värdet bättre trots mer mil och avsaknad av xenon.
Håller med Programmer om att oxfordgrön metallic är grymt snygg.

BTW:
jag var ute och körde lite med Firren's 993'a, en sån vill jag ha!

Mvh,
/Wille
Andrahandsvärdes mässigt kommer facelift bilen att stå sig bättre.

Jag personligen hade valt 01:an pga bilen kommer kännas mer eller mindre helt ny och färgkombinationen är snygg och klassisk.

Allt i livet går inte ut på att spara kronor här och där.
En bil man trivs med behåller man automatiskt längre och förlorar således mindre pga värdetappet som alltid är större hos en nyare bil :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Tjena Wille! Jaså du har också fått äran att ratta Anders race-bil! Får man fråga vad du kör för nåt nu? Kan det vara nåt från Ingolstadt kanske?

Saknar BMW nåt fruktansvärt och fick ett ryck förra veckan efter en 330 Touring. Tror helt klart att den facelift:ade 02:an är det bästa köpet ekonomiskt sett. Däremot är jag lite osäker på färgen. Det rör sig inte om Oxfordgrön utan en ovanlig "British Racing green metallic". Har inte fått klart för mig om det är en Individual-färg men jag tror inte det. Den ser väldigt mörk ut på bilderna så det är svårt att säga om den är snygg förrän jag sett den live.

wendtan; Jag attraheras helt klart av att få sätta mig bakom ratten i en knappt inkörd bil. Dessutom är färgkombon klassisk som du skriver, man kommer inte tröttna på den och det blir antagligen hyfsat lättsålt trots att det inte är facelift. Sen vet jag inte om argumentet med större värdetapp p g a nyare bil håller med tanke på att bilarna kostar lika mycket :)

En annan sak, 01:an är uttagen 2000-09 och 02:an är uttagen 2002-09 (men tillverkad tidigare så den räknas som 02:a). Detta väger ju också över till 02:ans fördel...

Jens
Jens: Jag tänkte närmast på att bilen du byter till är med högsta sannolikhet en nyare bil med större värdetapp än den du säljer. Inte sant? :)

Det är absolut en fördel angeånde 02:an.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Har de inte ändrat på styrningen på 02 :or ? En försäljare sa till mig att på sedanen ändrades styrningen . Det kändes faktiskt lättare att ratta en 02: a jämfört med 01 :a när jag provkörde den häromdagen.
En aspekt som faktiskt talar mycket för 02:en i detta fall är väl även att den har två år extra kvar på rostskyddgarantin, kan vara nog så viktigt när man talar om e46:or...

02 fick direktare styrning dvs färre rattvarv mellan ändlägena samt något fastare chassiesättning.

wendtan; Då förstår jag :) I det här fallet så är min "gamla" bil faktiskt en 02:a så värdetappet blir ung detsamma. Om den gröna 330:n är i normalskick så blir det nog den...

Som ni säger så är det ju inte bara utseendet som ändrats i och med facelift. Styrning och chassi är förbättrat och 330:n har sex växlar som standard ist f fem m m.

Jens
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nej, sex växlar kom inte i samband med faceliften på sedanen i alla fall, det dröjde ytterligare ett år. Chassiförändringarna sammanfaller däremot med faceliften.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.