AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.673

Värmereglering 750/E32

Sida 2 av 3
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Paap, tror du måste mäta transistorerna för att upptacka fel.

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Paap: vad var felet för dig då du hade konstant ström på värmeventilerna?

Mvh Andreas
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har gjort vid tre eller fyra svärd, men aldrig bytt någon komponent på något av dom. Jag har lödat om alla lödningarna, så har det fungerat felfritt sedan. Att byta svärd till ett annat fungerande svärd känns som en nödlösning då alla svärden tycks bli dåliga förr eller senare...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hörrni, om det skriker om en spjällmotor, o man bara får in varmluft på högersidan, så lär väl just den skrikande capstanen i spjällmotorn vara felet? Dessutom "surrar" inte mina värmeventiler som de skall, när man kör testen i BOSCH-datorn...Jag har varit litet orolig i c:a en vecka, sedan detta problem uppstod...

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
KRAFTWERK:
vad menar du med testen i BOSCH datorn?
Mvh Andreas
Paap Reeder
... Bostedt! Skam att säga det men jag vet inte. Ett tag drog jag ur v-ventilskontakten varje gång den skulle stå längre tid .... men så kom annat emellan och diagnosen bidde aldrig klar.

TROR nu att jag kan ha lött ihop själva kontakten som går in till V-ventilerna i fel ordning för de tre sladdarna (kablaget gick av under allt mekande).

Hur var det nu är det full effekt d v s att ventilerna är öppna på strömlöst??

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... alltså min fläktregelering fungerar d v s min - max och däremellan men jag får inte varmt.
Dock är det en fördröjning på "kommandona" när jag rör fläkthastighetskontakten.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Strömlösa ventiler ska ge full värme, troligen en säkerhetsgrej för att ingen ska frysa ihäl i sin bmw på vintern. Drar man ut kontakten ska det alltså bli varm och gott.

Min fläktkontroll verkar också arbeta med en viss fördröjning även om den verkar vara ok i övrigt.

//Magnus

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jo, alltså jag vet att ventilerna skall öppna fullt, när de är strömlösa (det är väl en elektromagnet-funktion, vad jag förstår). Det verkar som om åtminståne min ena har fastnat, tyvärr. Ärg o smuts är säkerligen boven i dramat... När man kopplar på datorn, o har tändningen på så kör hon alla slider o ventiler, dvs. tomgångsmotor, spjällmotorer o div. annat som surrar så fint i motorutrymmet när man kör testprogrammet. Mina värmeventiler i denna 7:a låter inte alls...Det har de gjort på de andra bilarna jag haft, o kopplat upp. Därför anar jag ett fel, dels i dessa värmeventiler, samt även i min högra spjällmotor, som skriker som en arg gris ;-) Det gör den ju även när man just startat o kört iväg. Normalt låter det ju bara "svirr" o så har man full effekt/funktion på ventilationen, men detta sker alltså endast på min vänstra sida. Nu är det så att den dator jag använt, inte kan "se" alla funktioner i just E32/E34, då det inte är en 100% BMW dedikerad programvara, utan en universalhistoria som klarar det viktigaste på 98% av de bilmärken som finns. Alltså stor bredd men smal kunskap inom vissa specifika områden. Framförallt på litet äldre vagnar, som mina ju är...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Paap Reeder
... jaha då har man mekat litet värme.

På värmeventilhuset - (som ju givetvis skall ha två ventiler ty risken att det skall uppstå slagsmål i kupén för att ngn vill ha 1,78 grader varmare kring tårna är ju överhängande. I min E28 har jag bara EN värmeventil och i den jag har faktiskt transporterat både nuvarande och förra svärmor utan minsta gny ...) - sitter det en kontakt med tre stift.

Pillrar man ur silikonet på baksidan hittar man en koppling av båda spolarna enligt ett "V" så att båda spolarnas ena tråd kopplas gemensamt till +.
Från den går det sedan var sin tråd till "datorn" som styr värmen.

I den kopplingen ligger det var sin elkomponent i serie.
Jag kan inte begripa mig på vad det är för elkomponent.
Ser ut som en diod men reagerar inte på ngt mätinstrument.

Märkningen består av 4 "grupper" : 8ZW 04P 28B CQ47. Jag har mätt med digivolt. Ingen diodfunktion. Inget motstånd. Lik förbenat är det kontakt.

Har ett annat värmeventilpaket till en 88:a kiggandes och den är kopplad på samma sätt.

Har tvångstyrt mina ventiler med 12 V ... utan att riktigt veta vilken som är +/- ... om jag förstört nått???

MVH /// Paap R
er
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jag har då en fråga till: Är det någon som har ett par friska värmeventiler liggandes, till en 7:a??

Jag har tyvärr inget direkt svar på Din fråga, Paap, men de är väl elektromagneter, så då har man ju + och - samt en styrspänning, som reglerar ventilens läge i förhållande till hur mycket värme man vrider på. Läget kan aldrig bestämmas med endast + o -, utan måste få en reglerad spänning för att flytta ventilen steglöst mellan fullt öppet o fullt stängt, eller har jag fel? Den borde justera induktansen i spolen till magneten...Dessa komponenter är ju aldrig utan kontakt, o då får man alltså inget avbrott/diodfunkt./jord, eller annat. Det man kan mäta är styrvolt, då systemet är i operativt läge! Testa o se, om jag kanske är ute o Cyklar i den kalla höstkvällen o därmed har tänkt fel...vilket jag allt som oftast tyvärr gör....

GS
42
GS455
525iA -95
På min -89:a så är Grön/Brun gemensam +12V
Gul/Brun styrström vänster sida och Gul/Lila till höger sida.

Styrningen sker med minus via IHKA modulen, kommer dock ej ihåg om styrningen är steglös eller om det slår till och från.

Hade för övrigt problem med värmen på ena sidan på min 735:a och det visade sig vara membranet i den ventilen som var paj.

Går förresten vattenpumpen som sitter under ventilerna?

Mvh

B-O
Länk
Paap Reeder
... har v-ventiler till en 88:a tror jag men de är inte bolt on på våra.

Jag trodde man kunde liksom lyfta av den 4-kantiga plåtbiten med kontakten på (6 skruvarna) och därmed komma åt ventilerna - typ som på min E28:a - men "i h****e skrek den helige! - små trådar typ 0,2 mm2 satt dragna igenom plåtbiten. Således fram med lödkolven ... nu går mina värmeventiler med pacemaker men dom fungerar i a f.

GS455 ... den där ihka- modulen ... är det den som sitter "framför" svärdet?

Således: va´fanken är: 8ZW 04P 28B CQ47 för en elektronisk pryl??

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det bör naturligvis finnas ett motstånd på x ohm i varje spole i värmeventilerna. Styrningen av värmen sker genom att ventilen öppnar och stänger snabbt och förhållandet mellan öppen och stängd varieras beroende på värmebehovet. Värmemodulen aktiverar ventilen (stänger den) genom att jorda minusanslutningen på den.

Värmemodulens utgång för detta är med alla säkerhet av 'open collector' (OC) typ, dvs kollektorn på en transistor av NPN typ är kopplad dit och utgången kan inte själv lägga ut nån spänning utan bara jorda "signaler" som kommer in. Samman princip används till spridarna i motorn, tändspolarna, diverse reläer som styrs elektroniskt. Denna typ av utgång ger också fördelen att man kan styra en högre spänning än vad elektroniken själv använder internt. Nackdelen är att man inte enkelt kan mäta på utången utan att den matas med en spänning via den aktuella lasten. (fel last leder i värsta fall till aska)

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Helt rätt, IHKA värmemodulen sitter framför svärdet. Var hittar du den kryptiska betäckningen 8ZW 04P 28B CQ47 på för någon pryl?

//Magnus

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
nån som vet vad som brukar fela i IHKA modulen om den skickar spänning till värmeventilarna konstant?
har provat 2 IHKA moduler och den ena fungerade några dagar för att sedan skicka konstant spänning igen...nu kör jag med värmeventilerna urkopplade och det går väl bra så länge det är kallt,-12 här inatt:)

Mvh Andreas
Paap Reeder
... Brrrrrrrr!
I morse var det inte läge för någe hångel i E32:an ... så jag körde ensam.

Har nu kollat:
- vattenrören in är "glöheta" (vattenventilerna är spänningslösa)
- enligt min uppfattning rör sig "de flesta" spjäll på sig. För den som har Bentleys så vet jag med säkerhet att motorerna: 2+4+5+6+8 på sig. 6:an rör sig litet mindre. Ca halva sträckan mot vad det finns spelrum för i armbegränsningen
- den lilla fläkten surrar på i instrumentbrädan

Finns någon motor som vrider på ngn ventil? .. eller vilket jäkla spjäll är det som släpper på värmen???

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... I´got it!

Den står givetvis med spjällen på full värme samt full uteluft. D v s på både full sommar + full vinter. Sommarspjället har hakat upp sig! ... eller så är motorn kass.

Nu är kruxet bara det:? ... vilket av spjällmotorerna stänger av uteluften??

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... tror det är ställdon nr 2 i ETK´n. Men den fungerar, d v s armen "går" s a s men om spjället rör sig vete fanken.
Naturligtvis är det den som sitter längs in .... Murpheys law! Thats it!

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Jag blifer inte redig på detta!

Enligt min uppfattning fungerar alla spjäll. Har bl a lossat ventgallret ovanpå varvid man kan skåda ner på AC- elementet samt se spjällen röra sig.

ÄR DET MÖJLIGT att koppla slangarna fel på ingången???
Det är ju trenne rör in till värmepaketet. Det är den mellersta som är glöhet alldeles ovanför gaspedalen. V+H rör är betydligt svalare.

OOMM .... vattnet cirkulerar enligt plan ... borde inte de båda andra rören också var ganska heta?? Hinner elementet kyla av vattnet så till den milda grad att det är en så markant skillnad??

Suck suck! Litet värme kommer det med luften men det är för sunkigt.

Ventilerna är strömlösa och fläkten går för fullt ... nog fanken borde det bli varmare. Förra året var det jättebra värme.

Kanske ngn skogsmus har byggt bo i ingångsrören medans jag putsade på topparna!

Varför är det TRE rör till elementet??

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.