AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.114

ingen gnista, ingen soppa

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har problem med min snart färdiga "545:a".
det är elen som inte riktigt vill som jag.
som rubriken lyder så vill den varken pumpa fram nå soppa eller ge nån gnista så jag tänkte höra här om det finns nån lite kunnigare än jag...
det är alltså standard motronic-systemet från 745:an.

1.är det så att den inte drar igång soppapumpen om det inte finns nån gnista eller omvänt?

2.vart och hur bör man felsöka för att hitta troligaste felet med tändningen?

3.på en av tändkablarna sitter även en sensor av nåt slag runt kabeln som har ett 3-poligt kontaktstycke... vad har denna för funktion och är den nödvändig för att det ska fungera?

om nån har nån liten ide på nån av mina frågor så är jag väldigt tacksam! kunde ju va kul å få provköra lite innan snön kommer...
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har sökt å sökt å hittat lite info som jag kanske skulle ta till mig?
på t.ex. e28 med m30 motor och motronic så ska det tydligen finnas tändlägesgivare i sprängkåpan....
jag har två kontakter(en svart å en grå) som sitter i stödet till insuget.
dessa har jag länge funderat på vad de är till för.
kan det vara så att dessa ska gå till några sorts givare som är nödvändiga för att tändningen ska funka?

om det nu är så, varför har jag inga givare på sprängkåpan/växellådan till min m30-88:a.

kan det va så jävligt att jag måste skaffa typ en ny växellåda från en e28???
P_
33
P_J
M3-replika vs s38/b36
ASCONA B
dom kontakterna moste vara in kopplade till respektive givare annars funkar det inte. dom ska sitta under till vänster i spängkåpan och du moste ha 745:ans eller e28-535:ans svänghjul. om du inte har utag för givare i din kåpa och inte vill byta så kan man kapa bort en bit av en annan kåpa med givarna och sen kapa ur en bit på din kåpa och skruva fast den. men att byta låda är bäst. dom givarna talar om när gnista och var den ska komma.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
f-n va allt ska j-vlas!
helt omöjligt å sätta dessa givare fram på moton istället då? sitter ju en tändgivare där som endast går till diagnosen. kan man inte helt enkelt byta ut den då? man har ju lyckats löst det så på nyare m30...

tackar för hjälpen förresten!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
nu har man läst på lite å varit ute å experimenterat en hel del å det verkar ju inte som det går att lösa på annat sätt än att ha de här givarna i lådan...:(

hursomhelst så verkar det ju vara gjutet i lådan för dessa givare men inga hål borrade men det borde ju inte vara några större problem att borra upp?

sen funderade jag lite på vad givarna läser av. hastighetsgivaren-startkransens tänder?
referensgivaren-läser av ett "L" på sidan av startkransen?

kikade på mitt automat-svänghjul från 745:an och på det sitter det fastsvetsat ett "L" samt två stift, ett längre å ett kortare
är det isf bara "L"-et som läses av eller har dessa stift med saken att göra oxå?

tacksam för svar! min csn-ekonomi tycker inte om att köpa nya saker hela tiden...!:(
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Har för mig att det bara är det givaren med grå kontakt på som måste va inkopplad för att bilen ska gå.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
andreas1981:
jaså? hmm...grå kontakt...lägesgivare har jag för mig...
om det nu skulle stämma som du säger så borde den sgnalen inte vara så svår att ta från svängningsdämparn ist!:)

ingen som har lust att testa rycka nån av kontakterna å se vad som händer?
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Om du har en låda som det redan är gjutet i så är det bara att borra ur för givarna och borra+gänga för fästskruvarna.
Jag hade en automatlåda tidigare som var modifierad för motronic mha platicpadding. Inte speciellt snyggt men det fungerade. Sedan var det ett "L" som var ditskruvat på svänghjulet samt motvikt på andra sidan. Du ser ju på 745 svänghjulet vart det ska sitta.
Vet ej om det enbart är "L"-et eller även stiften?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.