AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.044

Diesel funderingar, tips?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Om allt går som tänkt, blir det en ny resa till Frankfurt till våren. Märker att 520/525d verkar det finnas mängder av, mer än bensinare. Så nu till frågan, ska jag köpa diesel? Är 520d från -01 jämförbar med 520 (170hp)? eller ska man satsa på 525d? bilen kommer att användas mycket till långfärd, fullast.

Hur är det med skatten? är den 10x bensinarens? vet inte så mycket om dieslar, men det vore kanske ett alternativ...

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hur mycket vägtrafikskatten är kan du kolla här: Länk
Helt klart är en diesel ett bra alternativ för långresor, särskilt om det blir många mil per år. Dieselns vridmoment ger mölighet till en avslappnad men ändå rask körstil, och bränsleekonomin är svårslagen (särskilt 2-litersfyran i 520d).
Om du ska välja 520d eller 525d hänger på om du prioriterar ekonomi eller komfort. Den 4-cylindriga 520d är i klenaste laget, men det avhjälps lätt med lite 'chippning'. Går dock väldigt snålt. I praktiken är den kvickare än 2-liters 520i på 150 hk, faktiskt nästan i paritet med 170-hästars 520i 2,2.
525d har jag bara provat som hastigast, och konstaterat att den inte är nämvärt kvickare än 520d. Däremot är den klart törstigare, men det är ju förstås en sexa så ljudet väger upp mycket!

Vore jag du skulle jag försöka provköra bägge varianterna!

Beträffande vägtrafikskatten går det ju fortfarande att lastbilsregistrera personbilsdieslar (i alla fall kombi-bilar), och då blir skatten helt plötsligt lägre än på en bensinare! Fast då får du ju inte använda baksätet förstås....

/// Gunnar E.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Varför köpa en dieselbil när bensinpriset är ungefär lika? Tom. billigare för 95 oktan än för diesel. Antagligen ifall du kan tanka bilen med flygbränsle eller få tag på disel på annat sätt. Annars så måste du köra jävligt många mil för att tjäna på diseln i och med att disel priserna oftast ligger ett par öre under 95 oktaniga bensinens priser..
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
MD:
Har du provat att räkna varl break even går?
Ju större bil desto kortare måste man köra för att passera noll punkten.
Ta t.ex. en 740 vs 740D så går nollpunkten vid 1300 mil om jag inte mindes helt fel.
Anledningen till det är att en dieselmotor drar ca 3dl/m mindre än motsvarande bensinmotor + att rabatten man får hos bensinbolagen är högre än för bensinen. Dessutom så är det bara vissa Shell som har högre pris för diesel än för bensin.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis som Stephan säger så är break even inte så hög som många tror. Jag har räknat en del på 320i vs 320d (årsmodell -02) och även här så hamnar man på ca. 1400 mil/år om man förutsätter att inköpspris, värdeminskning och övrigt underhåll är lika.

___
//Ulf
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Inköpspris verkar lika på diesel, i tyskland i.a.f. Får tag i billig diesel i viss mån, får se, blir en resa till våren, ska besöka BMW i Koblenz igen där farsan köpte sin E39:a, får prova ett gäng modeller.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.