|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Körde på Knutstorp på BMW träffen med min M3 3,2 -96. Bilen fungerade fint bortsett från att efter 2x10 varv så hade framskivorna slagit sig. Jag var noga med att "tvärbromsa" och inte ligga på bromsen mer än nödvändigt. Skivorna hade rullat 9000 mil innan matchen och var så klart i dåligt skick. Nu när jag sätter på nytt runt om - vågar jag mig ut på Knutstorp igen? Tål min M3 att bromsa med? | |
|
Låter som du körde stenhårt och sedan gick direkt i depå med heta skivor- Då kan det hända att skivorna slår sig även om man tycker de borde palla lite hårdkörning. Prova att ta ett lungt varv innan så bromsarna får svalna av lite innan du går i depå. Ett annat alternativ kan vara att bromsa ngt tidigare och bromsa i två etapper, först bromsar du en stund varefter du släpper en liten stund och sedan bromsar lite till. Om du inte kört på bana så mkt tidigare så kan det möjligen vara så att du bromsar ondödigt mkt istf att ta kurvorna i högre fart. Då får ju bromsarna jobba mer än nödvändtigt. Nu säger jag inte att det är så men det är ett vanligt "nybörjarfel". |
|
|
Jag har hört att om man har heta skivor och får mycket vattenstänk skivorna kunna slå sig. Nu var det vattenfritt på Knutstorp men kanske ett lugnt varv skulle hindra för snabb avkylning. Vad gäller bromsa för mycket så vet jag inte, även om det var min första vända. Man har lite över 180 vid 100 metersskylten på startrakan och jag bromsade ner till kanske 70 innan svängen. Säkert kan man ha några km/h högre hastighet både på rakan och in i kurvan men nog är det ungefär samma energi som ska transporteras bort även för ett proffs? |
|
| Kickade skiten ur min M3 3.2 på Knutstorp förra året (och året innan dess) och hade inga problem med skivorna. Du har nog bara haft otur. | |
|
Erfarenhet från de dödligas värld (dvs icke-M3 ägarna): Om dina skivor rullat 9000 mil är det nog inte så konstigt att de slog sig. Det hade nog snarare varit konstigt om de inte hade gjorde det.... För de 9000mil de hitills rullat har ju säkert inneburit en och annan tuff inbromsning? ;-) Som den supermaskin M3:an är kommer säkert nya skivor fungera kanon! (Ett tips är att ta det lungt sista varvet: hög växel och mest rullfart för att luftgenomströmningen skall få möjlighet att kyla av det allra värsta. Jag tar det alltid piano sista varvet. (Eller sista rakan i Grüne Hölle ;-) ) Mvh / Micke R |
|
Steffe |
Hej PeOR! Jag har länge tjatat om detta med mina klubbkompisar. Intressant att du tar upp det. Har krängt runt på banor sedan -95. Vad beträffar M3 e36 så har jag åkt med -94, -98 smg och GT. Har testat dom flesta belägg som marknaden har att erbjuda. Även flera modeller av skivor. Med eller utan race bromsvätska, med/utan stålsåunna slangar, standarddäck/slicks/R-Däck. Har kört långa pass, korta pass, uppvärmningsvarv, nedkylningsvarv efter o mitt i ett pass. Uppdelad bromsning mm. Alltid har det slutat med att skivorna slår sig och måste svarvas (4-500:- st) eller bytas (1200:- st). Likvärdig erfarenhet har många som kör dom här bilarna. På dom grymaste banorna mot bromsarna kommer det redan efter 5 varv, och då hygger det i ratten. Stora skivor har ingen betydelse med 1-kolvs flytande ok och hög vikt. Min bedämning är att bmw:s bromsar är ett skämt! Och är inte anpassade för att vistas på racebanan. Dåligt av bmw att på en så pass prestigefylld bil inte montera riktiga hejdare. Kolla bara på japsarna... Vad kan man då göra? Kanske slänga ur dimljusen som man ändå inte knappt får använda och tillsätta mera luft. Prova Preformance fiction belägg mm Själv tycker jag inte det finns någon genväg. Gör som Johann och montera Porsche/Brembo från Movit eller AP Racing. En grej till bara-har ni kört 10 varv och inte orginalbromsarna kroknat-då har ni inte kört tillräcklingt. "Kickar du skiten" ur din M3 så märks det klart o tydligt. |
|
Hade samma problem med min M5, Framskivorna slog sig fastän jag inte körde på bana, en snabb bromsning från 200 räkte!? Otroligt... Det var inte 200-0 utan 200-40. På landsväg. Support Your Local Big Red Machine! -or else- Hells.A. NOMADS FINLAND |
|
|
Som referens kan jag tillägga att jag slog mina skivor i somras. På ringen dessutom. Kul resa hem. (Jag trodde dock att M3 var vassare...) Mvh / Micke R |
|
|
Samma med min M3GT. Dom höll inte alltför länge på Mantorp. Vi var ett gäng som körde, 4-5 st hade Porschar av olika modeller. Ingen av dom hade det minsta problem. |
|
|
Ni som drabbats av slagna skivor, Har det hänt medans ni kört eller har de hänt efter ni slutade köra och att ni sedan upptäckte det nästa gång ni körde? Observera att just detta problem inte löses av att byta belägg, bromsvätska, etc, snarare tvärtom eftersom du då kan få skivorna ännu varmare. Det enda som hjälper är mer kylning alt. att köra lugnare/bromsa mindre. |
|
|
Vi hör dig Johann, du har så rätt. Men problemet är att varifrån ska vi dra mera luft till bromsarna? Visst kan man dra med slangar, men hur montera utan att plocka ut dimljusen? Johann hur är bromsskivorna på din M5? Har hört att bromsarna på E39'an ska också vara litet klena...? Support Your Local Big Red Machine! -or else- Hells.A. NOMADS FINLAND |
|
|
- johann. Det hände mig under körning... Mvh / Micke R |
|
|
Mina bromsar slog sig aldrig under själva bankörningen. Däremot när det var dags att rulla hem så började vibrationerna komma. Först små snabba vibrationer och därefter under kommande veckor värre och värre. Jag hörde med den importhandlaren som är "min hovleverantör" och han påpekade att M-bilarnas bromsar inte heller tål bankörning. Kombinationen av mycket kraft och hög vikt gör att jag tvekar att ge mig ut på korta banor. Jag inbillar mig att Anderstorp och Falkenberg inte är lika tuffa för skivorna. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? |
|
|
Jag har bytt bromsarna på M5:an. Det funkade bra på väg och hyfsat på bana några varv men sen fick jag både beläggs-fading, pedal-fading (kokande bromsvätska) och efter ett tag "värmebehandlade" skivor. Kan säga att det är rätt spännande att komma dånande i 240-250 mätarfart på Anderstorps långa raka och sedan trampa pedalen i botten när det är dags att bromsa! Så jag bytte till Movit-bromsar fram, eg. samma bromsars som sitter på Porsche 993 Turbo, en modifiering som jag verkligen kan rekommendera trots en trist prislapp. Har verkligen fungerat bra och dessutom räcker beläggen länge. Så sammanfattningsvis kan man säga att bromsarna på E39 M5 är bra för det mesta men pallar inte bankörning ngt vidare. |
|
|
Länk Intressant artikel i ämnet.. Säger varken bu eller bä, men har lyckars glöda skivor vid ett par tillfällen på en e28:a. Den har å andra sidan solida skivor, men de har inte slagit sig alls faktiskt (och ingen är mer förvånad än jag) |
|
|
Johan: Du som verkar ha koll på Bromsar, borde väl kunna tala om för mig vad jag ska ta mig till... Ska jag byta belägg 2 ggr om året för den nätta summan av 3250:- /gång. Jag tror inte jag har lust med de... Bilen i fråga är en B10 Biturbo 92. Tack på förhand. |
|
|
Micke R, Om det händer under körning är det ju inte mkt man kan göra annat än möjligen se över kylningen så det inte blir för varma. Om du körde flera varv i rad på Ringen kan det vara orskaken. Kör ett varv i taget och kör en avkylningssväng utanför banan och låt bilen vila ett liten stund innan du kör nästa varv. PeOR, Körde du ngt lungt avkylningsvarv först eller körde du in i depån direkt? B10Biturbo394, Menar du att sliter ut två uppsättningar belägg per år? Är väl egentligen inte så konstigt om man kör mycket alternativt kör mkt hårt eller på bana en del. Om du kör hårt kan du prova att byta till några andra belägg, kanske Pagid Gul eller orange kan passa? Bieffekter kan bli att du får missljud från bromsarna. Sen kan man enkelt ju spara bromsarna genom att slå av lite tidigare när man kommer ikapp ngn eller kommer fram till ett trafikljus som ändå är rött istället för att hålla stumt så länge som möjligt och sedan bromsa max. :) Inte för jag vet om du kör så men jag har kompisar som gör det och de byter belägg och skivor ofta. ;) |
|
|
Johann - Jag såg aldrig när man flaggade för sista varv så i mitt fall var det fullt järn ända in i depå. Men jag har fattat tipset. Ett lugnt varv innan stopp? Eftersom ni verkar vara banrävar med gott om erfarenheter. Drar ni till rödmarkering eller varvstopp vid normal fullgasacceleration? Jag släpper nämligen ett par hundra varv innan rött för att spara motorn och för att det inte känns som det gör så stor skillnad. Hur gör ni? |
|
|
PeOR, Om du menar när man vill axa fullt så drar jag till precis innan varvtalstopp, på de flesta BMW blir det bäst ax så men det spelar väl inte så stor roll om det inte är tävling. Fast kul är det och det låter bra också. :) Om du inte har flyttat ditt varvtalsstopp uppåt och bilen är välskött så tar motorn ingen skada av att varvas. När det gäller bankörtning tar jag ibland kurvor på en högre växel än vad som vore optimalt för max ax för att kunna gå på fullt på gasen mkt tidigare eller för att slippa växla i utgången av kurvan. Inte för ngn undrade.... |
|
|
Johann: Jag har stora problem med att hitta min bil i någons listor över vilka bilar dom har bromsar till. Vet du något företag som har bromsar till min bil... Jag vet inte om 3250:- låter dyrt i dina öron, men jag har aldrig köpt belägg fram för dom pengarna tidigare... |
|
|
Kolla med Nibo på Söder Mälarstrand, de är förvisso inriktade på Porsche men brukar ha bra koll på Pagid. 3250 för originalbelägg låter väldigt dyrt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.