AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.695

RDA Däcktrycksindikator fråga M3 E46

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Kikade på en M3 E46 idag. Killen som hade den sa att däcktrycksindikatorn funkade av/till. Dvs ibland gav den varning utan att det var något fel. BMW kunde inte fixa det enligt honom. Ställer mig undrande till detta scenario, då BMW brukar ha rpejl på sin ingenjörskonst.

Kan det stämma?

M3/// Mullret
Den indikerar punka så fort trycket förändras nedåt, så om du kört hårt och fått hög temp (trycket ökar) och sedan kör lugnt så däcket svalnar (trycket sjunker) så indikerar den punktering. Bara att hålla knappen intrycket ett par sekunder för att nollställa den. Så att den varnar i onödan händer ibland
Däcktryckskontrollen på E46 M3 fungerar alldeles utmärkt eftersom den använder sig av skillnaden i hastighet mellan hjulen och har alltså inga tryck sensorer (om man har för lågt tryck i ett däck så snurrar detta hjul snabbare på grund av mindre rullnings omkrets). Om en hastighets givare på något hjul skulle gå sönder så fungerar inte heller ABS eller DSC systemet och många fler varnings lampor skulle lysa i instrument panelen. Det som brukar vara felet är att ägaren inte kan läsa manualen hur man skall nollställa systemet efter att man har kontrollerat rätt tryck i däcken... :-)

/RS2
Hmm om et är som RS2 skiriver så har jag tydligen missuppfattat det hela men då förstår jag inte varför lampan kan tändas ibland på min bil.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
RS2,

Lyfter på hatten för informativ text och förklaring.

M3/// Mullret
ryk 330xi,

Jag tror det beror på det som du skrev tidigare då jag antar att du inte nollställer systemet varje gång du ändrar trycket vid bankörningar. Det är ju ganska stor skillnad på trycket efter ett antal varv och arbets temperaturen ökar antagligen mycket mer i framdäcken.

/RS2
ryk 330xi,

Sen när du sladdar omkring på en bana och bromsar och svänger hela tiden så är det ju nästan aldrig som alla hjulen snurrar i samma hastighet så systemet tror säker till slut att det är något fel. Jag vet ganska många som stänger av systemet när de kör på bana på grund av detta problemet.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.