AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.194

dubbel bottenplatta i BMW?

samke
hej.
jag undrar om det finns nån bmw med dubbel bottenplatta.

jag vet att mercedes S-klass (W140) har dubbel bottenplatta, därav mercans vikt på hela 2500 kg!

har också hört att man själv kan lämna in bilen till nån (?) som fixar det.
varför jag är intresserad av dubbel bottenplatta är p.g.a säkerheten. med dubbel bottenplatta så blir den mycket säkrare.
så, finns det nån som vet något om det?
parolof
säkrare? fattar inget
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tack o lov har inte vad jag vet bmw nån mod med dubbla golv,minns med skräck gamla compakt mb som blev ett kexpaket på ett tiotal år.Så om du frågar mig så är/var konstruktionen dålig varje fall ur rostsynpunkt.

Mvh/Micke

Länk
Ny bmw 02 sida
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp en "protection" - 7-serie. De har förstärkta golv, tak och dörrar! ;o)

Finns i olika skyddsklasser och dyker ibland upp i tyska annonser....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Att få tag på en 7-serie High Security är nog inte det lättaste. Såvitt jag förstått säljs dessa bilar med en 'återköpsoption', dvs köparen förbinder sig att sälja tillbaka bilen till BMW när det är dags att byta.... BMW vill, av förklarliga skäl, ha lite koll på vem som åker omkring i säkerhetsbilar!
BMW i 'enklare' säkerhetsklasser kanske går att få tag på, men dom har nog inte förstärkt golv.
Roade mig förresten med att SMS:a regnumret på en E38 High Security till Vägverket för ett tag sen... fick ingen ägaruppgift, i svaret stod bara 'Kontakta Vägverket för information om detta fordon'!

/// Gunnar E.
Varför skulle bilen bli säkrare med dubbel bottenplatta?

Mercedes A-klass marknadsfördes ju med det som skäl, men jag läste i .... AMS?... att det säger det mest pga att kunderna annars skulle fundera vad Mercedes håller på med. Syftet med de dubbla golven var att rymma allehanda miljöbilskomponenter, och med det blev inget.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I fallet med Mercedes A-klass berodde väl den förbättrade krocksäkerheten på att bottenplattor och motorpaket utformats så att det senare skulle tryckas in under passagerarna vid en eventuell krock. Därigenom skulle den korta bilen ändå få goda deformationszoner. Dubbla bottenplattor ger nog ingen bättre korcksäkerhet om inte bilen i övrigt är anpassat för detta, skulle jag gissa.
samke
det är ju inte så lätt att hitta en bmw med High Securty, som gunnare säger.

bilen blir ju mycket säkrare vid en frontalkrock eller dyl. med dubbel bottenplatta.
jag vet ju att e39:s och e38:s säkerhet inte är den bästa. (går inte att jämnföras med S-klass, W140 iaf.) så min tanke är att förstärka bilen så att jag som sitter i bmw:n, vid en krock ska klara mig bättre :)

Visa användare
879
mageng
528iA -99
En sån här är krocksäker: Länk

Eller en sån här:Länk Men denna har nackdelen av att man inte alltid är medveten om krocken....

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Att en bil per automatik skulle bli säkrare för att man har dubbel bottenplatta ska man nog ta med en nypa salt. High Securitybilarna har det nog inte för krocksäkerheten, om nu inte en fordonsmina räknas dit. Dessutom försämras med all säkerhet krocksäkerheten om man "eftermonterar" en extra bottenplatta, då en sådan övning förmodligen innebär att bilens deformationsmönster förändras radikalt, vilket kan få skyddsburen att kollapsa. Dessutom innebär en styvare kaross högre G-påkänningar.
Vill man ha ett deformationssäkert fordon är nog Mageng's modell att rekommendera....

Freude am fahren
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
Ja,både w115 och w123 hade dubbel golv,w124,w210,w211 också?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.