AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.674

Värmereglering 750/E32

Sida 1 av 3
Paap Reeder
.... alltså min jäkla "värme-situation" ligger långt efter en amazonägares.
Amazon: Ett vred steglöst från min till max = klockrent
E32: säkert 28 st olika vred och knappar hit och dit och man kan styra all värme och ventilation till enbart hö baksäte om man vill det ... os v

... men mitt sunkiga system agerar olika på resp knapp beroende på hur munga gånger jag startat inom en viss tid.
Ibland blir det totalimma inom 40 meter och man får köra med rutorna nere och flitigt använda toapappersrullen.

Är det detta eländiga svärd jag måste byta??

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om svärdet är dåligt märker du, då går fläkten antingen inte alls, eller endast på högasta hastighet.
Jag hade lite problem med imma ett tag, då visade det sig vara en av motorerna som ska öppna spjällen som hade kärvat. Plocka isär, smörja upp, sedan funkade det kanon igen!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Instämmer, svärdet styr bara fläktens hastighet och även om elektroniken i det bryter samman så ska ändå fullgasläget funka vid behov.

I min vinterracer har en av dessa små gulliga (NOT) stegmotorer som styr spjällen slitigt av sitt fäste två gånger så funktionen blivit lite mysko. Naturligvis är det den som sitter så jättebra till innanför radion på höger sida, senaste fixen blev glasfiberspackel på fästet som även spacklades fast i stålröret som går vid sidan om.

Jag inbillar mig att systemet får knäppen och sliter av ett fäste när man kopplar bort batteriet vid fel tillfälle. (avslitningen sker när strömmen kommer tillbaka) Nu mera låter jag alltid systemet gå ner i viloläge efter att tändningen varit på innan jag bryter strömmen när jag ska göra något el-jobb på kärran. Det får alltså surra klart om alla spjäll innan jag kopplar bort batteriet.

//Magnus

Paap Reeder
... jaha ... man får alltså zooma om sig till en fästing och sätt propeller på ryggen och starta från radioavsatsen ....

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... har egentligen aldrig fått ut någon varmluft från defrostermunstyckena .. what so ever!

MVH /// Paap R
värme/luft i defrostermunstyckena kommer enbart i min när jag trycker in defrosterknappen på manöverpanelen och då sätter ju defrostern till bakrutan igång. Har nog samma manöverpanel med steglös fläkt AC mm.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Kanske det här hjälper Paap Länk

Erik

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag kan ju tillägga det att jag lyckades fixa mitt problem efter att "bara" tagit bort radion och den del som den sitter fast i. (lite annat plock runt om kring fick ju också tas bort men det gick rätt smidigt) Det krävde dock långa smala fingrar och många fula ord innan stegmotorn åter var på plats. Jag fick också justera armens läge på motorns växellåda för att få ihop det.

//Magnus

Paap Reeder
...Eriks länk stämmer ganska mycket in på min diagnos.
Skall kika på´t i helgen.

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag hittade den defekta spjällmotorn utan "zooma till fästing"-knepet. Efter du stängt av bilen kör systemet alla motorerna för att kontrollera och motionera. Då kan man passa på att sitta i bilen och lyssna efter hur motorerna låter. Den som hade kärvat fast på min lät helt annorlunda och blev därför genast huvudmisstänkt, vilket visade sig riktigt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
Tack Jesperado!
Har också lyssnat och funderat ... och just nu tror jag ändå inte på motorerna ty allt låter normalt.
Men de kan vara svårt att lyssna. Nu har man ju litet övning i detta eftersom "bilfan" har 12 cylindrar och 10 spjällmotorer.

Jag zoomar nu uppmärksamheten mot värmeventilerna. Hann inte kolla idag eftersom "ramarna" kom till M30:an och nu är tråget snart på plats.

Jag har tidigare haft problem med dessa ventiler eftersom en gång drog den ur batteriet eftersom spänning låg på ventilerna trots att nyckeln var avstängd.

Tack för alla tips.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Testade idag om det kommer någon varmluft på rutan, och på min 735:a utan AC (jordens enda ex?) kommer det snällt värme där utan att man behöver trycka på storm-knappen. Det räcker med ett tryck på knappen för värme uppåt så kommer det luft med önskad temp även framme vid rutan.

//Magnus

Paap Reeder
... nu är jag mera åt hållet Erik G´s spjällteori ty i morse kunde jag konstatera att det kommer LITET väldigt varm luft ur fotkanalerna även om fläkten går på fullt blås.
Det innebär att värmeventilerna ändå öppnar.

En annan upptäckt var att fläkten inte går på annat än i sista "knäppen-läget" vilket skulle tala för Jesperados teori om svärdfel.

Funderar även på AUC. När man bläddrar med den borde väl några spjäll ställa om sig eftersom det handlar om hur inner-ytterluften skall blandas eller ej.

Skall nu försöka kika in i benutblåsen om det går att se nått där om huruvida spjäll rör sig eller ej.

MVH /// Paap R
fjamsetramsa
funkar fläkten bara på fullt är det garanterar svärdet...tar 10 min o byta...
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej!
Vill bidra med ett tips om att jag hade nästan samma symptom med väldigt lite värme på fullt blås
men min fläkt gick på min och max,inget kom ut vid benen eller där bak i mitten.
Tog ut svärd som såg ut som det skulle enligt mig själv och passade smtidigt på att byta mikrofiltret,då funkade allt!!!!
Mvh Dic.
Paap Reeder
... jaha .. således sökes ett svärd.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Paap, byt transistorena på svärdet, blir mycket billigare. Finns hur man gör under mektips.

mvh

Paap Reeder
...ok Erik - Tack!

MVH /// Paap
Paap Reeder
... vilken beteckning är det på transistorerna till svärdet??

Har inte hittat med sök.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Länk

Paap Reeder
.. än en gång tack Erik!
Hittade själv inte just denna tråd.

Mitt svärd såg då ut att vara i nyskick. Kollade med lupp x20 ... inte upptäckte jag ngn kallödning.
Skall nu köra svärdet litet vid sidan av för att kontrollera funktionen.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.