|
|
|
|---|---|
|
Vet inte om det stavas ET eller ETA.. Men hur vet man om man fått tag på en sån motor? Har även hört att den motorn är "strypt" ?? Alltså att motorn är på 2,7 L med 323 sprut och elsystem.. Jag vill ha så mycket info som möjligt så man vet vad man har för motor.. \\ ZAK [ICQ 10472669] | |
|
det skulle jag me vilja ha... |
|
|
ETA motorn är en lågfriktionsmotor framtagen för USA:s hårda avgasregler. Kommer ej ihåg hk, men det är inte mycket. Varvar 4500 som mest om jag inte minns fel. Men inte har den 323 sprut... Kiip Spiiding! |
|
|
Jag har en ETA motor,fungerar fin med en vanlig 325 topp!!! Ca 230hk och 265nm och varvar 8000r/min bengan 2,7L M20 |
|
|
De finns två versioner på ETA motorn. Den vanligaste hade 121hk och SuperEtan som var eta motorn som fanns sista året '88(?) hade 127hk. De är ungefär lika snabb som en 320i, men med väldigt olika karaktär. ETAn har ett varvstopp vid 4500 och super etan ett par hundra varv högre. De hade Motronic insprutning. 318i såldes inte mellan 85 och 90 i usa, de "ersattes" av etan. Finns en del teorier om varför, men en trolig teori är att det var för att amerikanarna generellt sett var skeptiska till små 4 cylindriga bilar, även om de gick lika bra. Och att de därför inte skulle fått sälja så många bilar. De såldes även i en del andra länder förutom USA, Danmark bl.a. |
|
Peter |
Bengan! varvar du 8000rpm med original 325i ventilfjädrar? mvh PETER ____________________________ www.strippen.ws - e30.dot.nu |
|
Tja Peter!!! Ej 8000r/min med orginal fjädrar... Har bytt til hårdare fjädrar,det är lika bra när man har en trimmkam... Hur går det med dig bygge? Läste att du ville ha tag i en bättre koppling, bildelsimporten har en som tål 455nm..kostar ca 2200kr Tror inte att du behöver en hårdare koppling än orginal,fast det beror på hur mycket hk och nm du söker efter? ha de / bengan Ses i sommar,jag flyttar hem i April igen 2,7L M20 |
|
Peter |
Nej det blir en originalkoppling det lär nog räcka..(har hittills kört med en helt slut som tom släppte när man la i 3:an) ...bilen ska inte trimmas så himla mkt.. har jag m3:an nu som oxå behöver lite "omtanke" (prylar = pengar alltså) :-) men mja.. en kamaxel ska det bli och mappning.. ventilfjädrar oxå vore väl på sin plats... sen är jag lite på jakt efter en 325ix 3.91 diff.. du har ingen skräpandes? =) mvh PETER ____________________________ www.strippen.ws - e30.dot.nu |
Peter |
Hur många hk/Nm jag söker hmmm.. ja säg det över närmare 200hk vore ju trevligt iaf..(glömde nyss svara på det) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.