|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Värmeelementet är uppdelat i två delar, en för varje sida i bilen. Dessa är sedan ihopkopplade på ena sidan medan de berömda ventilerna reglerar flödet i var sitt rör. Jag kan dock inte minnas om det retursidan eller primärsidan som är ihopkopplad... men nått säger mig att det är returen som är ihopkopplad medan regleringen sker på primärsidan. (det är snart 1,5 år sedan jag hade mitt stora problem med värmen som inte kom så det är lite dimmigt med detaljerna) Ett av de fel som fanns i mitt system var den elektriska vattenpumpen som jag gissar även 750 har. Den gav flöde noll pga att magneten på impellern i den lossnat. (pumpen är mycket smart byggd utan en axel som går in i vätskan utan rörelsen överförs med magnetfält, synd att materialvalet inte är lika smart) Lite epoxi fixa det hela för mig och en provkörning av pumpen utanför bilen visa att den funka fint igen. //Magnus |
|
Paap Reeder |
Tack Driver! Givetvis måste det vara så kopplat som du säger eftersom värmen skall kunna fördelas V/H. Jag har en ny "sånadär" pump . Har testat så den låter i a f. + går till + på motorledningen så den bör rotera åt rätt håll. Sedan kan ju "slangdjävlarna" vara felkopplade från pumpen men så trångt det är där är det inte heller troligt. .... men som sagt borde inte returerna också bli väldigt varma? .. om man nu kalkylerar med att det ändå är nått spjäll som hängt sig. Då kan ju inte radiatorn heller kylas av utan värmen borde följa med ut med returvattnet?? Vi får se till kvällen ... MVH /// Paap R |
|
Instämmer, värmen kan inte bara försvinna. Så länge luften inte blir varm borde returvattnet vara varmt om flödet är tillräckligt. Är flödet väldigt dåligt skulle man ju kunna tänka sig att en avkylning sker utan att att luften blir så värst uppvärmd. När jag höll på med detta så testa jag också flödet i värmeelementet med hjälp av en meter vattenslang och en stor tratt. Slangen tryckte jag dit på en av anslutningarna och tratten i andra änden på slangen. Sedan höll jag upp slangen och fylde på vatten så jag kunde se att det rann undran bra. Troligen är det mycket jobbigare att göra med M70 i maskinrummet. //Magnus |
|
| Länk Lite info. | |
Paap Reeder |
Tackar tackar Yoko! Nu blir det litet läsning i bastun. Har nu gjort som bl a Jesperado tipsade om att löda om alla lödpunkter på svärdet. Nu gick i a f fläkthastigheten helt OK = d v s som det var förra året. Dom två vänstra rören är glöheta medans det högra är betydligt svalare. Dock kom det klart mycket mer värme sedan jag pulat med svärdet. En garde! Skall också kika på den där microswitchen jag fick på bild av yoko. Nu går i a f säkert alla motorer utom de tre som sitter alleles vid utblåsen fram (har inte kunnat se dem). Längst fram tv + 2:a och 3:e framifrån på vä samt de två främre på höger sida. Det gör inalles 5 st. Jag tror att de som sitter alldeles ovanför radiouttaget bara styr luftströmmen till utblåsen i mitten. Skall nu testa från scratch i morgon bitti. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
.... alltså nu é mina ideér slut! Alla spjällen fungerar. V.Ventilerna är öppna. Pumpen fungerar.... men ändå är returröret från värmepaketet kallt medan de två rören från värmeventilerna in i paketet är glöheta!! Hur svårt kan det va?? Kopplade in min Kärcher för att suga ur returen (det kalla röret) och ... det kommer vatten!! men inte när jag satt ihop allt och skall få fram värme. Ej heller Webaston gör ngn nytta ty även den vill få tillbaka returen via det röret. Snart åker tigersågen fram varvid värmepaketet skall ut. !!! INTE SITTER DET VÄL ngn ytterligare reglerventil på vattnet annat än de två till vä i motorutrymmet???? MVH /// Paap R |
fjamsetramsa |
nej.. |
Paap Reeder |
... jaha! .. då har man vunnit matchen ... Nu é re´göttigt varmt igen. Vad var felet? En slaguggla hade tydligen tömt magen i båda värmeventilerna!! Lossade expkärlet och lossade en av utgångarna från värmeventilen till elementet. Provade att suga med Kärcher direkt från värmepaketet. Verkade funka helt OK. Funderade så det knakade. Satte ihop skiten igen och tvångskörde med pumpen men tyckte att det liksom borde vara mera "fräs på vattnet" åndå ...borde porla mer. Således båda in-rören varma men ut-röret kallt. Efter min senaste sugning slutade dessutom så även hö-paketets in-rör att bli varmt ??!!"#¤ Sprättade så upp v.ventillocket ... där fanns detta slagugglespy. Superäckligt. Fram med Kärcher igen och sög rent. Sedan tvångskörde jag pumpen igen ... fortfarande med ventillocket borta .. och fann då att den lilla rännil som pumpen åstadkom motsvarade kanske 10% av vad Kärcher orkade med. Jag hade använt fel diagnosinstrument. Planterat om hustruns kaktus hemma med hjälp av en minigrävare! Nicht Gut! Varifrån har då denna gegga kommit? Jo sannolikt från de "nya" toppar jag monterade. Rost+vatten+glykol+övrigt motorslem fastnar i de fina silarna som sitter på själva ventilerna som styrs av magneterna. Slutet gott allting varmt .... på måndag 2300 intar den dock sin vintervila varvid M30 bara står och väntar på det vita pudret .... MVH /// Paap R |
|
Skönt att höra att det fanns en logisk lösning på problemet! //Magnus |
|
Paap Reeder |
..... vill också tacka för 3 sidor fint engagemang i detta ärende. Om ngn annan kamrat drabbas av liknande ...... finns här att läsa. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... kände idag på väg från jobbet att den hann knappt få i LU på automaten förrns det började spruta varmluft på tårna. Fast ikväll åkte den upp på pallar ... och i morrn skall M30:ian tas i tjänst under vintern. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... har nu krupit till korset med min !"#¤% IHKA- modul. Den är som sagt på det humöret att den drar ur batteriet om inte vä värmevred står på max. Glömde det igen förra veckan ... BAH! ... så nu har jag monterat in ett "skyddsrelä" som styrs via tändningen. Värmen kan nu regleras lika på båda sidor (var tvungen att göra en parallellswitch till resp v.ventil p g a av ett kabelbrott jag inte orkar spåra ...) ... och hör och häpna detta sunkiga AC-system har börjat blåsa kalluft? ... i princip från ingenstans. Sitter nu med en totalrenoverad AC-kompressor över som jag tydligen inte behöver montera ty min gamla är på bra humör. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.