AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.912

Tål en M3-96 att bromsa med?

Sida 2 av 2
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Tack för ditt svar Johann.

Nu går jag och lägger mig och drömmer om billigare bromsbelägg.

Mi
542
Micke R
328i -98
- johann.
Jag gjorde faktiskt som du föreslår, men de slog sig ändå. Det hände i en lång inbromsning. Jag visste i och för sig att risken fanns, det var 33C i luften och asfalten "kokade". Så den kylning som erbjöds var nog inte så god... ;-)

- PeOR.
Jag drar inte min till max. (Men så har jag ju bara en standardpråm också ;-) Jag tror inte det sitter i de 300 sista varven. Istället tror jag att bromsandet samt hanterandet av lastväxelreaktioner genom ett klokt spårval som fäller avgörandet.
För att lyckas med det gör jag många gånger som johann: Högre växel genom en kurva för att slippa växla och/eller kunna gå på tidigare.
Det är säkert annorlunda om man har en riktig racer. Min är ju i stort sett bara vridmoment vilket gör att man får försöka köra främst på det istället för på varv.

Den artikel som Silverpilen refererar till var intressant. Hög kvalisort på belägget samt ett jämt pressande flerkolvs-ok verkar vara det enda om man verkligen skall hejda?

MVh / Micke R
bl
2.294
blixten
325i -88
B10Biturbo394, Att du inte gör så att du skickar ett mail till alpina i tyskland och lämnar med ditt chassinummer och ber om prisuppgift på bromsbelägg. Dom förstår engelska utmärkt. Adressen är: www.alpina.de, telefon: 0 82 41/50050. Via webben får du emailadress.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Micke,

Det är ju inte mkt att göra då. :(
Möjligen kan extra kylluft hjälpa om det kan räcka för att hålla bromsarna ngt kallar hela tiden, jag betvivilar dock detta.

Jag håller med dig om att man kanske inte tjänar så mkt på de sista varven om man verkligen inte rejsar men det går faktisk lite fortare och är kul, desuutom varvar nog M-bilarna ur både fortare och lättare. :)
Håller helt med om att spårval och bromsandet är viktigare.
bl
2.294
blixten
325i -88
Du, B10Biturbo, fel av mig, alpina hänvisar numer till auktoriserade handlare. Skicka mailet istället till följande adress: carolin.blechinger@bmw-muenchen.de
skriv överdrivet artigt, det gillar tyskar.
Steffe
Det händer alltid vid körning. Inte efter. Om det händer efter så har man inte tagit sitt avkylningsvarv på allvar.
Man har alltid rätt till et avkylningsvarv efter avflaggning. I bmw sport club i alla fall.

Observera att NIBO inte finns längre! Med bromsproblem kan ni i stället vända er till Ekströms mekaniska verkstäder / Stefan Stålknapp. Han kan bygga en Porsche i sömnen och framförallt kan han bromsar.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Vad har hänt med Nibo?

Steffe
Ingen verkar veta riktigt klart. "Tvingades flytta", "inre stridigheter", "Bertil skall starta i egen ny regi", "grabbarna i verkstan skall ta över men någon annan stans"
--Är väl vad jag hört.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Tack!

Va trist! :(
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Vi jagade bromsskivor till en M3 E30 vid ringen, då dom slagit sig, fick tag på en BMW verkstad där ägaren oxå körde långlopp.
Han hade många M3 kunder med samma problem, rekommendationen var Brembo/Porsche, tyvärr var det slutsålt o vi fick ett par nya standardskivor.
Boxter oken går att få loss under 5000 tkr, varför inte undersöka hur ordna adapter?
Jag körde 30 varv på ringen utan att ha något problem, Porsche RS 92.
Det bara fungerar, ingen tendens till fade eller problem med skivor.
NIBO, TUNG hyreshöjning samt meninskiljaktigheter med "sleeping partner".
Skulle nog inte bli alltför förvånad om dom startar upp nytt inom snar framtid.

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Undra om det går att mecka på dom här på en BMW?
Länk
GT3 bromsar för 11 tkr är inte farligt.
Har lite erfarenhet av GT3 och bromsarna är i "värstklass".
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej Grabbar! Vill bara säga att jag önskar att jag kunde vara en del i denna fantastiska mailkedja. Ni använder verkligen era fina bilar! Härligt!

Mr C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.